شناسه خبر : 72712
تاریخ انتشار : 1400/03/29 13:28
سریال «خلافت»، روایتی اروپایی از اسلام

سریال «خلافت»، روایتی اروپایی از اسلام

سریال خلافت به بهانه داعش و با دستمایه قرار دادن گوشه کوچکی از واقعیت جنایات داعش روایتی ناصحیح را در قالب یک مجموعه اهداف چند لایه امنیتی و سیاسی مطرح می کند که مهمترین آن معرفی کشور سوئد به عنوان ناجی مردم سوریه و مسلمانان است.

نورنیوز-گروه فرهنگی: سعید غفاری تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تحلیل محتوای سریال سوئدی «خلافت»،در کانال تلگرامی خود نوشت: سریال خلافت که سوئدی‌ها آنرا تولید و در سال 1399  توسط نتفلیکس پخش جهانی گردید روایتی از شهر رقه به عنوان پایتخت داعش و مدینه فاضله اسلامی دارد.

داستان اصلی سریال، درباره پنج زن سوئدی است که زندگی‌شان با داعش پیوند خورده است.  پروین که در رقه است ، زلیخا و لیشا که خواهر هستند و فاطیما، مامور سازمان امنیت سوئد و کریما دختری سرخورده از خانواده ای که با پدری دائم الخمر و افسرده  زندگی می کند.

سریال به دنبال این است که تلاش ستودنی آژانس امنیتی سوئد برای مقابله با حملات تروریستی داعش در خاک سوئد و همچنین آسیب هایی که افراد از مجاورت با داعش دیده اند را به تصویر بکشد.

سریال خلافت هر چند در سوئد به دلیل استفاده نامناسب و نادرست از نمادهای حجاب و مسجد و توهین به انها با اعتراض اسلام گرایان همراه شد اما  در سایت IMDB  با نمره 8.2 ثبت شده که نمره نسبتا بالایی است.

روایتی اروپایی از اسلام

سریال خلافت را می توان  در رساندن پیامش موفق ارزیابی نمود:  نفرت پراکنی از تفکر داعش، دین ستیزی ( به خصوص اسلام ستیزی)، ترویج سیاست ممنوعیت حجاب و تطهیر رژیم اشغالگر

روایتهای کلیدی این سریال شامل :

حجاب

 سریال خلافت حجاب را یکی از نمادهای داعش معرفی می کند و مسلمانان بدون حجاب با تفکر لائیک را به عنوان الگویی برای عصر حاضر که می‌خواهند مانند انسان‌های دیگر زندگی نمایند.

 از منظر سریال مسلمانان بی خطر افرادی هستند که به مسجد نمی روند و از اسلام و شرع 1400 ساله (تاریخی ) پیروی نمی نمایند و اسلام جدید را می خواهند.

مادر زلیخا خطاب به زلیخا : این حرف 1400 سال پیش است ، اسلام حرف قدیمی است.

رژِیم اسراییل

هر چند در روایت ابتدایی سریال خلافت، از مظلومیت و شکنجه فلسطینی ها گفته می شود و از سوی شخصیتی که دچار خطای شناختی شده ، رژیم اسرائیل به عنوان رژیمی با تفکر نازی یاد می شود اما همان شخصیت  که چنین نگاهی را مطرح می کند در ادامه و با تحول و دگرگونی شخصیتش در مسیر فهم به اصطلاح درست از خودش و پیرامونش ، به تصحیح این دیدگاه پرداخته و آنرا نوعی نگرش افراطی و اشتباه می نامد. 

ایران

در سریال چند بار نام ایران و سفارت ایران از سوی نیروهای امنیتی سوئد  آورده می شود . پرونده ایران یکی از پرونده های باز در سازمان امنیت سوئد معرفی می‌شود چرا که عده‌ای در سفارت ایران مامور شده‌اند تا پناهندگان سیاسی را رد گیری کنند و ...  بین ایران و فعالیت جاسوسی نوعی تداعی معانی ایجاد شده است.

سریال خلافت به بهانه داعش و با دستمایه قرار دادن گوشه کوچکی  از واقعیت جنایات داعش روایتی ناصحیح  را در قالب یک مجموعه اهداف چند لایه امنیتی و سیاسی مطرح می کند که مهمترین آن معرفی کشور سوئد به عنوان ناجی مردم سوریه و مسلمانان است.

از طرفی دشمن اصلی مسلمانان را گروه هایی از بین خودشان معرفی می کند و رژیم صهیونیستی را به عنوان صورت مسئله پاک می کند.

خوب است در پایان به این نکته اشاره کنم که سوئد از سال  2012 حدود 15 هزار پناهنده سوری را اسکان موقت داده است. جامعه پذیری آنها در جامعه سوئدی و اروپایی یکی از دغدغه‌های آنها بوده که تولید سریال خلافت یکی از آنها است .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی