شناسه خبر : 70633
تاریخ انتشار : 1400/03/26 13:40
ساخت و تولید واکسن پاستور در چه مرحله‌ای است؟

ساخت و تولید واکسن پاستور در چه مرحله‌ای است؟

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا، ضمن تشریح آخرین اخبار از فاز سوم تست انسانی این واکسن، گفت: لازمه واکسیناسیون عمومی این است که نتایج مطالعات انجام شده روی این واکسن که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می گیرد، توسط این سازمان و سایر مراجع ذیصلاح بررسی شده و اثربخشی و بی خطری واکسن تایید شود. بعد از اینکه این سازمان بر اساس مستندات ارائه شده، واکسن را اثربخش و بی خطر تشخیص داد، واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز خواهد شد.

نورنیوز-گروه جامعه: دکتر احسان مصطفوی  درباره آخرین وضعیت کاآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک که به صورت تولید مشترک میان ایران و کوبا است، گفت: کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران، پس از انجام موفق فاز یک و دو در کشور کوبا بر روی جمعیتی در حدود 1000 نفر، در هشت شهر کشور از اردیبهشت ماه آغاز شد و اولین تزریق کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران در ششم اردیبهشت ماه در شهر اصفهان آغاز شد. تا پایان اردیبهشت ماه 24 هزار نفر در این شهرها وارد شدند و تزریق اول واکسن را انجام دادند.  

پایان تزریق دوز دوم تا آخر خرداد ماه

وی افزود: از چهارم خرداد ماه نیز تزریق دوم واکسن آغاز شده است و تاکنون بیش از 19 هزار و 500 نفر واکسن دوم را تزریق کرده‌اند. پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد ماه تزریق دوم هم به پایان برسد. باید توجه کرد که دو هفته بعد از تزریق دوم، مدت زمانی است که حد مطلوب ایمنی‌زایی واکسن کرونا محسوب می‌شود.  

مصطفوی ادامه داد: بنابراین از دو هفته بعد از تزریق دوم، مطالعه اثربخشی این واکسن آغاز می‌شود و افراد در یک بازه زمانی دو تا سه ماهه مورد پیگیری قرار خواهند گرفت. در این مدت، کارایی واکسن در افرادی که واکسن را دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که واکسن‌نما را دریافت کرده‌اند، مقایسه شده و تاثیر این کاندیدای واکسن در پیشگیری از فرم‌های علامت‌دار، شدید و مرگ ناشی از کرونا مورد مقایسه قرار گرفته و سنجیده می‌شوند. البته همزمان مطالعه ایمنی سلولی و هومورال نیز بر روی درصدی از افراد انجام خواهد شد.  

واکسن "پاستوکووک" تاکنون عوارض جدی نداشته است

وی درباره عوارض احتمالی این واکسن در فاز سوم مطالعه بالینی، گفت: ما سیستم فعالی برای گزارش‌گیری از افراد و داوطلبان دریافت واکسن طراحی کرده ایم. به طوری که افراد هم خودشان می‌توانند وارد سامانه شده و ثبت عوارض و رخدادهای بعد از واکسن را داشته باشند و هم همکاران ما به صورت فعال با آنها تماس می‌گیرند. بنابراین عملا از تمام افرادی که در مطالعه شرکت کرده اند، عوارض بعد از تزریق را سوال و ثبت می کنیم. خوشبختانه تاکنون عارضه جدی و شدید ناشی از تزریق این واکسن در هر دو تزریق انجام شده گزارش نشده است، و عوارض گزارش شده خفیف بوده است. در اغلب افراد نیز هیچ عارضه‌ای، حتی درد محل تزریق نیز گزارش نشده است.  

تاثیر واکسن ایرانی-کوبایی بر جهش‌های شایع کرونا

مصطفوی درباره مطالعه واکسن پاستوکووک بر روی انواع جهش‌یافته ویروس کرونا نیز گفت: کشور کوبا در حال بررسی تاثیر این واکسن بر روی واریانت‌های شایع است که نتایج اولیه آن هم امیدوارکننده‌ بوده است و نشان داده که این واکسن در برابر واریانت‌های شایع شناخته شده در دنیا، اثربخشی و ایمنی‌زایی خودش را همچنان حفظ می‌کند.  

آغاز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی بر کودکان

وی همچنین گفت: کوبا آزمایش این کاندیدای واکسن را بر روی کودکان هم آغاز کرده است. در این مطالعه، مطالعات کارآزمایی بالینی فاز اول و دوم این واکسن برای سنین بین سه تا 18 سال در دستور کار قرار گرفته است و برای اجرای طرح، 350 خردسال واکسینه خواهند شد.

"پاستوکووک" چه زمانی وارد واکسیناسیون عمومی کشور می‌شود؟

وی درباره زمان ورود واکسن به واکسیناسیون عمومی کشور، گفت: ما همزمان با کارآزمایی بالینی، تولید این واکسن را هم در انستیتو پاستور ایران با نام " پاستوکووک" آغاز کرده ایم. لازمه واکسیناسیون عمومی این است که نتایج مطالعات انجام شده روی این کاندیدای واکسن که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می گیرد توسط این سازمان و سایر مراجع ذی صلاح بررسی شده و اثربخشی و بی خطری واکسن تایید شود. بعد از اینکه این سازمان بر اساس مستندات ارائه شده، واکسن را اثربخش و بی خطر تشخیص داد، واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز خواهد شد.

مصطفوی گفت: پیش‌بینی‌مان این است که در اواخر مرداد ماه و اوایل شهریورماه، بتوانیم تحلیل اولیه بررسی اثربخشی این کاندیدای واکسن را انجام دهیم و نتایج در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گیرد. البته تحلیل نهایی بررسی اثربخشی این واکسن برای شهرهایی که دو دوز تزریق واکسن را داشته اند احتمالا در مهرماه ارائه می شود.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی