شناسه خبر : 69340
تاریخ انتشار : 1400/03/17 10:24
ممانعت پاپ از عذرخواهی درباره کشتار دانش آموزان بومی کانادا

ممانعت پاپ از عذرخواهی درباره کشتار دانش آموزان بومی کانادا

رهبر کاتولیک‌های جهان از عذرخواهی مستقیم در خصوص کشف اجساد 215 کودک بومی خودداری کرد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد از کشف اجساد 215 کودک در یک مدرسه قدیمی کاتولیک متعلق به دانش آموزان بومی کانادا رنجیده خاطر شده است؛ هر چند وی از عذرخواهی مستقیم در این باره خودداری کرد.

پاپ فرانسیس، در سخنرانی هفتگی خود برای گردشگران و زواری که به میدان «سنت پیتر» واتیکان آمده بودند، خواهان احترام به حقوق و فرهنگ مردم بومی شد و از سیاستمداران و رهبران مذهبی کاتولیک خواست تا به همکاری با عزمی راسخ پرداخته تا بتوانند زوایای تاریک یافته‌ها را مشخص کرده و اقدام به ایجاد آشتی و بهبود وضعیت بپردازند.

پاپ فرانسیس همچنین گفت با «مردم کانادا» که از این خبر شوکه کننده آسیب دیده اند، احساس نزدیکی می‌کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: این لحظات دشوار یادآور فاصله ما با مدل استعماری است و اینکه باید در کنار همدیگر در گفتگو و احترام متقابل در به رسمیت شناختن ارزش‌های فرهنگی و حقوقی و احترام متقابل تمامی دختران و پسران کانادایی قدم برداریم.

او همچنین گفت: بگذارید بر ارواح کودکان جان باخته در مدارس مسکونی کانادا پیش خداوند دعا کنیم و نیز برای خانواده‌ها و جوامع بومی کانادا که از درد این مسأله آسیب دیده اند، دعا کنیم. او سپس از حضار خواست تا در سکوت دعا کنند.

او البته از عذرخواهی مستقیم در خصوص این مسأله که برخی از کانادایی‌ها خواستار آن شده بودند، خودداری کرد.

دو روز پیش «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا گفته بود کلیسای کاتولیک باید مسئولیت نقش خود در اداره بسیاری از این مدارس، بپذیرد.

نخست وزیر کانادا در یک نشست خبری گفت: من به عنوان یک کاتولیک، از موضعی که کلیسای کاتولیک در حال حاضر و طی چند سال گذشته گرفته است، بسیار ناامید شده ام. او همچنین گفت: بسیاری می‌پرسند چرا کلیسای کاتولیک در این زمینه ساکت است.

مدارس شبانه روزی بومیان کانادا که از سال 1831 تا 1996 برپا بود، از سوی شماری از گروه‌های مسیحی به نمایندگی از دولت اداره می‌شد. بیشتر این مدارس از سوی کلیسا کاتولیک اداره می‌شدند.

کشف اجساد 21 کودک در مدرسه شبانه روزی کاملوپس «Kamloops»، در «بریتیش کلمبیا» (غربی‌ترین استان مانادا) که در سال 1978 بسته شد، بار دیگر زخمی کهنه را باز کرد و سبب ایجاد خشم در میان مردم این کشور در خصوص نبود اطلاعات و پاسخگویی عاملان این حادثه شد.

مدارس شبانه روزی در کانادا اجباری بودند و توسط دولت و مقامات مذهبی در طول قرن نوزدهم و بیستم با هدف ادغام اجباری جوانان بومی اداره می‌شدند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی