شناسه خبر : 69195
تاریخ انتشار : 1400/03/11 14:46
انتخابات 1400؛ جای خالی برنامه اقناع کننده در تبلیغات نامزدها

نورنیوز بررسی کرد؛

انتخابات 1400؛ جای خالی برنامه اقناع کننده در تبلیغات نامزدها

به نظر می‌رسد کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ترجیح می‌دهند به جای اعلام برنامه‌های قابل اجرا که طبیعتا مورد نقد کارشناسان و نخبگان جامعه قرار خواهد گرفت با بهره‌گیری از شعارهای عامه پسند که متر و معیاری برای اندازه‌گیری میزان تحقق آن وجود ندارد با تاثیرگذاری هیجانی بر رأی دهندگان آنها را به سوی کمپین خود متمایل سازند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: مجموعه نظرسنجی‌های انجام شده در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری موید این واقعیت است که اولویت اول گروه‌های مختلف اجتماعی در کشور، موضوعات مرتبط با اقتصاد اعم از معیشت، اشتغال، ارزش پول ملی، تورم و... است.

عوامل داخلی که عمدتا به ضعف و ناکارآمدی ساختارها و فرآیندهای مدیریتی در بخش‌های مختلف مرتبط است در کنار فشارهای خارجی به ویژه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه طی سال‌های اخیر، شرایط بسیار سختی را برای اقشار با درآمد ثابت به وجود آورده که گذر از آن را در راس مطالبات مردم از دولت آینده قرار داده است.

اگرچه در طول یک سال گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را داشته‌اند با استفاده از تریبون‌های مختلف بر تنور مطالبات اقتصادی عمدتا به حق جامعه دمیده‌اند لیکن تاکنون به ویژه از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی، هیچ‌گونه برنامه‌ای که مبین شناخت دقیق کاندیداها از مشکلات موجود و چگونگی حل و رفع آن باشد ارائه نشده است.

آنچه که تا این تاریخ از سوی کاندیداهای تایید صلاحیت شده ارائه شده، همچنان بیان مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود و حواله دادن ریشه بروز تنگناهای فعلی به عوامل داخلی و خارجی با رویکرد عمدتا سیاسی بوده است.
به نظر می‌رسد کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ترجیح می‌دهند به جای اعلام برنامه‌های قابل اجرا که طبیعتا مورد نقد کارشناسان و نخبگان جامعه قرار خواهد گرفت با بهره‌گیری از شعارهای عامه پسند که متر و معیاری برای اندازه‌گیری میزان تحقق آن وجود ندارد با تاثیرگذاری هیجانی بر رأی دهندگان آنها را به سوی کمپین خود متمایل سازند.

موضوع بسیار مهم و تعیین کننده‌ای که این روزها کمتر مورد توجه کاندیداها و هواداران آنها قرار دارد، ضرورت اقناع افکار عمومی برای ایجاد رفتار پایدار انتخاباتی است که می‌تواند با افزایش شور و شعور در جامعه، مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو را رقم بزند.

رهبر معظم انقلاب در سخنان ویدئو کنفرانسی اخیر خود در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نکته  مهم اشاره داشته و با تاکید بر پرهیز از فرعی کردن مسائل اصلی کشور در تبلیغات انتخاباتی، فرمودند: «...عامّه‌ی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای] یک قوّت عمل یا قوّت اراده‌ای است، [دارای] یک کارآمدی‌ای است که می‌تواند مشکلات کشور را از میان بردارد.» 

ایشان همچنین افزودند: «اگر نامزدهایی که امروز در صحنه‌اند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوق‌ها هم می‌روند و مشارکت بالایی هم خواهد بود ان‌شاءالله به توفیق الهی. مهم این است که نامزدها بتوانند مردم را قانع کنند، مردم را به این نتیجه برسانند که این آقا یا این اشخاص می‌توانند کشور را اداره کنند، مدیرند، مدبّرند، باصداقتند؛ باید صداقت افراد شناخته بشود و کسانی باشند که دردهای جامعه را بشناسند.»  

به صورت طبیعی آنچه در هر نظام سیاسی موجب تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود افزایش اعتماد و ایجاد باور در جامعه نسبت به اتقان برنامه‌ها و شیوه حکمرانی حاکمان است که باید ناظر بر رفع نیازها و تامین اولویت‌های جامعه و معطوف به حل مشکلات اصلی باشد.  
چنانچه گفته شد ‌شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که اولویت‌های جامعه بر مدار مطالبات اقتصادی می‌چرخد و حتی مجادلات سیاسی داخلی و گرایش‌های مختلف حوزه سیاست خارجی نیز که بعضا در مقاطعی در ردیف اولویت پیگیری افکار عمومی قرار گرفته به دلیل گرده خوردن آن با مسئله معیشت آنان بوده است.

برنامه‌های اجرا شده در 8 سال گذشته که با اولویت دادن دولت به سیاست خارجی با هدف رفع تحریم‌های اقتصادی دنبال شده علی رغم زحمات زیادی که دولت‌مردان در سطوح مختلف متحمل شده‌اند، ضمن آن که در از میان برداشتن مشکلات کشور به ویژه نارسایی‌های اقتصادی توفیق قابل توجهی نداشته، در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، اشتغال، ارزش پول ملی، سرمایه گذاری و... موجب پس‌رفت نیز شده است.
در چنین شرایطی مسئولیت اصلی دولت آینده با در نظر گرفتن تجربیات دولت‌های اول و دوم جناب آقای روحانی، بهبود وضعیت اقتصادی به عنوان اصلی‌ترین اولویت و نیاز جامعه با تکیه بر توان‌مندی‌ها و ظرفیت‌های ملی و خارج کردن اقتصاد از فضای شرطی و وابسته به خارج است.

به بیان دقیق‌تر؛ دولت آینده در شرایط ورود به گام دوم انقلاب باید بتواند موفقیت پارادایم‌های مبتنی بر تفکر انقلابی و ملی را بر سیاست‌های دنبال شده در گذشته که به نوعی از مسیر روابط خارجی به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی بوده را در عمل نشان دهد و کشور را به ریل تحریم‌ناپذیری هدایت کند.

مردم فارغ از دعواها و جناح‌بندی‌های سیاسی اگر در عرصه انتخابات با برنامه‌ای دقیق و عملیاتی و تیمی مجرب و کاربلد که کارنامه‌ای مشخص و قابل قبول دارد مواجه شوند حتما چون گذشته با مشارکت فعال در انتخابات، اراده خود را برای شکل‌دهی به آینده بهتر برای کشور از مسیر صندوق‌های رای به ثمر می‌نشانند.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی