شناسه خبر : 73146
تاریخ انتشار : 1400/04/09 12:49
ادعای مبارزه آلمان با تروریسم از حرف تا عمل

ادعای مبارزه آلمان با تروریسم از حرف تا عمل

ادعای وزیر خارجه آلمان بیش از آنکه برگرفته از رفتار واقعی این کشور علیه تروریسم باشد بیشتر یک سخنرانی رسانه‌ای است که محور آن را توجیه نظامی‌گری‌های آلمان در جهان و حمایت‌هایش از تروریسم دولتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی تشکیل می‌دهد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در آستانه اجلاس به اصطلاح ائتلاف ضد داعش در رم درباره مبارزه با داعش گفت: این گروه شبه نظامی عقب رانده شده، اما شکست نخورده است. 

ماس با ادعای مبارزه آلمان با تروریسم گفت: ما در رم به صراحت  اعلام می‌کنیم که به تروریست‌ها حتی یک سانتی‌متر هم اجازه حضور نخواهیم داد حتی در آفریقا. ادعای آلمان درباره مبارزه با تروریسم اما جای تردید و سوال است و پاسخ آن را در عملکرد این کشور در عرصه مبارزه با تروریسم و تحقق امنیت و صلح جهانی می‌توان جستجو کرد.

به اذعان بیشتر کارشناسان سیاسی و امنیتی، یکی از محورهای اصلی رشد تروریسم و افراط‌گرایی در جهان سیاست‌های استعماری نظام سلطه بوده که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زمینه‌ساز شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی شده است. 

از یک سو؛ نظام سلطه با سیاست‌های استعماری و یک‌جانبه‌گرایانه رسما و مستقیما تروریسم دولتی را اجرا کرده‌اند که تجاوز نظامی به کشورها، ترور اشخاص، تحریم‌های اقتصادی و علمی و... نمودی از این رفتارها است. از سوی دیگر؛ قدرت‌های بزرگ برای سلطه بر کشورها به فرقه‌سازی و تاسیس جریان‌های شبه نظامی پرداخته‌اند که نمود آن را در آفریقا و غرب آسیا می‌توان مشاهده کرد. 

نکته قابل توجه آنکه جنایات نظام سلطه به ویژه در کشورهای اسلامی زمینه ساز رویکردهای رادیکالی در میان بخشی از جوامع شده است. بر این اساس می‌توان گفت که تروریسم بیش از هر چیز زادهنظام سرمایه‌داری و سلطه‌گری قدرت‌های بزرگ است که آلمان نیز به عنوان یکی از ارکان این ساختار در کنار کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه نقشی موثر در شکل‌گیری این وضعیت داشته است.

بُعد دیگر کارنامه آلمان را در افغانستان می‌توان مشاهده کرد که زیر پرچم ناتو حضور نظامی 20 ساله در افغانستان داشته است حال آنکه افغانستان نه تنها روی آرامش و امنیت ندیده بلکه امروز همچون دوران جنگ‌های داخلی، با بحران شدید امنیتی مواجه است. آلمان و شرکای غربی آن اگر واقعا اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم داشتند امروز وضعیت افغانستان این‌گونه نبود.

از طرفی؛ ماس در حالی از مبارزه با تروریسم می‌گوید که رسما از رفتارهای تروریستی آمریکا حمایت می‌کند چنانچه همزمان با نشست رم، آمریکا در تجاوزی آشکار مقر نیروهای حشد شعبی عراق که بخشی از نیروهای رسمی دفاعی این کشور در برابر تروریسم هستند را بمباران کرده و حاضران در اجلاس از جمله آلمان از آن حمایت کردند. 

این رفتار حمایتی از تروریسم چنان است که وقتی سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی که به اذعان جهانیان از ارکان اصلی مبارزه با تروریسم بودند، به دستور ترامپ در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند آلمان از آن حمایت کرد. 

قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست تروریسم و اعمال تحریم علیه آن، اقدام علیه گروه‌های مقاومت فلسطین چنانکه اخیرا طرح ممنوعیت برافراشته شدن پرچم حماس در آلمان را تصویب کرده است، سرکوب تظاهرات حامیان مقاومت فلسطین در طول جنک 12 روزه غزه، مشارکت فعال در اعمال تحریم‌های اروپا و تحریم سزار آمریکا علیه سوریه، مشارکت در تحریم‌های ضد ایرانی، بخشی از تحرکات آلمان در منطقه است.

با توجه به این مولفه‌ها می‌توان دریافت که ادعای ماس بیش از آنکه برگرفته از رفتار واقعی آلمان علیه تروریسم باشد بیشتر یک سخنرانی رسانه‌ای است که محور آن را نیز توجیه نظامی‌گری‌های آلمان در جهان و حمایت‌هایش از تروریسم دولتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی تشکیل می‌دهد. 

نکته مهم در سخنان ماس تاکید او بر جلوگیری از گسترش تروریسم در آفریقاست که بیانگر رویکرد آلمان به گسترش نظامی‌گری در آفریقاست چنانکه آلمان و انگلیس و امریکا نیز تحرکات گسترده‌ای را در آفریقا آغاز کرده‌اند. اقدامی که با توجه به سابقه جنایات این کشورها در آفریقا نظیر نسل کشی که آلمان در نامیبیا صورت داده نه تنها موجب از میان رفتن تروریسم نخواهد شد بلکه ابعاد جدیدی از افراط گرایی و تروریسم را به همراه خواهد داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی