شناسه خبر : 73394
تاریخ انتشار : 1400/04/16 14:18
جای خالی «ادب» در ماجرای قطعی برق

مهدی توکلیان

جای خالی «ادب» در ماجرای قطعی برق

و چه ناگوار است هر از چند گاهی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان ،اعتراض‌های مردم ایران اسلامی را در کنار بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برخورد برخی مدیران و متولیان موضوعات مهم این روزها کرده و کلیدواژه‌های تلخ و ناراحت‌کننده‌ای را با عناصر خبری ترکیب می‌کنند و با عنوانی ضرباهنگ‌دار این خبرهای تلخ را از طریق رسانه خود اعلام می‌کنند.

نورنیوز-گروه جامعه: آب به آسیاب دشمن ریختن کار سختی نیست و این روزهای پساکرونایی و در موج جدیدی که با نام دلتا آغوش به سوی مردم گشوده است، حوادثی تلخ و ناگوار در کنار مرگ عزیزان و شهروندان شنیده می‌شود که نشان از بی‌اهمیتی دارد و در برخورد با اتفاقات و مشکلات فرهنگ عذرخواهی را نیز فراموش کرده‌اند.

درست مانند همین قطع برق طولانی‌مدت در بسیاری از مناطق پایتخت و شهرهای گوناگون و مشکلات عظیمی که فراروی مردم قرار گرفته است از سوختن وسایل برقی گرفته تا از بین رفتن مایحتاج مردم که در داخل یخچال‌ها و فریزرهای خانگی قرار دارد تا اختلال در روند ارتباطات و نیمه‌کاره ماندن روند درمان بسیاری از بیماران در فضای بیمارستانی تا منازل شخصی و سکوت عجیب و غریبی که دامنگیر بسیاری شده است.

ادب از خصوصیات شاخص رفتاری هر انسانی است که جدای از فرهنگ و ملیت و قومیت دارای ارزش ویژه‌ای است و هرچند یک امر فردی و شخصی به حساب می‌آید ،اما در حوزه ارتباطات اداری و سیستمی و به عنوان پاسخگوی ارباب رجوع در هر نهاد و دستگاهی لازم است تا ضمن حفظ تکریم شخصیت مراجعه‌کنندگان از هرگونه بی‌حرمتی و بی‌ادبی دوری گزیده و به شایسته‌ترین نحوه پاسخگوی ارباب رجوع خود باشند.

این مهم وظیفه اطلاع‌رسانی و حفظ شان مراجعه‌کنندگان هر دستگاه و نهاد اداری و دولتی یا خصوصی است که خدمات عمومی ارائه می‌دهند و در برابر ارائه خدمات مربوط از مردم و شهروندان حقوقی دریافت می‌کنند و چقدر برازنده است تا وزارت نیرو و مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات این وزارتخانه مهم و تخصصی به آموزش نیروی انسانی خود بی‌اهمیت نبوده و نسبت به آموزش آداب و رفتار اجتماعی در جایگاه پاسخ‌دهندگان به ولی‌نعمتان خود یعنی مردم شریف ایران اسلامی همت گمارند.

و با برخوردهای زشت و دور از شئون انسانی و رفتار سازمانی دوری گزینند و در عصر تکنولوژی و دوران تطبیقی فعالیت‌های خود به رفتار متولیان و کارمندان وزارتخانه‌های همتراز خود در سایر کشورها مراجعه کرده و شیوه تکریم ارباب رجوع را نیز بیاموزند و به کار گیرند تا اعتراض‌های مردم در فضای مجازی منتشر نشود و به راحتی سوژه رسانه‌های معاند فارسی‌زبان را فراهم نکنند.

در دورانی که رسانه‌ها در عصر اطلاعات مهم‌ترین نقش را در پوشش خبری رخدادها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایفا می‌کنند انواع رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری، اینترنتی و دیجیتالی می‌توانند بر نوع شکل‌گیری افکار عمومی تأثیر گذاشته، روندهای سیاسی و اجتماعی هر جامعه را به سمت و سوی خاص هدایت کنند.وظیفه مراکز اطلاع‌رسانی ایجاب می‌کند تا نسبت به شفاف‌سازی و برخورد صحیح و منطقی نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت نبوده و نقش‌آفرینی کنند.

به‌طور کلی رسانه‌های نوظهور و نوین در فضای مجازی و روند رو به رشد سرعت اطلاع‌رسانی و گسترش اخبار در کسری از ثانیه،‌ با ظرفیت‌های خاص خود می‌تواند به منبعی برای تهدید علیه امنیت ملی کشور در عرصه جنگ نرم تبدیل شود و زمینه فعالیت دشمنان ایران اسلامی را در حوزه‌های معیشتی و مورد نیاز مردم فراهم کند.

و چه ناگوار است هر از چند گاهی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان ،اعتراض‌های مردم ایران اسلامی را در کنار بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برخورد برخی مدیران و متولیان موضوعات مهم این روزها کرده و کلیدواژه‌های تلخ و ناراحت‌کننده‌ای را با عناصر خبری ترکیب می‌کنند و با عنوانی ضرباهنگ‌دار این خبرهای تلخ را از طریق رسانه خود اعلام می‌کنند.

و شاید درد بسیاری از مردم فهیم در این سرزمین شیعی و اسلامی این است که مقصران و اهانت‌کنندگان، حتی به دروغ و برای ریا و تظاهر هم حاضر نیستند با جماعت دردمند و گرفتار همراهی کنند و برای برطرف‌کردن مشکلات مردم اقدامی کنند،چرا که احترام به مخاطب که از اصول اولیه ارتباط است به فراموشی سپرده شده است.


جام جم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی