شناسه خبر : 75028
تاریخ انتشار : 1400/06/07 14:44
«گواهی تجرد» چیست و چگونه قابل دریافت است؟

«گواهی تجرد» چیست و چگونه قابل دریافت است؟

فریب در ازدواج یکی از مصادیق شکایات در دادگاه های خانواده می باشد. فریب زمانی رخ می‌دهد که یکی از زوجین ازدواج قبلی و یا فعلی خود را از دیگری پنهان کرده است؛ راه حل جلوگیری از این موضوع صدور «گواهی تجرد» می باشد.

نور نیوز - گروه جامعه: امروزه یکی از دغدغه های افرادی که می خواهند ازدواج کنند این است که آیا فردی که قصد ازدواج با او را دارند قبلا ازدواج کرده است یا نه و حتی بعضی از دخترها در خصوص بعضی خواستگاران تمایل دارند که بدانند او در حال حاضر همسر دیگری دارد یا نه.

یکی از مصادیق بسیار شایع جرم فریب در ازدواج اعلام عدم سابقه ازدواج یکی از طرفین عقد می‌باشد. به عبارتی دیگر تجرد یکی از مواردی است که عقد بر مبنای آن واقع می‌گردد.

به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در چنین دام‌هایی و نیز حفظ حرمت و حریم سنت مقدس ازدواج در قانون راه کار‌هایی پیش بینی شده است.

یکی از این راه کار‌ها اخذ گواهی تجرد پیش از وقوع عقد ازدواج می‌باشد.

گواهی تجرد،  نشان دهنده این است که صاحب شناسنامه ازدواج نکرده یا اگر ازدواج کرده است منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده است.

برای اخذ گواهی تجرد می توانید با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مراحل لازم را انجام دهید. 

گواهی تجرد فقط توسط اداره کل ثبت احوال امور خارجه صادر می شود و مدت زمان دریافت آن از زمان تقاضا یک روز می باشد.

 به منظور درخواست صدور گواهی تجرد از طریق اینترنت می توانید به درگاه خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir مراجعه نمایید. پس از انجام مراحل لازم و صدور گواهی تجرد پیامی با محتوای «گواهی تجرد شما صادر گردید» به شما ارسال می شود.

مدارک لازم جهت صدور گواهی تجرد عبارتند از: اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، اصل و کپی کارت شناسایی و پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی است.

 


اخبار مرتبط









نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی