شناسه خبر : 74877
تاریخ انتشار : 1400/05/31 10:23
هفت نکته کلیدی برای عقد قرارداد طراحی وب سایت

هفت نکته کلیدی برای عقد قرارداد طراحی وب سایت

استفاده از وب سایت های جذاب ، کارآمد و پایدار به یکی از اصلی ترین ابزارهای شکل گیری و توسعه کسب و کارهای نوپا تبدیل شده و از این رو چگونگی عقد قرارداد برای طراحی آن نیز اهمیت مضاعفی یافته است.

نورنیوز-گروه اجتماعی: استفاده از وب سایت های جذاب ، کارآمد و پایدار به یکی از اصلی ترین ابزارهای شکل گیری و توسعه کسب و کارهای نوپا تبدیل شده و از این رو چگونگی عقد قرارداد برای طراحی آن نیز اهمیت مضاعفی یافته است.

نور نیوز ـ جامعه: راه‌اندازی وب سایت مناسب، یکی از نخستین گزینه‌های کسب‌وکارهای نوپا برای معرفی خدمات‌ قابله ارائه به‌شمار می‌رود. 

بسیاری از افراد برای جست‌و‌جوی کالاها و خدمات موردنیاز خود، نخست به اینترنت مراجعه می‌کنند. ازاین‌رو، این امر انگیزه‌ای مهم برای صاحبان کسب و کارهاست تا برای طراحی و راه‌اندازی یک وب سایت جذاب اقدام کنند. 

به‌طور معمول برای طراحی وب سایت، میان کارفرما و تیم طراحی، قراردادی موسوم به «قرارداد طراحی وب سایت» منعقد می‌شود که شرایط و تعهدات دو طرف را شرح می‌دهد.  اهمیت قرارداد طراحی وب سایت و ویژگی‌های مشترک آن با سایر قراردادها را باید قبل از انعقاد قرارداد مورد توجه قرار داد.

چنانچه این قرارداد با دقت و هوشمندی تنظیم شود از بسیاری از اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها جلوگیری می‌کند. 

برای انعقاد یک قراداد دقیق و جامع 7 نکته ضروری را که جز مهمترین محورها در تنظیم قرارداد طراحی وب سایت است؛ باید با دقت مورد اهتمام قرار داد.

اولین نکته، پشتیبانی وب سایت است.در غالب موارد، سفارش طراحی سایت، شامل پشتیبانی آن برای مدتی مشخص پس از اتمام کار می‌شود. در این موارد، بهتر است که قسمتی از پرداخت، هم‌زمان یا پس از اتمام این مرحله انجام پذیرد.

دومین محور ضروری، عدم افشای اطلاعات محرمانه کارفرماست. متقاضی یا کارفرما می‌تواند در قرارداد پیش‌بینی کند که اطلاعاتی که در اختیار طراح سایت یا همکاران وی قرار می‌دهد، محرمانه بوده و درصورت افشای این اطلاعات، ضمانت اجرایی مشخصی باید تعیین شود. نکته‌ی مهم در این قرارداد و سایر قراردادها این است که تعهدات باید دارای ضمانت اجرایی باشند. از‌این‌رو، برای این تعهد نیز باید ضمانت اجرایی متناسب تعیین شود.

مالکیت فکری  از دیگر نکات مهم یک قرار داد خوب به شمار می رود. متقاضی یا کارفرما در قرارداد خود باید نسبت به حفظ حقوق مالکیت فکری مربوط به اطلاعاتی که در اختیار طراح قرار می‌دهد، تأکید کند. همچنین درمورد حقوق مربوط به سایتِ طراحی‌شده ازجمله ثبت دامنه‌ی سایت باید در قرارداد تعیین تکلیف شود.

نکته بعدی تست و بررسی کار می باشد. بهتر است در قرارداد طراحی وب سایت پیش‌بینی شود که کار طراحی وب سایت درنهایت ازسوی شخصی ثالث که مسلط به امور فنی است، بررسی شود. در این صورت، بخشی از پرداخت هم باید متناسب با این مرحله انجام شود.

از نکات مهم دیگر خسارت تأخیر است.چنانچه هریک از طرفین در انجام تعهدات خود ازجمله تحویل کار و پرداخت مبالغ تأخیر داشته باشند، می‌توانند به‌صورت روزانه مبلغی را به‌عنوان خسارت پیش‌بینی نمایند تا ضمانت اجرایی برای تأخیر در انجام تعهدات باشد و از ایجاد مشکل  پیشگیری کند.

محور مهم دیگر، تحویل کار می باشد. درصورت تحویل کامل کار و اتمام مدت پشتیبانی اگر مشکلی در زمینه‌ی عملکرد وب سایت ایجاد شود، طراح باید بپذیرد که با هزینه‌‌ای مشخص، ایراد مربوط به طراحی سایت را برطرف کند. چگونگی تحویل وب سایت  و تحویل اسناد فنی و اطلاعات مربوط به ان نیز باید در قرارداد تعیین تکلیف شود. 

آخرین نکته در این زمینه ،تعیین حدود مسئولیت طرفین است.برای نمونه،  تعیین این موضوع که طراح تا چه زمانی مسئولیت رفع عیوب و پشتیبانی وب سایت را برعهده دارد بسیار مهم است.

لازم است برای تنظیم دقیق‌تر قرارداد طراحی و ساخت وب سایت و جلوگیری از اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌های آتی، حتما از مشاوره‌ی تخصصی حقوقی و فنی در این زمینه استفاده شود و با بررسی همه‌ی جوانب، دقیق‌ترین و جامع‌ترین قرارداد برای طراحی وب سایت به امضا برسد.

 


کلید واژگان
مشاوره حقوقی
اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی