شناسه خبر : 74710
تاریخ انتشار : 1400/05/23 11:57
آمریکا، مانع اصلی امنیت پایدار در غرب آسیا

به گزارش نیویورک تایمز:

آمریکا، مانع اصلی امنیت پایدار در غرب آسیا

در حقیقت پنهان ماندن مالکیت اسرائیل بر شمار زیادی کلاهک هسته‌ای به توافق ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و گلدا مه‌یر نخست‌وزیر وقت اسرائیل برمی‌گردد که قرار گذاشتند نه آمریکا و نه اسرائیل به تسلیحات اتمی اذعان نکنند

نورنیوز-گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک نیویورک‌تایمزنوشته که ایالات متحده آمریکا باید از این پس ریاکاری را کنار گذاشته و جهانیان را از تسلیحات هسته‌ای اسرائیل آگاه کند. این روزنامه مدعی است که آمریکا در دهه‌های اخیر چنان حقیقت را درباره تسلیحات هسته‌ای اسرائیل پنهان نگاه داشته که در حال حاضر کمتر از 50 درصد مردم آمریکا از بمب‌های اتمی اسرائیل اطلاع دارند و این در حالی است که در اثر تبلیغات نادرست دولت آمریکا بیش از نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که ایران بمب‌های اتمی زیادی در اختیار دارد.

این یادداشت که به قلم یک استاد دانشگاه یهودی به نام پیتر بینارت منتشر شده، با اشاره به هشدارهای سیاستمداران آمریکایی درباره خطرات فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز می‌شود- که مدعی هستند دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باعث ایجاد و بروز بحران هسته‌ای در خاورمیانه خواهد شد. یکی از این سیاستمداران، سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا است که سال گذشته پیش‌بینی کرده بود در صورت دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، منطقه خاورمیانه با خطر رقابت تسلیحاتی روبرو خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا نیز یکی دیگر از این قبیل سیاستمداران است- و او نیز سال گذشته در یک گفتگوی رسانه‌ای ادعا کرده بود که دستیابی ایران به تسلیحات اتمی باعث خواهد شد که عربستان سعودی، ترکیه و مصر نیز به دنبال افزایش توان هسته‌ ای شان باشند- و چنین رقابتی آخرین چیزی است که این منطقه به آن نیاز دارد.

پیتر بینارت در ادامه با اشاره به فریبکارانه بودن اظهاراتی از این دست؛ نوشته که «ادعای سیاستمداران آمریکایی درباره این که دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باعث تبدیل خاورمیانه به یک منطقه هسته‌ای خواهد شد، ناظر به این ادعاست که این منطقه در حال حاضر عاری از تسلیحات اتمی است. اما این ادعا حقیقت ندارد و اسرائیل همین الان هم تسلیحات اتمی زیادی در اختیار دارد. حقیقتی که تاکنون رهبران آمریکایی به آن اذعان نکرده‌اند و تمام پنجاه سال اخیر خودشان را درباره این موضوع به بی‌خبری و بی‌اطلاعی زده‌اند».

و البته دلیل کتمان حقیقت از سوی مقامات آمریکا از نظر ستون‌نویس نیویورک تایمز بسیار ساده است: «آمریکا اگر به تسلیحات هسته‌ای اسرائیل اذعان کند، عملا تعهد خود به منع گسترش تسلیحات اتمی را زیر پا می‌گذارد و این هم باعث می‌شود دست این کشور در مذاکره و ایجاد فشار بر ایران بسته شود».

نیویورک‌تایمز اما پشت‌بند این نکات می‌افزاید که «اما زمان بیان حقیقت توسط دولت بایدن فرا رسیده است».

نیویورک‌تایمز در ادامه به ریشه اصلی کتمان حقیقت از سوی آمریکا می‌پردازد- که این نیز خود به بی‌صداقتی اسرائیل در اوایل دهه شصت مربوط می‌شود که در آن زمان رهبران اسرائیل هدف فعالیت هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان کردند و این هم باعث شد که رهبران آمریکا مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفته و خود نیز در ادامه مجبور به پنهان‌کاری شوند.

این همان داستانی است که «آونر کوهن» در کتاب «بدترین حفظ اسرار» روایت کرده است: «وقتی دیوید بن‌گوریون، نخست‌وزیر اسرائیل در حوالی سال 1960 به جان اف کندی که تازه به کاخ سفید وارد شده بود، گفت که راکتور «دیمونا» با اهداف صلح‌آمیز ساخته شده است، این دروغ آغاز شد.

بعدتر آمریکا حتی برای راستی‌آزمایی این ادعا یک گروه از بازرسان هسته‌ای خود را نیز به این سایت فرستاد، اما اسرائیل بازی فریب را ادامه داد و آن‌ها را استادانه از آن رآکتور زیرزمینی دور نگه داشت. بعد از کشف حقیقت توسط سازمان سیا در اواخر دهه شصت نیز دیگر برای افشای ماجرا دیر شده بود و آمریکا برای این که جلوی فعالیت هسته‌ای نظامی دیگر کشورهای منطقه را بگیرد، هیچ گاه زیر بار این حقیقت نرفت که اسرائیل اولین و تنها کشور منطقه است که تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد».

در حقیقت پنهان ماندن مالکیت اسرائیل بر شمار زیادی کلاهک هسته‌ای به توافق ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و گلدا مه‌یر نخست‌وزیر وقت اسرائیل برمی‌گردد که قرار گذاشتند نه آمریکا و نه اسرائیل به تسلیحات اتمی اذعان نکنند و در این صورت اسرائیل نیز برای قرار دادن فعالیت‌هایش تحت نظارت بین‌المللی تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

توافقی که بیش از نیم قرن از انعقادش می‌گذرد، و در این مدت تقریبا تمام روسای جمهور آمریکا به آن پایبند بوده‌اند. پایبندی شگفت‌انگیزی که یک بار در سال 1979 با سرپوش گذاشتن جیمی کارتر بر آزمایش اتمی اسرائیل در اقیانوس هند باعث دور نگه داشتن اسرائیل از نظارت بین‌المللی شده، و یک بار هم همین اواخر، یعنی در سال 2009- که باراک اوباما در پاسخ خبرنگاری که درباره «کشوری که در خاورمیانه سلاح هسته‌ای دارد» پرسید، جواب داد که «نمی‌خواهم درباره این موضوع گمانه‌زنی کنم»!

نویسنده نیویورک‌تایمز در سطور بعدی به آمریکا پیشنهاد می‌کند که این بازی را تمام کرده و دنیا را از حقیقت آگاه کند: «آمریکا با وانمود کردن به این که از تسلیحات اتمی اسرائیل بی‌خبر است، عملا تلاش‌های خودش در زمینه منع گسترش تسلیحات اتمی را مضحکه و مسخره می‌کند. مثل ادعای باراک اوباما که می‌گفت به دنبال جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای است، ولی با این حال تنها و تنها برای جلوگیری از بحث درباره زرادخانه اتمی اسرائیل، جلوی برگزاری کنفرانس سازمان ملل درباره مقابله با تسلیحات اتمی در خاورمیانه را گرفت.

دامی که حالا جو بایدن نیز در آن افتاده- و در عین این که می‌داند اسرائیل تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد، با این حال ایران را زیر فشار تحریم قرار می‌دهد تا اجازه بازرسی‌های بیشتر و مفصل‌تر از رآکتورهای این کشور را بگیرد. آن هم در شرایطی که دنیا به روشنی شاهد است که اسرائیل پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی را امضا نکرده و هیچ‌گاه هم اجازه بازرسی به هیچ نهادی را نداده است»…

در ادامه یادداشت، ضمن ریاکارانه و خنده‌دار نامیدن ادعای قانونگرایی آمریکا در مجامع جهانی، به ادعای سیاستمداران آمریکا درباره خطرات منطقه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به خصوص برای موجودیت اسرائیل نیز اشاره شده- که از قول نویسنده یادداشت یک ادعای مشکوک است: اسرائیل خود یک بازدارنده اتمی دارد. اما مردم آمریکا چشم بر این مساله بسته و ایران را برای موجودیت اسرائیل خطرناک می‌دانند.

اما دلیل فریب خوردن مردم آمریکا در اثر تبلیغات اسرائیل چیست؟ نویسنده یادداشت نیویورک‌تایمز در پاسخ این پرسش، نظرسنجی دانشگاه مریلند را مطرح می‌کند که حکایت از این دارد که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها از این واقعیت آگاهی دارند که اسرائیل تسلیحات اتمی دارد، و این در حالی است که بیش از پنجاه درصد از مردم آمریکا فکر می‌کنند که تهران بمب اتمی دارد. تفکری که در اثر تبلیغات رسانه‌ای به وجود آمده- که خود این نیز به این دلیل است که آمریکا هیچ‌گاه به این که اسرائیل اولین و تنها کشور خاورمیانه است که تسلیحات نظامی هسته‌ای در اختیار دارد، اذعان نکرده است.

 


اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی