شناسه خبر : 72864
تاریخ انتشار : 1400/04/02 09:59
هشدار شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت نگران کننده افغانستان

هشدار شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت نگران کننده افغانستان

در پی سقوط چندین شهرستان به دست طالبان، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان به شورای امنیت این سازمان هشدار داده است که «انعطاف پذیری افغانستان به شدت در حال آزمایش است، و لغزش به سمت برخی از سناریوهای وخیم غیرقابل انکار است.»

نورنیوز-گروه بین‌الملل: طبق اعلامیه یوناما دیبرا لاینز؛ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل دیروز (سه شنبه، ۱ تیرماه) در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت ملل متحد معلومات داده است.

لاینز به موضوعات عمده فعلی که بر کشور تأثیر می‌گذارد از جمله- وضعیت سیاسی، امنیتی، روند صلح، اقتصاد، وضعیت اضطراری بشری و کرونا اشاره کرده است.

او گفته است که «انعطاف پذیری افغانستان به شدت در حال آزمایش است، و لغزش به سمت برخی از سناریوهای وخیم غیرقابل انکار است.»

فرستاده ویژه سازمان ملل گفته است: «آنچه که در افغانستان اتفاق می‌افتد پیامدهای جهانی در پی دارد و شورای امنیت باید از شرایط کاملاً مطلع شود».

دیبورا لاینز به شورای امنیت هشدار داده که اکنون طالبان بر 50 ناحیه از 370 ناحیه تقسیمات اداری تسلط یافته است و ممکن است سناریوهای بسیار سختی در حال شکل‌گیری باشد.

او گفته است که سازمان ملل متحد به کار خود با همه طرفها برای تقویت حمایت منسجم از صلح مورد نیاز ادامه خواهد داد. وی افزوده است: «من به افغانها اطمینان دادم که سازمان ملل متحد آنها را رها نخواهد کرد و به کار خود ادامه خواهد داد.»

گروه طالبان مدعی هستند که طی یک ماه اخیر بیش از 60 شهرستان را تصرف کرده‌اند. اکثریت شهرستان هایی که به دست طالبان افتاد در ولایت‌های شمالی و شمال شرقی هستند.

با سقوط شهرستان ها، در شماری از ولایت‌ها بسیج مردمی علیه گروه طالبان شکل گرفته در برخی نقاط دیگر کشور نیز در حال شکل گرفتن است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی