شناسه خبر : 74575
تاریخ انتشار : 1400/05/18 17:22
شیخ نعیم قاسم: جنگی در منطقه رخ نمی‌دهد

در گفتگوی اختصاص با «نورنیوز»؛

شیخ نعیم قاسم: جنگی در منطقه رخ نمی‌دهد

من بعید می‌دانم که جنگ جدیدی در منطقه رخ دهد، دلیل من بر این که شاهد جنگی نخواهیم بود این است که دشمن صهیونیستی بارها و بارها از آمریکا خواسته به خاطر موضوع هسته‌ای با ایران بجنگد ولی پاسخ آمریکا این بوده که مذاکره می‌خواهیم و نه جنگ، چون آمریکا در نقطه ضعف است و جنگ به سودش نیست.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان که به نمایندگی از سیدحسن نصرالله در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کرده بود، در گفتگوی اختصاصی با «نورنیوز» به بررسی تحولات اخیر در منطقه و لبنان پرداخت.


 

شیخ نعیم قاسم در مورد حوادث ساختگی صهیونیست‌ها در خلیج فارس و دریای عمان و اتهامات بی‌اساس آنها علیه ایران گفت: وقتی ایران اعلام می‌کند که اقدامی در این خصوص نکرده است، ما باید این ادعاها را با دقت زیر نظر بگیریم و به فضاسازی صورت گرفته مشکوک باشیم که ممکن است ماجرا ساختگی باشد، زیرا مستقیماً پس از آن شاهد تهدید صهیونیست‌ها بودیم و این که موضوع در شورای امنیت مطرح خواهد شد و تلاش‌های سیاسی نیز برای بهره‌برداری از این موضوع برای فشار بین‌المللی آغاز شد و این در حالی است که موضوع یک حادثه مشکوک و ناشناخته است.

قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان افزود: این اقدامات نشان می‌دهد که این رفتار بخشی از یک طرح جدید است که از طریق آن می‌خواهند با فشار بر ایران پس از شکست حملات دریایی‌شان علیه ایران استفاده کنند، بنابراین می‌توانیم بگوییم که این یکی از برنامه‌هایی است که آنها از طریق آن می‌خواهند اساس جدیدی را پایه‌گذاری کنند که من فکر نمی‌کنم در این زمینه موفق شوند.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این سوال که آیا صهیونیست‌ها می‌توانند با ایجاد بحران‌های ساختگی و مسئول دانستن ایران، موازنه قدرت در منطقه را تغییر دهند، گفت: من فکر نمی‌کنم که اسرائیل اکنون بتواند اقدامی علیه ایران انجام دهد و همچنین نمی‌تواند جهان را در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی به حرکت در آورد، زیرا ماهیت این رویداد مبهم و مشکوک است. 

او اضافه کرد: این بخشی از روش‌های اسرائیل برای تشدید فشار است تا ذیل آن بتواند از امکانات آمریکا و دیگران در راستای اهداف خود استفاده کند، اما انشاءالله این امر برطرف می‌شود، به ویژه اینکه محور مقاومت طی سال‌های گذشته پیروزی‌های متوالی را محقق کرده و به همین دلیل رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق یک پیروزی است، لذا به چنین بازی‌هایی متوسل می‌شود اما متوجه خواهد شد که این موضوع هیچ پیروزی برایش محقق نخواهد کرد.

قائم مقام سیدحسن نصرالله در پاسخ به این سوال که آیا ما در آستانه یک جنگ بزرگ در منطقه هستیم و نقش آمریکا و انگلیس در این تحولات چیست، تصریح کرد: من بعید می‌دانم که جنگ جدیدی در منطقه رخ دهد و این حادثه ادعایی صهیونیست‌ها هم نمی‌تواند منجر به جنگ در منطقه شود. در مورد احتمال وقوع حوادث دیگر نیز فکر نمی‌کنم که در صورت وقوع بتواند منجر به وقوع یک جنگ بزرگ شود و دلیل آن این است که شرایط اسرائیل، آمریکا و شرایط بین‌المللی شرایطی است که نشان می‌دهد جنگ به سود آنها نخواهد بود. 

شیخ نعیم قاسم افزود: دلیل من بر این که شاهد جنگی نخواهیم بود این است که دشمن صهیونیستی بارها و بارها از آمریکا خواسته به خاطر موضوع هسته‌ای با ایران بجنگد ولی پاسخ آمریکا این بوده که مذاکره می‌خواهیم و نه جنگ.

او اظهار داشت: هنگامی که نبرد «سیف‌القدس» توسط فلسطینی‌ها آغاز شد، دشمن سعی کرد از اقدام آن‌ها استفاده کند و به آمریکا بگوید که ما باید آنها را تحت فشار قرار دهیم و در سطح بین‌المللی با آنها بجنگیم، اما بایدن هر روز با نخست‌وزیر اسرائیل تماس می‌گرفت و به او می‌گفت عملیات نظامی را متوقف کن، زیرا مطمئن نبود که جنگ در حال حاضر نتیجه دهد.

معاون حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه آمریکا در هر جنگی منافع خود را می‌بیند، گفت: اکنون آمریکا به دلیل ضعف، منفعتش را در بستن برخی پرونده‌ها می‌بیند، لذا از افغانستان خارج می‌شود و همچنین اعلام کرد که می‌خواهد در یمن به توافق برسد و به تجاوز سعودی پایان دهد، لذا اوج گرفتن بحران در فلسطین اشغالی توسط صهیونیست‌ها را نیز نپذیرفت.

شیخ نعیم قاسم در مورد آخرین وضعیت لبنان، آینده این کشور و نقش حزب‌الله در تشکیل دولت «نجیب میقاتی» گفت: حزب‌الله معتقد است که تشکیل دولت در لبنان آغاز راه حل همه مشکلات باقی‌مانده است و ماندن لبنان بدون دولت صحیح نیست، به هر بهانه و دلیلی. 

او افزود: حزب‌الله نیز نجیب میقاتی را برای تشکیل دولت معرفی کرد و حتما مسیر تشکیل دولتی از افراد متخصص را تسهیل خواهد کرد تا در سریع‌ترین زمان دولت تشکیل شود و کشور از وضعیت هرج و مرج اجتماعی و اقتصادی به حالت ثبات برود که این امر تنها با حضور دولت می‌تواند محقق شود.

معاون نصرالله اظهار داشت: اکنون مذاکراتی در مورد تشکیل دولت بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر منتخب در حال انجام است و صراحتاً موضوع فقط به توافق این دو نیاز دارد، یعنی در حال حاضر هیچ عامل فشار بیرونی به منظور تشکیل یا عدم تشکیل دولت وجود ندارد و فقط باید این دو به توافق برسند.

شیخ نعیم قاسم در پایان ابراز امیدواری کرد که آنها به تفاهم برسند و گفت: تا زمانی که جلسات برگزار می‌شود و بحث‌ها در حال انجام است، ما باید خوش‌بین بمانیم تا تصمیم آنها منجر به نتیجه شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی