شناسه خبر : 73359
تاریخ انتشار : 1400/04/15 14:44
خدمات جدید آمریکا به کودک کشان

نورنیوز بررسی کرد؛

خدمات جدید آمریکا به کودک کشان

رفتار بحران ساز آمریکا در افغانستان نه صرفا هزینه‌های جانی و مالی بسیاری را به مردم افغانستان تحمیل می‌کند بلکه همزمان زمینه ساز ابعاد جدید فاجعه انسانی در فلسطین و یمن می‌شود

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: منابع محلی فلسطینی از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب و شمال غرب نوار غزه خبر دادند که البته با واکنش و هشدار گروه‌های مقاومت در باب پیامدهای این تجاوزگری برای رژیم صهیونیستی همراه شد.

در همین حال طی روزهای اخیر تجاوز ائتلاف سعودی به یمن شدت گرفته است چنانکه در جنایتی بزرگ در حمله وحشیانه ائتلاف سعودی به استان صعده در شمال غرب یمن دست‌کم 12 غیرنظامی شهید و 80 نفر دیگر زخمی شدند.

در باب چرایی تشدید تجاوز گری و جنایات رژیم صهیونیستی و سعودی چند نکته قابل توجه است:

1-نگاهی بر کارنامه این دو رژیم نشان می‌دهد که ماهیت ساختاری آنها بر اصل بحران‌سازی استوار است حال به صورت مستقیم و یا حمایت از تروریسم و همراهی با سیاست‌های آمریکا. در مقطع کنونی از یک سو ساختار جدید سیاسی به نخست وزیری بنت در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته است و او تلاش دارد تا با نمایش اقتدارش، حمایت راست گرایان رادیکال را کسب و حذف نتانیاهو و تثبیت پایه‌های قدرتش را نهایی سازد.

از سوی دیگر در عربستان نیز محمد بن سلمان ولیعهد با توجه به تحولات منطقه‌ و برخی تغییرات در سیاست خارجی مقامات آمریکایی با آمدن بایدن، با چالشهایی برای بقا مواجه شده است که رویکرد به بازداشت‌ها و سرکوب‌های مخالفان داخلی در هفته‌های اخیر از نشانه‌های آن است. بر این اساس تشدید تجاوزگری و جنایات سران رژیم صهیونیستی و سعودی در مقطع کنونی را می‌توان برگرفته از تقلای سران آنها برای جلوگیری از این اتفاق دانست.

2-نکته مهم دیگر نوع رفتار سازمان ملل و عدم درج نام این رژیم‌ها در لیست سیاه است. متاسفانه به دلیل سلطه قدرت‌های بزرگ بر سازمان ملل و البته منفعت طلبی مقامات این رفتار به روالی عادی در سازمان ملل تبدیل شده است. این رفتار و البته رویکرد سازکارانه برخی کشورهای عربی نظیر امارات و بحرین که اخیرا رسما به تبادل سفیر با رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند به گستاخی بیشتر اشغالگران و متجاوزان برای کشتار فلسطینی‌ها و یمنی‌ها منجر شده است.

3-نکته مهم دیگر تحولات افغانستان است که خروج ناگهانی آمریکا و سوق دادن این کشور به جنگ داخلی محور آن را تشکیل می‌دهد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که در شرایطی که پیروزی مقاومت در جنگ 12 روزه بر رژیم صهیونیستی و دستاوردهای ملت یمن بویژه در مارب و هدف قرار دادن پهپادی و موشکی مراکز استراتژیک سعودی، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده بود، آمریکا با خروج ناگهانی از افغانستان و تبدیل کردن آن به کشوری جنگ زده ، سعی دارد تا بار دیگر از افغانستان به عنوان رهایی بخش صهیونیست‌ها از محاکمه و بازخواست جهانی بهره گیرد.

بر این اساس رفتار بحران ساز آمریکا در افغانستان نه صرفا هزینه‌های جانی و مالی بسیاری را به مردم افغانستان تحمیل می‌کند بلکه همزمان زمینه ساز ابعاد جدید فاجعه انسانی در فلسطین و یمن می‌شود. لذا برای مقابله با این وضعیت در کنار توجه جهان اسلام و منطقه برای حل بحران کنونی افغانستان ، رویکرد همه جانبه در حمایت از فلسطین و مردم یمن امری ضروری برای مقابله با سوء استفاده رژیم صهیونیستی و آمریکا از اقدامات بحران‌ساز آمریکا در افغانستان می‌باشد که نقشی مهم در برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی