شناسه خبر : 73252
تاریخ انتشار : 1400/04/13 11:15
به شرط ایمنی جمعی مدارس از اول مهر باز می‌شوند

به شرط ایمنی جمعی مدارس از اول مهر باز می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط تزریق واکسن کرونا به معلمان گفت:اگر در مهر امسال با وضعیتی مواجه شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش آموزان در مدارس مخاطره نداشته باشد، آموزش حضوری را برگزار می‌کنیم.

نورنیوز-گروه جامعه: محسن حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه همه پژوهش‌ها در دنیا مربوط به آموزش در دوران کرونا نقطه مشترکی داشت و آن هم بازماندگان از تحصیل بود، اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل ما در ایام کرونا با گذشته متفاوت نبود و از هر 1000 نفر دانش‌آموز سه نفر ادامه تحصیل نداده بودند که سه‌دهم درصد می شود و آن نگرانی که به‌صورت گسترده درباره ترک تحصیل وجود داشت را منتفی کرد.

وی افزود: سال گذشته از یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز کلاس اولی، 40 هزار نفر در پایه اول دبستان ثبت‌نام نکردند و طی گفت‌وگویی با 80 هزار مدیر مدرسه، از آن‌ها خواستم دانش‌آموزان از آموزش دور نباشند و روش‌های دسترسی به آموزش برای آن‌ها مشخص شود.

حاجی میرزایی درباره تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی بازماندگان از تحصیل بیان کرد: بر اساس بررسی‌های آماری ما در سال‌های گذشته حدود 140 هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم برای آنها بررسی‌های متعددی انجام و در راستای شناسایی حرکت کرده‌ایم. مشخص شده تقریبا دو درصد افرادی که بازمانده از تحصیل شدند در جایی سکونت دارند که آموزش ارائه نمی‌شود، اما عمده آن‌ها به دلیل بیماری، معلولیت، مشکلات اقتصادی و... ادامه تحصیل نمی دهند.

ثبت نام الکترونیک

وزیر آموزش و پرورش درباره ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی پیش رو متذکر شد: ثبت نام میان پایه ها به صورت خودکار انجام می شود، مگر آنکه دانش‌آموز بخواهد مدرسه‌ را تغییر دهد.  مسئله اصلی ثبت نام مربوط به  سه پایه ورودی اول، هفتم و دهم است که از طریق سایت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. سامانه‌های آموزش و پرورش یکپارچه شده‌اند و یک سامانه مخصوص دانش‌آموز داریم که تمام فعالیت‌های آموزشی از ابتدای تحصیل تا کلاس دوازدهم در این سامانه ذخیره و قابل استفاده خواهد بود.

بازگشایی مدارس با این شروط

وی درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به هر طریقی که بشود اصل بر برگزاری حضوری مدارس است و یکی از پیش‌نیازهای این امر، واکسیناسیون معلمان است. اگر در مهر امسال با وضعیتی مواجه شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش آموزان در مدارس مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت این امر را تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم. همچنین اگر اگر تأکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاس‌ها باشد و بگویند باید تعداد دانش‌آموزان در مدرسه محدود باشد، برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چگونه دانش‌آموزان بین روزهای مختلف توزیع شوند. سلامت دانش‌آموزان برایمان در اولویت است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم سلامت آنها به مخاطره بیفتد.

شرایط تزریق واکسن کرونا به معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مشمولین دریافت واکسن کرونا گفت: معلمان، کادر مدارس، مشاوران، مربیان تربیتی و در مجموع حدود 920 هزار نفر در ارتباط با مدرسه و دانش آموزان هستند که طبق هماهنگی با وزارت بهداشت قرار است در مرداد واکسینه شوند. اکنون در همین شرایط وزارت بهداشت تا 500 هزار دز واکسن را تزریق کرده و اگر واکسن موجود باشد که حتماً همینطور است، می‌توانند به‌سرعت در همان مرداد به همه معلمان واکسن زده و دز دوم را هم ماه بعد تزریق کنند.

وی در برنامه نگاه یک ادامه داد: کد ملی تمام معلمان را از ما خواسته‌اند که آماده شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد حتی اگر در آن زمان، واکسن در دسترس، محدود بود پیش بینی های لازم را انجام و اولویت‌ها و پایه‌های تحصیلی را هم برای دریافت واکسن مشخص کرده‌ایم که پایه‌های ابتدایی و فنی و حرفه‌ای در اولویت هستند.

وی درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس گفت: سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است. باید ثبت‌نام‌ها تمام و مسیر دانش آموزان مشخص شود. درباره سرویس مدارس باید در شهریورماه تصمیم‌گیری کنیم اما قول آن را هم گرفته‌ایم و این کار با اطمینان انجام خواهد شد. آنها هم قبل از شروع سال تحصیلی حتماً واکسینه می شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره  مصوبات کنکوری که از سال 1402 اجرا می‌شود، مطرح کرد: بر اساس مصوبات جدید، کنکور به آزمون‌های تخصصی منحصر شده و آزمون‌های عمومی کنار گذاشته می‌شود. سهم کنکور 40 و سهم سوابق تحصیلی 60 درصد می‌شود که همان امتحانات نهایی پایه دوازدهم است. وزن امتحانات نهایی افزایش یافته و به آرامش بیشتر دانش آموزان کمک می‌کند. کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود و نتایجش تا دوسال قابل استفاده است، سوداگری‌های موسسات کنکوری دیگر میدانی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا معلمان غیردولتی از مزایای رتبه بندی برخوردار می شوند؟ گفت: رتبه بندی برای کارکنان دولت است. نظام پرداخت مدارس غیر دولتی تابع قاعده دیگری است. درباره بازنشستگان هم پیش‌بینی شده که بازنشسته‌ها باید حقوقشان با افراد شاغل همسان سازی شود و دریافتی شان نسبتی از حقوق شاغلان باشد بنابراین رتبه‌بندی برایشان موضوعیت ندارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی