شناسه خبر : 74841
تاریخ انتشار : 1400/05/29 09:20
رابرت مالی:کارزار« فشار حداکثری»، علت بی‌اعتمادی ایران به آمریکا

رابرت مالی:کارزار« فشار حداکثری»، علت بی‌اعتمادی ایران به آمریکا

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که سرنوشت بازگشت به توافق هسته ای، یک علامت سوال بزرگ به شمار می آید و تصمیم گیری در این باره نیز دیگر در دست کشورش نیست.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو» که متن آن عصر پنج شنبه به وقت محلی در این پایگاه آمریکایی منتشر شد، از سرنوشت بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 میلادی میان تهران و قدرت های جهانی به عنوان یک علامت سوال بزرگ نام برد و عنوان کرد که بازگشت به این توافق چند جانبه چیزی نیست که بتوانند آن را به طور کامل کنترل کنند.

مالی در این مصاحبه ضمن آن که بارها از بیان صریح یک درصد مشخص برای احتمال بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خودداری کرد، ارائه چنین درصدی را بی فایده خوانده و در توجیه این گفته خود نیز افزود که درباره آن چه ایران در آینده انجام خواهد داد یا انجام نخواهد داد، متغیرهای ناشناخته ای وجود دارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن تاکید دوباره بر آمادگی کشورش برای از سر گیری مذاکرات درباره برجام در شهر وین، پایتخت اتریش، اظهار داشت: اگر فکر نمی کردیم (که دستیابی به توافق) امکان پذیر است، این کار را انجام نمی دادیم.

در رابطه با احتمال عدم توافق آمریکا و ایران بر سر شرایط برجام طی ماه های آینده نیز، مالی ضمن اعلام این که تیم وی در حال آماده سازی برخی موارد احتمالی است، تاکید کرد که یک احتمال این است که واشنگتن و تهران یک توافق کاملا جداگانه را به امضا برسانند که دارای پارامترهای متفاوتی از توافق کنونی باشد در حالی که احتمال دیگر نیز یک رشته پاسخ تنبیهی با هماهنگی هم پیمانان اروپایی است بدون آن که توضیحات دقیقی در این باره ارائه دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن تاکید بر این که از نظر وی، منطقی است که بازگشت به برجام در دستور کار باشد چرا که هر دو کشور از تصمیم خود برای انجام چنین کاری خبر داده اند، خاطر نشان ساخت که دلیل بروز تاخیر در این زمینه نیز بی اعتمادی به وجود آمده در جریان کارزار «فشار حداکثر» دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق آمریکا و همچنین گذار سیاسی در ایران می باشد.

مالی در ادامه نیز مدعی شد که اگر ایران پیشرفت های هسته ای بیشتری را رقم بزند و به انجام اقدامات «تحریک آمیز» هسته ای ادامه دهد، در واقع به سمت دیگری حرکت می کند و بدان معنی است که از توافق دور می شود.

 

 


اخبار مرتبط














نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی