شناسه خبر : 70601
تاریخ انتشار : 1400/03/25 15:40
چرا باوجود شدیدتر بودن تحریم‌ها، اقتصاد ایران ونزوئلایی نشد؟

چرا باوجود شدیدتر بودن تحریم‌ها، اقتصاد ایران ونزوئلایی نشد؟

امروز برای آمریکایی‌ها سؤال است که چرا ایران تبدیل به ونزوئلا، یوگوسلاوی، عراق یا حتی آلمان نشده است و کشوری شده است با خسارت 50 درصد تورم.

نورنیوز-گروه اقتصادی:  احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه پایش شبکه یک سیما در خردادماه درباره اینکه چرا اقتصاد ایران ونزوئلایی نشده است صحبت کرد که در ادامه چکیده‌ای از صحبت‌ها را می‌خوانید:

هم ایران و هم ونزوئلا در سال گذشته بیشتر از 5 میلیارد دلار درآمد نفتی نداشته‌اند. اما ایران به سرنوشت ونزوئلا دچار نشد. زیرا ایران در طول سال‌ها ظرفیت تولیدی خود را افزایش داد. حتی امروزه کالاهای ایرانی در ونزوئلا فروخته می‌شوند. ایران از سال 1979 تحریم بوده است و تحریم‌های سنگین سال 1390 و تشدید فشار حداکثری در سال 1397 نتوانست تجربه عراق یعنی تحریم و تسخیر، تجربه یوگوسلاوی یعنی اول تحریم و بعد دو شقه کردن کشور و نابودی امروز ونزوئلا را در ایران تکرار کند. 

مقاله اسفندیار باتمانقلیچ و فرانسیسکو رودریگز در مجله فارین پالسی توضیح می‌دهد که دلیل این امر قدرت تولید داخلی ایران است. با تشدید تحریم‌ها، بیکاری و فقر در کشور افزایش پیدا کرده است اما تورم 60 درصد با 530 هزار برابر شدن قیمت‌ها در ونزوئلا قابل مقایسه نیست. بخشی از این مشکل هم به سیاست‌های رفاهی غلط در ونزوئلا مربوط است.

ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که حداقل تا بیست سال آینده سرنوشت انرژی دنیا در همین منطقه رقم می‌خورد. ما به هر شکلی رفتار کنیم خطر تحریم و مقابله با آمریکا وجود دارد. شاهد آن هستیم که ترکیه در سال گذشته توسط آمریکا تحریم شده است.

ترکیه نه ارتباطی به لبنان دارد، نه سیاست‌های خارجی‌اش با آمریکا تنش زیادی دارد ولی ترکیه هم مشمول تحریم می‌شود. کشورهایی مثل ونزوئلا که نقش برجسته‌ای در انرژی جهان دارند با بهانه‌های مختلف تحت‌فشار قرار می‌گیرند.

در طول 40 سال گذشته محصولات زراعی ما از 10میلیون تن به 60 میلیون تن رسیده است. در این مدت جمعیت ما حدود دو برابر شده است اما محصولات کشاورزی 6 برابر شده است. البته در برخی حوزه‌ها وضع متفاوت بوده است. به‌عنوان‌مثال در محصولات روغنی با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از آن وارداتی بود شاهد افزایش شدید قیمت بودیم. ولی رشد محصولات کشاورزی به حدی بوده است که به وضعیتی بحرانی مثل ونزوئلا دچار نشویم که در اثر تحریم‌ها 90 درصد مردم زیرخط فقر خوراکی بروند و قحطی به وجود بیاید.

بنابراین، هر سیاست رفاهی که نامزدهای محترم مطرح می‌کنند و دولت آینده دنبال می‌کند، حتماً باید افزایش تولید را مقدم بداند و سیاست‌های صحیح رفاهی را ایجاد کند.

در مقاله فارین پالسی هم اشاره می‌شود که ایران حدود 5 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که موجب ایجاد تورم در اقتصاد ایران شده است اما ایران توانسته است 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام دهد.

معاون خزانه‌داری دولت جورج بوش در کتاب «جنگ خزانه‌ها» می‌نویسد که از زمان جنگ تروآ محاصره اقتصادی وجود داشته است ولی می‌خواهیم با ایران جنگ خزانه‌ها را راه بیاندازیم. تمامی نقل و انتقالات پولی ایران را خواهیم بست و از طریق بستن مجاری مالی اجازه نمی‌دهیم که بتواند کالا وارد یا صادر کند. بااین‌وجود امروز برای آمریکایی‌ها سؤال است که چرا ایران تبدیل به ونزوئلا، یوگوسلاوی، عراق یا حتی آلمان نشده است و کشوری شده است با خسارت 50 درصد تورم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی