شناسه خبر : 75040
تاریخ انتشار : 1400/06/08 10:37
چین: ایالات متحده باید به استقلال افغانستان احترام بگذارد

چین: ایالات متحده باید به استقلال افغانستان احترام بگذارد

وزیر خارجه چین با بیان اینکه حضور آمریکا و جنگ در افغانستان به هدف خود یعنی از بین بردن تروریسم در این کشور نرسید، تاکید کرد: خروج عجولانه نیروهای آمریکا و ناتو می تواند فرصت بازگشت مجدد گروه های تروریستی مختلف به این کشور را به وجود بیاورد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: به گزارش رادیو بین المللی چین، وانگ یی یکشنبه شب در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ایالات متحده باید ضمن احترام به حق حاکمیت و استقلال افغانستان، با اقدامات مشخص برای توقف تروریسم و ‌خشونت به این کشور کمک کند و در عین حال از داشتن استانداردهای دوگانه و یا برخورد گزینشی با تروریسم بپرهیزد.

وی گفت که وضعیت داخلی افغانستان تغییرات اساسی داشته و لازم است همه طرف ها ضمن ارتباط با طالبان، آنان را راهنمایی کنند به ویژه ایالات متحده باید با جامعه بین المللی همکاری کند تا فوراً کمک های اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه مورد نیاز افغانستان برای این کشور فراهم شود.

به گفته وی واشنگتن باید با کمک به فرآیند شکل دادن به ساختار نظام جدید افغانستان، شرایط را برای حفظ روند عادی فعالیت نهادهای دولتی و ثبات اجتماعی ایجاد کند تا از بی ارزش شدن پول افغانستان و افزایش قیمت کالاها جلوگیری و در اسرع وقت راه بازسازی مسالمت آمیز آغاز شود.

توافق آمریکا و ۹۷ کشور دیگر با طالبان/ قدردانی بشار اسد از حمایت های ایران از سوریه/ اصابت چندین موشک در اطراف فرودگاه کابل/ هشدار چین نسبت به بازگشت تروریسم به افغانستان

وانگ یی با تاکید بر اینکه گفت و گو بهتر از مقاومت و همکاری بهتر از درگیری است، در مورد روابط چین و آمریکا نیز گفت که اخیرا چین و ایالات متحده در مورد موضوعاتی مانند افغانستان و تغییرات آب و هوایی تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه چین ادامه داد: چین طبق نگرش آمریکا در برابر چین، شیوه ارتباط خود با ایالات متحده را انتخاب خواهد کرد. اگر ایالات متحده نیز امیدوار است که روابط چین و آمریکا به حالت عادی بازگردد، باید از سیاه نمایی، حمله و تمام اقدامات آسیب‌رسان به حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین دست بردارد. ایالات متحده باید برخوردی جدی با دو فهرست و سه خط قرمز مطرح شده از سوی چین داشته باشد.

وانگ یی گفت: چین قاطعانه مخالف گزارش اخیر سازمان اطلاعات آمریکا در مورد تحقیقات ردیابی ویروس کرونا است. سیاسی کردن ردیابی منشا ویروس، میراثی است که دولت سابق ایالات متحده از خود به جا گذاشته است و آمریکا باید با کنار گذاشتن هر چه زودتر آن، به دنبال کمک برای خروج از مشکلات کنونی باشد.

این مقام چینی بار دیگر از ایالات متحده درخواست کرد که از سیاسی کردن موضوع ردیابی ویروس کرونا، تحت فشار گذاشتن سازمان بهداشت جهانی و همین طور مداخله و تخریب وحدت چین و تایوان خود داری کند.

 


اخبار مرتبط















نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی