شناسه خبر : 75158
تاریخ انتشار : 1400/06/13 09:58
تعطیلی باشگاه‌های ورزشی زیر سایه کرونا

تعطیلی باشگاه‌های ورزشی زیر سایه کرونا

یک کارشناس ورزشی گفت: با شیوع پاندمی کرونا استخرها، ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها تمامی فعالیت‌های ورزشی خود را تعطیل کردند و در کنار این تعطیل شدن‌های دستوری اتفاقات بسیاری رخ‌داده که شاید همان لحظه اول، اثر خود را نشان ندهند. اما باگذشت هفته‌ها و ماه‌ها آثار مخرب خود را نشان خواهند داد.

نورنیوز-گروه اجتماعی: فرهاد حسنی اظهار کرد: با تعطیلی ورزش، اقتصاد ورزش ایران صدمه جدی دید و ترمیم این آسیب سال‌ها طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: در استان اردبیل 16 استخر ورزشی تعطیل شده است که با فرض فعالیت 7 نفر در شیفت بانوان و 7 نفر در شیفت آقایان و صرف‌نظر از فعالیت مربیانی که آموزش شنا را بر عهده داشتند، در هر استخر 14 نفر بر اثر شیوع کرونا بیکار شده‌اند که جمعاً 224 نفر بیکار به جمع بیکاران استان اضافه شده است.

به گفته حسنی، از تعداد 420 باشگاه‌های ورزشی فعال و 80 مدرسه فوتبال، بسکتبال، والیبال و غیره و با احتساب فعالیت 5 نفر به‌صورت میانگین در این اماکن جمعاً 2 هزار و 500 نفر به‌صورت مستقیم بیکار شده‌اند.

این کارشناس ورزشی با بیان اینکه تعداد 67 باشگاه و مدرسه ورزشی به علت مشکلات به وجود آمده باشگاه خود را جمع‌آوری کرده‌اند، ادامه داد: با این کار حداقل از بار گزاف هزینه اجاره مکان ورزشی خود خلاص شدند.

تجمع چربی‌ها با تعطیلی ورزش

حسنی با اشاره به اینکه در کنار بیکاری‌های مستقیم، آسیب‌هایی که به بوفه داران، فروشندگان لباس‌های ورزشی، تولیدکننده‌های لباس و تجهیزات ورزشی و بخش حمل‌ونقل هم باید به آمار آسیب‌های اقتصادی کرونا بر ورزش اضافه شود، تصریح کرد: در این موضوع نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد اما رقم بسیار بالایی است که بر اقتصاد ورزش وارد شده است.

وی با بیان اینکه در کنار آسیب اقتصاد ورزشی نباید از آسیب‌های تهدیدکننده‌ای همچون بحث سلامت و آسیب‌های اجتماعی غافل شد، ادامه داد: آمار ورزشکاران سازمان‌یافته استان نسبت به سال گذشته کاهش 70 درصدی را نشان می‌دهد.

حسنی با بیان اینکه در کنار آمار ورزشکاران سازمان‌یافته، حدود 3 تا 5 برابر این آمار مربوط به ورزشکاران سازمان‌نیافته است، تشریح کرد: در سال 98 بیش از 63 هزار نفر ورزشکار سازمان‌یافته در استان اردبیل فعالیت داشته‌اند و 189 هزار تا 315 هزار نفر ورزشکار سازمان‌نیافته نیز در عرصه ورزش فعال بوده‌اند. وی ادامه داد: با فرض این که حدود 300 هزار نفر ورزش را به علت کرونا تعطیل کرده باشند آمار قابل‌توجهی از بی‌تحرکی به دست می‌آید.

به گفته حسنی، افرادی که به طور میانگین باید 3 هزار کیلوکالری در هفته می‌سوزاندند یعنی تبدیل 336 گرم چربی به انرژی که این چربی‌سوزی با شیوع کرونا برعکس شده است یعنی هر هفته 336 گرم چربی نه‌تنها نمی‌سوزد بلکه انباشته می‌شود و این یعنی تجمع 100 هزار و 800 کیلوگرم چربی در جمعیت استان اردبیل.

این کارشناس ورزشی ادامه داد: به‌عبارتی‌دیگر تجمع 900 میلیون کیلوکالری انرژی تخلیه نشده در جامعه و در این شرایط است که آسیب‌های اجتماعی به اشکال مختلف بروز خواهد کرد.

ایسنا


اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی