شناسه خبر : 75004
تاریخ انتشار : 1400/06/06 15:45
چگونگی هک سیستم‌های اطلاعاتی ومجازات های قانونی آن

نورنیوز بررسی کرد؛

چگونگی هک سیستم‌های اطلاعاتی ومجازات های قانونی آن

افزایش انفجاری بهره گیری از شبکه های ارتباطی در بستر وب موجب شکل گیری تغییرات ماهوی در جرایم و تعیین مجازات برای عاملین این اقدامات در کشورهای جهان شده است.

نورنیوز-گروه جامعه: فضای مجازی و بستر وب علاوه بر مزیت های فراوان دارای خطرات و تهدید هایی است که مهمترین آن نفوذ هکرها و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران است.

انجام اقدامات منجر به نفوذ الکترونیکی ودسترسی غیر مجاز به اطلاعات متعلق به اشخاص حقوقی و حقیقی و یا وارد کردن اختلال در داده هاى سیستم ها و یا رایانه ها هک محسوب می شود

در عصر اطلاعات و افزایش انفجاری بهره گیری از شبکه های ارتباطی در بستر وب موجب شکل گیری تغییرات ماهوی در جرایم نیز شده است . از این رو در اغلب کشور های جهان نفوذ غیر مجاز به سیستم‌های اطلاعاتی حقیقی و حقوقی،جرم تلقی شده و متناسب با جرم انجام شده مجازاتی برای هک کردن و هکر ها در نظر گرفته شده است.

جرم رایانه ای (اینترنتی) در دنیا به سه دسته شامل رایانه موضوع جرم، رایانه واسطه جرم و جرائم محض رایانه ای تقسیم می شود.

در مورد مجازات هک کردن، در برخی از کشورها طبق برابر قوانین ، هکر ها شناسائی و روانه زندان می شوند

طبق ماده 729 قانون مجازات اسلامی، دسترس غیر مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده، جرم محسوب شده و جزای آن حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات می‌باشد.

همچنین هر کس به طور غیر مجاز اطلاعات و علائم موجود در کارت‌های حافظه یا فایل پردازش در سامانه ای رایانه‌ای و مخابراتی را با ایجاد یا وارد کردن متقلبانه اطلاعات، مخدوش کند، جاعل محسوب شده و به یک تا پنج سال حبس یا 20 تا 100 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. مجازات هک گوشی و مجازات هک اینستاگرام نیز بر همین اساس است.

همچنین بر اساس یکی دیگر از مواد لایحه جرایم رایانه‌ای برای جرم هک کردن سیستم های اطلاعاتی، هر کس به طور غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترو مغناطیسی یا نوری را شنود کند به 6 ماه تا 2 سال حبس یا 10 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

براساس ماده 3 این قانون نیز هر کس به طور غیر مجازات نسبت به اطلاعات سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده شده مرتکب اعمال مجرمانه  شود به مجازات‌های مقرر محکوم خواهد شد.

اعمال مجرمانه ای که در قانون مشخص شده شامل دسترسی به اطلاعات یا تحصیل آنها و همچنین شنود محتوای سری در حال انتقال است.

مجازات تعیین شده برای مجرمین، یک تا سه سال حبس یا 20 تا 60 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات می باشد

علاوه بر این در دسترس قرار دادن اطلاعات  برای اشخاص فاقد صلاحیت مجازاتی شامل  2 تا 10 سال حبس بدنبال خواهد داشت.

در صورتی که اطلاعات سری افشا شده یا در اختیار دولت، سازمان، شرکت یا گروهی بیگانه یا عامل‌ آنها قرار بگیرد مجازاتی شامل  5 تا 15 سال حبس بدنبال خواهد داشت.


اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی