شناسه خبر : 72990
تاریخ انتشار : 1400/04/05 17:51
چرایی مخالفت عمران‌خان با پایگاه نظامی آمریکا؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرایی مخالفت عمران‌خان با پایگاه نظامی آمریکا؟

نخست وزیر پاکستان با بیان علنی پیامدهای دادن پایگاه نظامی به آمریکا سعی در تحریک افکار عمومی علیه این طرح به عنوان ابزار فشاری در برابر تهدیدات آمریکا دارد تا کشورش را از پیامدهای حضور نظامی آمریکا حفظ نماید.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرده است حتی اگر اسلام‌آباد با تامین پایگاه برای واشنگتن به منظور اجرای عملیات‌های مبارزه با تروریسم موافقت کند، آمریکا نمی‌تواند در جنگ افغانستان پیروز شود.

او در عین حال تاکید کرده است که دادن پایگاه به آمریکا زمینه‌ساز ناامنی در پاکستان خواهد شد.

اما دلیل اتخاذ این موضع توسط نخست وزیر پاکستان چیست؟

اول اینکه؛ پاکستان تجربه دو دهه همکاری با آمریکا را دارد که نتیجه آن ناامنی و گسترش فعالیت‌های تروریستی در این کشور بوده، لذا عمران‌خان با تاکید بر ماهیت بحران‌ساز آمریکا، می‌داند که با پذیرش درخواست آنها، پاکستان بار دیگر هدف حملات انتقام‌جویانه تروریست‌ها قرار می‌گیرد.

دوم اینکه؛ با وجود همکاری پرویز مشرف در زمان حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ با آمریکا در اشغال افغانستان، واشنگتن به وعده‌های نظامی و اقتصادی خود در قبال اسلام آباد عمل نکرد و حتی زمینه‌ساز تشدید بحران امنیتی در این کشور شد.

نکته مهم آنکه هر چند در ظاهر آمریکا تحریم چندانی علیه پاکستان اعمال نکرده است اما دخالت‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در روابط میان پاکستان و جمهوری اسلامی ایران که به منجر به اجرایی نشدن طرح خط لوله صلح برای انتقال انرژی به پاکستان شده، هزینه‌های سنگینی را بر این کشور تحمیل کرده است.

از سوی دیگر آمریکا با فشار سیاسی، امنیتی و اقتصادی به دنبال دوری اسلام آباد از پکن بوده که این نیز بر چالش‌های اقتصادی پاکستان افزوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که آمریکا سیاست تحریم را در لوای تحریم سایر کشورها علیه پاکستان اجرا کرده است تا همواره اسلام آباد را وابسته به خود نگاه دارد.

سوم اینکه؛ مواضع عمران خان مبنی بر عدم دادن پایگاه نظامی به آمریکا برگرفته از حقایق جاری در پاکستان و مطالبه مردم این کشور از دولتمردانشان است. افکار عمومی پاکستان پذیرای حضور آمریکا در کشورشان نبوده و این حضور را تکرار ویرانی‌های افغانستان و عراق و سرسپردگی کشورهای عربی در برابر آمریکا می‌دانند.

کارنامه آمریکا در جهان نشان می‌دهد که این کشور هرگز به دنبال تعامل برابر با کشورها نبوده و همچنان در تصورات نظام تک قطبی و خودبرترپنداری است که برای تحقق آن حتی از ویرانی کشورها، سرنگونی دولت‌ها و حمایت از تروریسم ابایی ندارد.

مردم و دولتمردان پاکستان استقلال کشورشان را در گرو دوری از آمریکا می‌بینند و برآنند تا با تحقق این مهم ضمن حفظ امنیت و ثبات کشورشان، به ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی به عنوان کشوری مستقل و آزاد دست یابند.

با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که نخست وزیر پاکستان با بیان علنی پیامدهای دادن پایگاه نظامی به آمریکا سعی در تحریک افکار عمومی علیه این طرح به عنوان ابزار فشاری در برابر تهدیدات آمریکا دارد تا کشورش را از پیامدهای حضور نظامی آمریکا حفظ نماید.

واکنش نخست وزیر پاکستان را می‌توان نمودی از تفکر غالب در جهان دانست که آمریکا را نه ناجی بلکه ریشه بحران می‌دانند و دوری از این کشور را زمینه‌ساز صلح و امنیت و همراهی با آن را موجب بحران و خسارت‌های سنگین برای کشورشان می‌دانند.

این رویه درسی قابل توجه برای آنانی است که همچنان آمریکا را ابرقدرت و نیروی برتر می‌دانند و برای حفظ تاج و تخت و پادشاهیشان به خواسته‌های واشنگتن از جمله سازش با رژیم صهیونیستی که خیانتی بزرگ به منطقه، جهان اسلام، فلسطین و ملت‌هایشان است تن می‌دهند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی