شناسه خبر : 74263
تاریخ انتشار : 1400/05/11 12:45
ظریف: تاریخ شش جلدی مذاکرات برجام منتشر می‌شود/هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد

ظریف: تاریخ شش جلدی مذاکرات برجام منتشر می‌شود/هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد

وزیر امور خارجه: تا آخر هفته موسسه اطلاعات در 6 جلد تاریخچه مذاکرات برجام را منتشر خواهد کرد و مردم خواهند دید که خدمتگذاران آنها در وزارت خارجه چه کار کرده‌اند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: محمد جواد ظریف روز یکشنبه در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که چشم انداز ایران بدون برجام چه خواهد شد گفت: معتقدم ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده است و چندین هزاره بالنده بوده و در آینده همین بالندگی را تا ظهور آقا امام زمان (عج) ادامه خواهد داد.

وزیرامورخارجه ادامه داد: برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفت منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود آنها امروز برای ادامه برجام شرط نمی‌گذاشتند. آنها احساس می‌کنند که در برجام مغموم شده‌اند برای همین تلاش می‌کنند که مسایل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند در حالی که ما چه می‌خواهیم به برجام اضافه کنیم. ما معتقدیم برجام بدون یک حرف کم و یک حرف زیاد. ما نمی‌گویم که مسایل دیگر را به برجام اضافه کنیم، چه کسانی می‌گویند مسایل را به برجام اضافه کنیم، آمریکا و اروپا. چرا می‌گویند؟ به خاطر این که نشان می‌دهد آنها نتوانستند اینها را در برجام اجرا کنند. 

وی گفت: تا آخر هفته موسسه اطلاعات در 6 جلد تاریخچه مذاکرات برجام را منتشر خواهد و مردم خواهند دید که خدمتگذاران آنها در وزارت خارجه چه کار کرده‌اند.

ظریف در ادامه گفت:ما به عنوان جمهوری اسلامی‌موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین الملل محل اعتماد نیست،‌ به نزدیک‌ترین متحد هم در روابط بین‌الملل نمی‌شود اعتماد کرد البته ما متحد نداریم.

وی افزود: من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما 160 صفحه سند به نتیجه رساندیم، به‌خاطر بی اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچگاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچگاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم. باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود؛ آمریکا قدرقدرت نیست.

ظریف با تاکید بر این که آمریکا برجام را به ما تحمیل نکرد گفت: اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه‌کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را بپذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی