شناسه خبر : 75157
تاریخ انتشار : 1400/06/13 09:46
همسر آزاری در صدر آمارهای خشونت خانگی

همسر آزاری در صدر آمارهای خشونت خانگی

رئیس اورژانس اجتماعی گفت: پیشتر کودک‌آزاری در صدر خشونت‌های خانگی براساس میزان تماس‌های گرفته شده با شماره 123 قرار داشت اما اکنون ‌همسرآزاری رتبه نخست این تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.

نورنیوز-گروه اجتماعی: محمود علیگو رییس اورژانس اجتماعی کشور با شاره به اینکه طبق آمار سال گذشته اورژانس‌ اجتماعی، بیشترین تماس‌های مرتبط با حوزه‌های خشونت شامل همسرآزاری و خشونت خانگی حاد به معنای درگیری و مشاجره زن و شوهر است و بعد از آنها کودک‌آزاری قرار دارد، گفت: فقر اقتصادی و مشکلات روان از جمله دلایل همسرآزاری به شمار می‌رود.

او در ادامه افزود: آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج در کاهش همسرآزاری موثر است. از سوی دیگر خط اورژانس‌اجتماعی با شماره 123 با هدف مداخله در بحران همسرآزاری به زوجین در معرض آسیب یا آسیب‌دیده کمک می‌کند.

رئیس اورژانس اجتماعی با بیان اینکه همچنین تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت در مجلس می‌تواند میزان همسرآزاری را کاهش دهد، افزود: در همسرآزاری اغلب زنان مورد آزار قرار می‌گیرند و هرچند آزار مردان نیز گزارش شده اما این موارد بسیار کم است.

علیگو افزود: خدمات حمایتی 123 این ظرفیت را دارد که کودک یا زن در معرض آسیب را از وضعیت خشونت خارج کند و اصولا هرگونه مداخله‌ای در کاهش خشونت، نقش بسزایی دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی  یادآور شد: سال گذشته در مجموع 38 درصد تماس با اورژانس اجتماعی در رابطه با خشونت خانگی گرفته شده بود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده موارد همسرآزاری، کودک آزاری ، سالمندآزاری، معلول آزاری و حتی مواردی مانند اقدام به خودکشی جهت دریافت خدمات حمایتی با شماره 123 تماس بگیرند.

بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، 96 درصد از مجموع 80 هزار و 187 مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشکی قانونی طی سال 99 به زنان مدعی همسرآزاری جسمی معطوف می شود و سهم مردان در این بین چهار درصد است.

 

ایرنا


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی