شناسه خبر : 73301
تاریخ انتشار : 1400/04/14 15:20
چرا قطعی برق به مسئله تابستان امسال تبدیل شده است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا قطعی برق به مسئله تابستان امسال تبدیل شده است؟

وزارت نیرو به جای قطع گسترده برق خانگی آن هم بدون اطلاع قبلی که منجر به ایجاد اختلال در زندگی مردم ‌شده، باید به مدیریت مصرف برق و نظارت و قطع برق واحدهای صنعتی و تجاری پرمصرف توجه ویژه داشته باشد زیرا این مجموعه‌ها عموما به دلیل دریافت برق یارانه‌ای هیچ توجهی به هدررفت آن و لزوم صرفه‌جویی ندارند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: گرم تر شدن هوا در روزهای اخیر و خاموشی‌های بدون اعلام قبلی که با قطعی آب در برخی مناطق همراه بوده مردم را دچار سردرگمی و ناراحتی کرده است. 

رسانه‌های معاند اما به جای اینکه به دلایل این قطعی‌ها و ارائه راه حل برای به حداقل رساندن مشکلات مردم بپردازند، بیشتر به دنبال سیاسی کردن ماجرا و تبدیل یک مطالبه عمومی به مطالبه‌ای سیاسی هستند. 

به گفته کارشناسان، کاهش بارندگی‌ها در سال جاری و خشکسالی، در کنار کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها به دلیل برخی مشکلات و افزایش مصرف برق از عوامل اصلی قطعی برق در این روزها هستند.
در این میان نمی‌توان عدم توجه و تمرکز دولت‌ها در طولانی مدت به صنعت برق و افزایش ظرفیت تولید همانطور که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود را نادیده گرفت. 

بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه 5000 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق اضافه می‌شد و عدد نهایی ظرفیت به 100 هزار مگاوات می‌رسید اما در عمل این اتفاق نیفتاده و امروز ظرفیت کلی چیزی بیش از 80 هزار مگاوات تخمین زده می‌شود.

جذب نشدن سرمایه‌های جدید در این حوزه به کاهش ظرفیت تولید و تامین نیازهای کشور منجر شده است و عملا امروز نتیجه بی‌توجهی به این حوزه را مشاهده می‌کنیم.
علاوه بر این همانطور اشاره شد، به دلیل آنکه بیشتر نیروگاه‌های ایران برای تولید برق به ذخایر آبی احتیاج دارند کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری تاثیر مستقیم در کاهش تولید برق نیروگاه‌ها داشته است.

از سوی دیگر گرمای هوا امسال زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده و همین امر باعث افزایش مصرف برق و استفاده بیشتر از وسائل سرمایشی در سطح کشور شده است تا جایی که میزان مصرف فعلی برق در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. 

وزارت نیرو می‌گوید که امروز میزان مصرف و تقاضا برای برق حدودا 9000 مگاوات بیش از ظرفیت تولید است و از این رو شرایط دشوار شده است.
گفتنی است برآوردهایی که از مصرف برق در ایران وجود دارد، نشان می‌دهد که حدود یک سوم از میزان برق مصرفی کشور به خانه‌ها اختصاص دارد و دو سوم دیگر در بخش‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به همین دلیل شاید یکی از راه حل‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق این باشد که وزارت نیرو و توانیر به جای قطع گسترده برق خانگی آن هم بدون اطلاع قبلی که منجر به ایجاد اختلال در زندگی مردم ‌شده، به مدیریت مصرف برق و نظارت و قطع برق واحدهای صنعتی و تجاری پرمصرف توجه ویژه داشته باشد زیرا این مجموعه‌ها عموما به دلیل دریافت برق یارانه‌ای هیچ توجهی به هدررفت آن و لزوم صرفه‌جویی ندارند.

در کنار این اقدام می‌توان مشترکان خانگی پرمصرف را نیز مشخص کرده و برای مدتی طولانی‌تر برق آنها را قطع کرد تا در مجموع نیاز به خاموشی گسترده کمتر پیش بیاید و در صورتی که همچنان نیاز به قطعی شبکه خانگی عمومی بود مسئولان باید قبل از آن از طریق رسانه‌های عمومی مردم در جریان جدول ساعت و منطقه خاموشی قرار بگیرند تا بتوانند برای کارهای روزانه خود حداقل برنامه‌ریزی را انجام دهند. عدم تطبیق خاموشی ها با جداول منتشر شده حکایت از بی‌تدبیری و ضعف مدیریتی در وزرات نیرو دارد که همین موارد باعث افزایش نارضایتی مردم در روزهای اخیر شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی