شناسه خبر : 72751
تاریخ انتشار : 1400/03/31 10:12
«فرار» پناهجوی افغان، جایزه بزرگ آنسی را برد

«فرار» پناهجوی افغان، جایزه بزرگ آنسی را برد

جایزه بزرگ شصتمین دوره «جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی» به مستند انیمیشنی «فرار» درباره ماجراهای یک پناهجوی افغانستانی اهدا شد.

نورنیوز-گروه فرهنگ: شصتمین دوره از جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی به پایان رسید و پویانمایی فرار (Flee) ساخته یوناس پوهر راسموسن و محصول مشترک دانمارک، فرانسه، نروژ و سوئد، جایزه کریستال بهترین انیمیشن بلند این جشنواره را از آن خود کرد.

مستند انیمیشنی فرار روایتگر داستان یک مرد با نام مستعار امین است که برای اولین بار ماجراهای خود به عنوان یک کودک پناهجو که از افغانستان فرار کرده را بازگو می‌کند. ریز احمد بازیگر مطرح پاکستانی که در فیلم صدای متال درخشید و نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد و نیکُلای کاستر-والدو بازیگر دانمارکی نقش جیمی لنیستر در سریال بازی تاج و تخت از جمله تهیه‌کنندگان اجرایی این انیمیشن هستند.

هالیوود ریپورتر در یک نقد جداگانه انیمیشن فرار را یک شرح واقعه قدرتمند و شاعرانه از کشمکش‌ شخصی و خودشناسی معرفی می‌کند که مفهوم مستند را بسط و تعمیم می‌دهد.

این انیمیشن علاوه بر جایزه بهترین انیمیشن بلند، جایزه بهترین موسیقی اورجینال فیلم جشنواره آنسی را نیز از آن خود کرد.

برگزیدگان جشنواره آنسی 2021 در یک نگاه

در این دوره از جشنواره انیمیشن آنسی، معاد آفتابی من (My Sunny Maad) از میکائلا پاولاتووا محصول چک، فرانسه و اسلوواکی برنده جایزه هیات داوران جشنواره شد و عبور (The Crossing) ساخته فلورانس میاهی محصول آلمان، فرانسه و جمهوری چک نشان هیات داوران را در این بخش کسب کرد.  

انیمیشن از مردم خوشمان نمی‌آید ( Bob Spit – We Do Not Like People) ساخته سزار کابرال از برزیل، جایزه بهترین انیمیشن در بخش استعداد نوظهور (Contrechamp) را دریافت کرد، شاخه‌ای که از سال گذشته برای تقدیر از فیلم‌های ساخته شده توسط استعدادهای نوظهور از سراسر جهان به جشنواره آنسی اضافه شد.

مجمع‌الجزایر (Archipelago) از فلیکس دوفور-لاپریر محصول کانادا نیز نشان هیات داوران را در بخش استعدادهای نوظهور از آن خود کرد.

همچنین وانیل (Vanille) از گیوم لورین جایزه کریستال برای بهترین اثر تلویزیونی را برد و ساموئل پتی و سیلیون مانی از سوئیس با پویانمایی پوست کندن (Peel) موفق به کسب جایزه کریستال بهترین فیلم کوتاه این جشنواره شدند.

جشنواره فیلم‌ انیمیشن آنسی یکی از معتبرترین رویدادها در عرصه پویانمایی در سطح بین‌الملل است که از دهه 1960 میلادی تاکنون هر ساله در آغاز ماه ژوئن در شهر آنسی فرانسه برگزار می‌شود. این رویداد در ابتدا هر دو سال یک بار برگزار می‌شد اما از سال 1988 به رویدادی سالانه تبدیل شد که برنامه‌ای منظم داشت. اما شیوع ویروس کرونا باعث شد نسخه سال 2020 این جشنواره صرفا برخط برگزار شود. با گذشت یک سال از این بحران در حوزه سلامت، شصتمین دوره جشنواره آنسی از 13 تا 19 ژوئن (24 تا 29 خرداد 1400 ) به صورت ترکیبی از رویدادهای حضوری و آنلاین برگزار شد. 


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی