شناسه خبر : 69146
تاریخ انتشار : 1400/03/10 12:13
چرا افزایش خرید سلاح در آمریکا توسط مردم همچنان ادامه دارد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا افزایش خرید سلاح در آمریکا توسط مردم همچنان ادامه دارد؟

افزایش عطش شهروندان برای خرید سلاح که در ماه‌های پایانی دولت ترامپ اوج گرفته بود، با وجود گذشت چهار ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید همچنان ادامه دارد که نشان دهنده عدم اعتماد عمومی به ساختار ایالات متحده و دولت جدید در این کشور است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: هفته‌ گذشته شهروندان آمریکایی در نقاط مختلف شاهد تیراندازی‌های مرگ‌بار بودند که علاوه بر مخدوش کردن حس امنیت تلفاتی نیز در پی داشت. 
بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، افزایش عطش شهروندان برای خرید سلاح که در ماه‌های پایانی دولت ترامپ اوج گرفته بود، با وجود گذشت چهار ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید همچنان ادامه دارد و کمتر بتوان شواهدی مبنی بر کاهش این عطش پیدا کرد.  

نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشته است: در شهرهای مختلف آمریکا موارد قتل بر اثر تیراندازی در حال افزایش است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر علل و عوامل این امر زیاد بحث کرده‌اند. جو بایدن رئیس جمهور هم به قدر کافی در این‌باره صحبت کرده است، اما در زیر این چرخه سیاسی قدیمی در آمریکا، اشتیاق به داشتن سلاح گرم رو به افزایش است.

بنابر اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، در مقایسه با سال‌های قبل سلاح‌های بیشتری توسط تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها خریداری می‌شود، که نگرانی‌ها درباره گسترش خشونت را افزایش داده است. این روند صعودی خرید و فروش سلاح در داخل جامعه آمریکایی که طی چند دهه همواره روند افزایشی داشته، طی یک‌سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی تابستان گذشته و تحولات منتهی به

انتخابات نوامبر 2020 که مجموعا موجی از هراس و احساس عدم امنیت را در بین مردم آمریکا ایجاد کرد، افزایشی غیرعادی و مستمر را در پی داشت.تنها در ماه مارس 2020، کنترل سوابق افراد در نهادهای فدرال که تا حدی نشان دهنده میزان خرید سلاح است، به یک میلیون مورد در هفته رسید که از زمان آغاز ثبت این گزارش‌ها در سال 1998 بی‌سابقه بود. این روند اما همچنان ادامه داشته تا این که طی یک هفته در بهار امسال تعداد کنترل‌های سوابق امنیتی به رقم بی‌سابقه یک میلیون و 200 هزار مورد رسید. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد نه تنها افرادی که قبلا سلاح داشتند اقدام به خرید سلاح‌های بیشتر می‌کنند، بلکه افرادی که هرگز هیچ سلاحی نداشتند هم مبادرت به خرید اسلحه کرده‌اند، به گونه‌ای که نتایج تحقیقات دانشگاه نورث ایسترن و مرکز تحقیقاتی هاروارد حاکی است حدود یک پنجم آمریکایی‌هایی که سال گذشته سلاح خریده‌اند، قبلا هیچ‌گاه اسلحه نداشته‌اند. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که نیمی از مالکان جدید سلاح در آمریکا زن، یک پنجم سیاه پوست و یک پنجم اسپانیولی زبان بوده‌اند، که قبلا سابقه نداشته است. 

در همین راستا نتایج تحقیقات یک مرکز نظرسنجی اجتماعی زیر نظر دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که در حال حاضر 39 درصد خانوارهای آمریکایی اسلحه دارند که در مقایسه با رقم 32 درصد در سال 2016 افزایش داشته است. 
نکته حائز اهمیت در این خصوص که نگرانی کارشناسان مسائل داخلی آمریکا را در پی داشته اینکه؛ با وجود روی کار آمدن دموکرات‌ها در انتخابات اخیر، این روند نه تنها متوقف نشده بلکه به افزایش خود ادامه داده است که نشان دهنده عدم اعتماد عمومی به ساختار ایالات متحده و دولت جدید در این کشور است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی