شناسه خبر : 74811
تاریخ انتشار : 1400/05/27 15:06
میزان اعتبار صوت و تصویر در محاکم قضایی

نورنیوز بررسی کرد؛

میزان اعتبار صوت و تصویر در محاکم قضایی

در امور کیفری، عکس یا فیلم یا صدای ضبط ‌شده به تنهایی نمی‌تواند دلیل اثبات جرمی‌ باشد بلکه نشانه‌ای است که مقام قضایی می‌تواند به آن توجه کند ولی به تنهایی دلیل محکمه‌پسندی محسوب نمی‌شود.

نور نیوز ـ گروه جامعه: گاهی اوقات افراد در جلسات دادگاه برای اثبات دلایل خود به مدارکی مانند عکس، فیلم و صداهای ضبط شده استناد می‌کنند.

مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم مختلف است. طبق قانون، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند و همچنین علم قاضی از دلایل معتبر و قانونی اثبات جرم در دادگاه است.

بر اساس این ماده قانونی فیلم یا صدای ضبط شده و سایر مواردی از این دست نمی‌تواند به‌ عنوان دلیل، کافی باشد اما در بررسی چگونگی وقوع جرم، تمامی شواهد و مدارکی که می‌تواند به آگاهی بهتر قاضی کمک کند باید ارائه شود.

فیلم، صوت، اثر انگشت، رد پا و… می‌تواند به عنوان مدارک جانبی به چگونگی تشخیص رویداد یک واقعه کمک کند. البته اگر دوربین مخفی باشد و قوانین نصب آن رعایت نشده باشد، ممکن است این فیلم در دادگاه قابل استناد نباشد.

علاوه بر این و با ظهور فناوری‌های جدید و امکان تغییر، بازسازی و ایجاد تصاویر و صداهای غیر واقعی، ارزش و اعتبار مواردی از این دست برای ارائه به مراجع قضایی کاهش یافته است.


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی