شناسه خبر : 74897
تاریخ انتشار : 1400/05/31 16:46
وزیر دفاع: خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی کشور در صنایع دفاعی

وزیر دفاع: خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی کشور در صنایع دفاعی

وزیر دفاع با برشمردن موارد گوناگون دستاوردهای صنعت دفاعی در چهار سال اخیر به حوزه موشکی اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه موشکی عمده تمرکز ما بر دقت و قدرت مانورپذیری بود و امروز همه موشک‌های ما نقطه زن بوده و از قدرت بالایی در برابر سامانه‌های پدافندی دشمن در عرصه نبرد برخوردارند.

 

 

نورنیوز-گروه سیاسی: امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با ویژه‌برنامه «پرچم اقتدار میهن» رادیو ایران به مناسبت 31 مرداد سالروز صنعت دفاعی کشور درباره آخرین وضعیت مراحل کارآزمایی و تولید واکسن فخرا، اظهار داشت: بعد از تامین اقلام مورد نیاز در زمینه کرونا، با توجه به زیرساخت‌هایی که داشتیم، با هماهنگی وزارت بهداشت پا به عرصه تولید واکسن گذاشتیم و شروع به ساخت واکسنی که ابتدا «میلاد» نام گرفت، کردیم. پس از شهادت دانشمند ارزنده دفاعی و هسته‌ای کشور؛ شهید فخری زاده (که این واکسن زیر نظر گروهی از دانشمندان حوزه واکسن به مدیریت آن شهید بزرگوار ساخته شده است.) این واکسن به یاد ایشان «فخرا» نامیده شد.

وی از ارسال شیوه‌نامه‌های آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی به وزارت بهداشت خبر داد و افزود: به محض تائید شیوه‌نامه، مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا آغاز خواهد شد که پس آن با یک فاصله کوتاه عرضه عمومی واکسن فخرا آغاز می‌شود؛ همچنین در گفت‌وگویی که با دکتر نمکی، وزیر محترم بهداشت داشتم، ایشان هم پیگیر صدور مجوزهای مربوطه برای آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا بودند.

وزیر دفاع از نتایج بسیار خوب دو مرحله پیشین کارآزمایی بالینی واکسن فخرا خبر داد و گفت: در مرحله نخست نداشتن عوارض و ایمنی‌زایی مد نظر بود که هر دو تایید شد و در مرحله دوم بیشتر ایمنی‌زایی مدنظر بود که بنا بر گفته همکاران ما واکسن فخرا توانسته نتایج بسیار خوبی را کسب کند.

امیر حاتمی همچنین درباره اثربخشی این واکسن بر سویه‌های جدید کرونا هم تصریح کرد: از آنجایی که فخرا واکسنی کاملاً بومی است که بر اساس خالص‌سازی و غیرفعال‌سازی گونه‌های موجود کرونا در کشور ساخته شده، پیش‌بینی‌ها از نتایج خوب دراین زمینه حکایت دارد و با توجه به روش ساخت آن، فکر می‌کنم تولید آن بر مبنای سویه‌های جدید کرونا نیز امکان‌پذیر بوده و از این جهت واکسن بسیار خوبی است.

وی از پیش‌بینی عرضه یک و نیم تا دو میلیون دُز از واکسن فخرا در ماه خبر داد و ادامه داد: در صورت اعلام نیاز وزارت بهداشت امکان افزایش تولید آن وجود دارد که البته کمی باید زیرساخت‌های آن افزایش یابد؛ همچنین از آنجایی که واکسن‌های مختلفی در کشور در حال طی مراحل تحقیقات و عرضه هستند، ما با اولویت نیاز نیروهای مسلح این واکسن را تولید می‌کنیم. از این رو در صورت نیاز فخرا عرضه عمومی هم خواهد شد.

وزیر دفاع همچنین درباره نقش‌آفرینی وزارت دفاع در سایر حوزه‌های مبارزه با کرونا هم گفت: در همان ابتدای شیوع کرونا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مبنی بر حضور نیروهای مسلح در عرصه مبارزه با کرونا، وزارت دفاع هم با توجه به داشته‌هایش در این میدان حضور پیدا کرد و در زمینه تولید مواد ضد عفونی کننده، ماسک به‌ویژه ماسک‌های اِن 95؛ آمبولانس‌های ویژه حمل بیماران کرونایی و تجهیزات بیمارستانی، آن بخش از خطوط تولیدات خود را که محصولاتش شبیه به خط تولید این نیازها بود را تغییر داده و به تولید آن‌ها پرداخت.

امیر حاتمی ساخت کیت تشخیص کرونا را یکی دیگر از دستاوردهای وزارت دفاع در این عرصه خواند و افزود: با توجه به نیاز کشور به کیت‌های تشخیص کرونا، وزارت دفاع به این حوزه نیز ورود کرد و کیت «سپند» را ساخت که علاوه بر بیمارستان‌های نیروهای مسلح در دیگر مراکز درمانی کشور هم بکار گرفته شد.

وی در تشریح عملکرد چهارساله دوران مسئولیت خود در وزارت دفاع اظهار داشت: با هدف‌گذاری یک جهش در عرصه‌های گوناگون، برنامه آن را هم به محضر فرمانده معظم کل قوا و هم مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و اکنون خدا را سپاسگزاریم که بخش بیشتر آن محقق شد.

وزیر دفاع با برشمردن موارد گوناگون دستاوردهای صنعت دفاعی در چهار سال اخیر به حوزه موشکی اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه موشکی عمده تمرکز ما بر دقت و قدرت مانورپذیری بود و امروز همه موشک‌های ما نقطه زن بوده و از قدرت بالایی در برابر سامانه‌های پدافندی دشمن در عرصه نبرد برخوردارند. در زمینه پدافندی هم شاهکار صنعت دفاعی را باید سامانه باور 373 دانست و در کنار آن سامانه‌هایی همچون 15   خرداد توانسته طیف گسترده‌ای از سامانه‌های پدافندی ارتفاع پایین، متوسط و بالا را در بر می‌گیرد.

امیر حاتمی در زمینه دستاوردهای صنایع هوایی طراحی و ساخت هواپیمای یاسین و نسل‌های بعدی آن، تولید موتور اوج، طراحی و ساخت موتور توربو فن سبک، طراحی و ساخت انواع پهپاد، آماده سازی و تجهیز بالگردها به انواع تسلیحات و امکان پرواز در شب و همچنین طراحی و ساخت جنگنده کوثر را از اهم کارهای انجام گرفته در این عرصه برشمرد و افزود: به جرأت می‌توان این بازه را دوره حیات (نوین) سازمان صنایع هوایی دانست و به عنوان نمونه ما اکنون بی شک یکی از قدرت‌های برتر دنیا در عرصه پهپاد هستیم.

وی همچنین از مراحل پایانی آماده‌سازی سه فروند دیگر از جنگنده «کوثر» برای تحویل به نیروی هوایی ارتش خبر داد.

وزیر دفاع به دستاوردهای عرصه رزم زمینی هم در دوره چهارساله اخیر اشاره کرده و گفت: با توجه به شکل‌گیری تهدیدات تروریستی، یک انقلاب در صنعت دفاعی شکل گرفت و هوشمندسازی و تحرک در این زمینه مورد توجه ویژه قرار گرفته و 300  محصول به نتیجه رسید. در همین رابطه نمایشگاهی هم برپاشد و این محصولات به نمایش درآمد.

امیر حاتمی درباره دستاوردهای دریایی هم عنوان کرد: چه در زمینه زیردریایی و چه شناورهای سطحی و تندرو و چه در زمینه تسلیحات بکار رفته در آنان کارهای بزرگی انجام شد و امروز همه تسلیحات استفاده شده در حوزه دریایی ساخت صنایع دفاعی داخلی است.

وی درباره دستاوردهای صنایع الکترونیک مجموعه تحت امرش بیان داشت: بحمدالله چه در زمینه الکترونیک چه میکروالکترونیک و چه رادار محصولات به روز در کشور ساخته می‌شود. اکنون تمام رادار به کار گرفته شده در کشور ساخت صنایع داخلیست.

وزیر دفاع درباره خودکفایی در عرصه دفاعی گفت: بیش از 90 درصد نیازهای دفاعی کشور در داخل تأمین می‌شود؛ البته اگر بخواهیم به دفاع بومی نگاه کنیم، این میزان صد درصد است.

امیر حاتمی اضافه کرد: با این همه ممکن است در نوع خاصی از تجهیزات نیاز به خریداری داشته باشیم که با توجه به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه کشورمان و نیز داشتن دوستانی (در عرصه بین الملل) که این نیازهای را می‌توانیم از آن‌ها تامین کنیم، در این عرصه مشکل خاصی نداریم.

 


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی