شناسه خبر : 73368
تاریخ انتشار : 1400/04/15 17:38
سفیر یمن در ایران: بایدن شریک اصلی تجاوزگری عربستان به یمن

سفیر یمن در ایران: بایدن شریک اصلی تجاوزگری عربستان به یمن

سفیر یمن در تهران در مصاحبه با پرس تی وی: ایران اولین و تنها کشوری است که از ابتدا تاکنون در کنار ملت یمن ایستاده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: الدیلمی: عربستان سعودی خواهان آن است که یمن دچار شکاف و تفرقه باشد. آن‌ها خواهان آن هستند که یمن ضعیف باشد. متاسفانه عربستان سعودی یک همسایه بد است. در یکصد سال اخیر عربستان سعودی تلاش کرده است که در امور داخلی کشور ما دخالت کند. در تاریخ معاصر هم شاهد این موضوع بوده ایم.

او گفت: متاسفانه اخیرا آسیب‌های زیادی به مردم یمن وارد شده است. عربستان سعودی به دنبال تسلط بر یمن است. ما با مبارزه خود به دنبال حفظ استقلال یمن هستیم. عربستان به دنبال تسلط بر یمن است. آن‌ها به دنبال تضعیف و از بین بردن حاکمیت یمن هستند. آن‌ها می‌خواهند درباره این موضوع که چه فردی رئیس جمهور یمن شود، تصمیم گیری کنند. آن‌ها حتی می‌خواهند شهرداران و فرمانداران را هم خودشان تعیین کنند. در گذشته این اقدامات از طرف نهاد‌هایی صورت می‌گرفت که تحت حمایت عربستان سعودی بودند. اما در حملات اخیر خود دیدند که مردم یمن تا چه اندازه مقاوم هستند.

سفیر یمن در پاسخ به این سوال که: عربستان سعودی با دامن زدن به جنگ در یمن به دنبال بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت است. او چه ویژگی خاصی دارد؟ گفت: دوران عبد ربه منصور هادی به سر آمده است. او در انتخاباتی شرکت کرد که تنها نامزد آن بود. او راس همه اقدامات ضد یمن است.

او ادامه داد: در سال 2014 که شاهد اعتراضات مردمی بودیم سعودی‌ها می‌خواستند سلطه خود را بر یمن تحمیل کنند. او یکی از افرادی بود که از تجاوزگری سعودی‌ها در سال 2015 حمایت کرد. او به منزله یک فاجعه برای مردم یمن است.

الدیلمی افزود: در حمله سعودی‌ها ضد یمن آن‌ها از تمام توانایی خود ضد مردم یمن استفاده کردند. اما مردم یمن در برابر تجاوزگری تسلیم نشدند. آن‌ها به مقابله با این تجاوزگری پرداختند. توانایی‌های ارتش یمن افزایش پیدا کرد و نیرو‌های مردمی یمن خود را آماده کردند و خود را مسلح کردند.

این مقام یمنی گفت: ارتش یمن یکی از بزرگترین ارتش‌ها است. هم اکنون  ما حتی پهپاد هم تولید کرده ایم. این موضوع سبب شده است که ما بتوانیم در 7 سال اخیر با تجاوزگری دشمن مقابله کنیم. ما همچنین تسلیحاتی از روسیه و چین در اختیار داریم.

سفیر یمن در ایران به سوال مجری در خصوص روابط بین ایران و دولت نجات ملی اینگونه پاسخ داد:
روابط بین جمهوری اسلامی ایران و یمن یک روابط قدرتمندانه است. ما شاهد یک تفکر انقلابی جدید در یمن هستیم. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در کنار مردم یمن ایستاد و از تجاوزگری انتقاد کرد و خواهان رفع تحریم‌ها ضد مردم یمن شد. در جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌ها از مردم یمن دفاع می‌شود. در رسانه‌ها همچنین درباره ضرورت رفع تحریم‌ها ضد مردم یمن صحبت می‌شود.

او همچنین گفت: آن‌ها از نیرو‌های مسلح یمن حمایت می‌کنند و در حالی که بسیاری از کشور‌ها سکوت اختیار کرده اند، آن‌ها به طور دیپلماتیک از مردم یمن حمایت می‌کنند.

ابراهیم محمد الدیلمی اضافه کرد: باید بگویم دشمن از مارب برای حمله به ما استفاده می‌کند. این محل به یک مکان برای نیرو‌های تجاوزگر اماراتی و سعودی بدل شده است. حتی مشاوران نظامی آمریکا در آنجا فعال هستند تا این تجاوزگری را هدایت کنند. مارب منابع سرشاری دارد. مارب برق دیگر مناطق یمن را تامین می‌کند. اما دشمنان آن را به یک منطقه درگیری بدل کرده اند. اما دشمن از این منطقه برای حملات خود ضد صنعاء و دیگر مناطق استفاده می‌کند. مردم یمن هم مجبورند حملات تلافی جویانه ضد دشمن در آنجا انجام دهند. ما ۴ منطقه را در مارب آزاد کرده ایم. این مناطق بر اساس برنامه آزاد شدند. ما می‌خواهیم تمامی مارب را آزاد کنیم. ما می‌خواهیم این منطقه را از دست داعش و القاعده آزاد کنیم. ارتش و نیرو‌های مردمی باید در کنار هم مبارزه کنند. ما می‌دانیم که داعش و القاعده در کجا هستند.

 

سوال دیگری که از مهمان این برنامه پرسیده شد این بود که: مذاکرات صلح یمن از سال 2018 در جریان است. چه موانعی بر سر راه مذاکرات وجود داشته است. آیا تاکنون پیشرفت‌هایی بوده است؟
که الدیلمی به این سوال اینگونه پاسخ داد: باید بگویم بیش از یک دور از مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل انجام نشده است. ما دو بار در ژنو بوده ایم و دو دور مذاکره در کویت داشته ایم.  در عمان هم مذاکراتی داشته ایم و مذاکراتی هم در سوئد برگزار شده. ما درباره مسائل بشردوستانه مذاکره کرده ایم؛ اما سازمان ملل از مسیر خود دور شده است و مسائل را به نحو درست هدایت نمی‌کند. سازمان ملل درگیری‌های یمن را درگیری بین خود یمنی‌ها می‌داند، در حالی که در واقعیت این تجاوزگری از طرف یک تجاوزگر خارجی ضد مردم یمن است.
از نظر ما مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل تنها یک شکست است. باید جلوی تجاوزگری گرفته شود و این به شجاعت سازمان ملل نیاز دارد تا از این تجاوزگری به روشی درست انتقاد کند. باید سازمان ملل بگوید این تجاوزگری از طرف عربستان سعودی و آمریکا است. باید تحریم‌ها ضد یمن رفع شوند و تمامی نیرو‌های خارجی از جمله سعودی‌ها و اماراتی‌ها و دیگران از یمن عقب نشینی کنند تا یمنی‌ها بتوانند با همدیگر در داخل یمن مذاکره کنند. تا زمانی که شاهد دخالت سعودی‌ها در یمن باشیم مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل بی نتیجه است و این سازمان به روشی منطقی عمل نمی‌کند.

این دیپلمات یمنی در ادامه گفت: هدف ما توقف این تجاوزگری است. اهدافی پیدا و پنهان برای این تجاوزگری وجود دارد. آن‌ها در این که به تمامی اهداف خود در یمن برسند، ناکام مانده اند. آن‌ها به دنبال از بین بردن اراده مردم یمن هستند [که توفیقی در آن نداشته اند] اما آن‌ها در از بین بردن زیرساخت‌های یمن موفق بوده اند. ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی شده اند و هزاران واحد مسکونی ویران شده است. افراد زیادی در قحطی به سر می‌برند. ما شاهد گرسنگی در کشور هستیم. عربستان سعودی در این رابطه بسیار موفق بوده است، اما در سایر موارد، آن‌ها شکست خورده اند. آن‌ها متحمل شکست‌های سنگینی شده اند. آن‌ها تنها به دنبال تحمیل سلطه سیاسی خود در یمن و بر مردم یمن هستند. آن‌ها نمی‌توانند دولت یمن را تغییر دهند. جنگ یمن به منزله نردبانی بود که محمد بن سلمان می خواست از آن  برای رسیدن به صدر حاکمیت عربستان استفاده کند. عربستان سعودی باید این تجاوزگری را پایان داده و هرگونه دخالت در امور یمن باید متوقف شود.

سفیر یمن در ایران افزود: آمریکا به جنگ یمن دامن زده است. ما می‌دانیم که آمریکا به ریاض کمک تسلیحاتی کرده است. آیا آمریکا به دنبال منافع اقتصادی است یا اینکه به دنبال منافع سیاسی است؟
الدیلمی: آمریکا و تجاوزگری آن ضد یمن موضوعی واضح است. ما شاهد تجاوزگری سعودی-آمریکایی ضد یمن هستیم. این موضوع از پایتخت آمریکا و در زمان رئیس جمهور اوباما در واشنگتن آغاز شد. عادل الجبیر در آن زمان سفیر عربستان در آمریکا بود و عربستان سعودی از روز نخست حمله به یمن از حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی و دیگر موارد از طرف آمریکا بهره می‌برد. آن‌ها از تحریم‌ها ضد یمن از دریا، زمین و هوا حمایت کردند. هر قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده با حمایت آمریکا و اوباما بوده است.

این مسئول یمنی اظهار داشت: در واقعیت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از موضوع یمن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات آمریکا استفاده کرده است. او گفته که خواهان پایان جنگ یمن است. او گفته است که می‌خواهد مذاکرات سیاسی را آغاز کند، اما بعد از آنکه در انتخابات برنده شد به رای دهندگان دروغ گفت. او همچنان از تحریم‌ها ضد مردم یمن حمایت می‌کند. او همچنان از محاصره یمن حمایت می‌کند. او به هیچ کدام از وعده‌های پیش از انتخابات درباره یمن عمل نکرده است. ما بر روی وعده‌های آمریکا هیچ حسابی باز نمی‌کنیم، زیرا در زمان دموکرات‌ها و اوباما بود که این جنگ ضد مردم یمن آغاز شد. قول‌های بایدن درباره یمن محقق نشده است، زیرا او مهمترین شریک در این تجاوزگری است. آن‌ها تنها به دنبال میانجیگری و حمایت از شبه نظامیانی هستند که از آن‌ها در این جنگ ضد ما استفاده کرده اند. 

او در خصوص محاصره هوایی یمن از رساندن غذا و دارو و چونگی دسترسی به کمک‌های بشردوستانه گفت: باید بگوییم تحریم‌ها جلوه دیگری از این تجاوزگری است. یک جلوه تجاوزگری حمله خمپاره‌ای و بمباران است و جلوه دیگر آن تحریم است. این تحریم‌ها از ورود غذا و دارو به یمن جلوگیری کرده است. ما درباره هزاران نفر از مردم یمن که به بیمارستان و کمک‌های غذایی نیاز دارند، صحبت می‌کنیم. ما درباره مردمی صحبت می‌کنیم که به کرونا مبتلا شده اند. ده‌ها هزار نفر مجروح نمی‌توانند از طریق فرودگاه صنعا برای درمان به کشور‌های دیگر بروند. این موضوع مردم یمن را تضعیف کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: این چهره زشت آمریکا و سعودی‌ها را نشان می‌دهد. مردم یمن از جامعه بین المللی می‌خواهند که غذا و دارو را به یمن بیاورند. این هنوز درباره یمن روی نداده است. یمنی‌ها به رفع این تحریم‌ها نیاز دارند. جامعه بین المللی برای انجام وظیفه خود باید فرودگاه‌ها را بازگشایی کند. باید بنادر بازگشایی شود و تحریم‌ها رفع شود. ما شاهد یک فاجعه انسانی هستیم. لازم است که این وضع متوقف شود. 

سفیر یمن در ایران در جواب این پرسش که : 22 میلیون نفر از مردم یمن به شدت به کمک نیاز دارند. 10 میلیون نفر از گرسنگی شدید رنج می‌برند. وضع در یمن تا چه اندازه در این رابطه وخیم است؟ گفت: وضع انسانی در یمن بسیار وخیم است. ما درباره یک فاجعه انسانی صحبت می‌کنیم. این نتیجه این تجاوزگری است. ده‌ها میلیارد دلار به یمن آسیب وارد شده است. اما این موضوع سبب نشده است مردم یمن از مقابله با تجاوزگری متوقف شوند. مردم آزاده جهان باید در برابر این بی عدالتی‌ها در کنار مردم یمن باشند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی