شناسه خبر : 74687
تاریخ انتشار : 1400/05/21 13:24
انتقاد صریح عمران خان از حضور آمریکا در پاکستان

انتقاد صریح عمران خان از حضور آمریکا در پاکستان

عمران خان نخست وزیر پاکستان ضمن انتقاد از سیاست آمریکا در افغانستان اعلام کرد واشنگتن تنها برای پاکسازی خرابکاری‌های خود در افغانستان پس از 20 سال جنگ، به سراغ پاکستان می‌آید و آن را مفید می‌داند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: در شرایطی که مذاکرات میان گروه طالبان و دولت افغانستان متوقف شده و خشونت در این کشور به شدت افزایش یافته است، آمریکا به اسلام آباد فشار آورده تا از نفوذ خود بر طالبان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار در افغانستان استفاده کند.  
نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان فقط برای حل و فصل این آشفتگی که آمریکا پس از 20 سال مداخله نظامی در افغانستان بر جای گذاشته است مفید تلقی می‌شود. درحالی که از همان اول راه حل نظامی در افغانستان کاربرد نداشته است.  
آمریکا در طرح خود قصد دارد تا پایان ماه جاری (اوت) نیروهای خود در افغانستان را خارج کند. خروج نیروهای آمریکایی 20 سال پس از حمله نظامی این کشور به افغانستان با هدف سرنگونی گروه طالبان انجام شد اما امروز طالبان بیش از هر زمان دیگری مناطق مختلف افغانستان را تحت کنترل خود دارد.  
کابل و کشورهای غربی پاکستان را متهم به حمایت از طالبان می‌کنند. اتهامات حمایت از این گروه همیشه یک مساله تنش آور در روابط اسلام آباد و واشنگتن بوده است. اما پاکستان روابط خود با طالبان را رد کرده است.  
عمران خان گفت پاکستان در افغانستان از هیچکس جانب داری نمی‌کند.  
وی افزود: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که هند شریک استراتژیک آن‌ها در حال حاضر باشد و به همین دلیل است که روش دیگری برای برخورد با پاکستان بوجود آمده است.  
پاکستان و هند بزرگ‌ترین رقبای یکدیگر هستند و تاکنون سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند. درحال حاضر روابط دیپلماتیک دو کشور سرد و بسیار محدود است.  
خان افزود: در شرایط کنونی یک توافق سیاسی در افغانستان مشکل به نظر می‌رسد. من در طول سفر رهبران طالبان به پاکستان سعی کردم آن‌ها را برای رسیدن به توافق ترغیب کنم. اما آن‌ها اعلام کردند تا زمانی که دولت اشرف غنی وجود دارد، گروه طالبان با دولت افغانستان سخن نخواهد گفت.  
مذاکرات صلح بین طالبان، که غنی و دولت او را دست نشانده آمریکا می‌دانند، و یک تیم مذاکره کننده افغان از ماه سپتامبر گذشته آغاز شد اما این مذاکرات هیچ پیشرفت اساسی نداشته است.  
نمایندگان تعدادی از کشورها از جمله آمریکا در حال حاضر در دوحه پایتخت قطر هستند تا در آخرین تلاش برای صلح و آتش بس، با هر دو طرف صحبت کنند.  
نیروهای آمریکایی همچنان از حملات هوایی خود برای حمایت از نیروهای افغان در برابر پیشروی‌های طالبان استفاده می‌کنند، اما مشخص نیست که این حمایت‌ها پس از 31 اوت و خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه خواهد داشت یا خیر.  
نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان صریح گفته است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در پاکستان نخواهد بود.  


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی