شناسه خبر : 68992
تاریخ انتشار : 1400/03/05 15:53
خصوصی‌سازی در ایران مساویست با فقر و اخراج کارگران

خصوصی‌سازی در ایران مساویست با فقر و اخراج کارگران

نصرالله دریابیگی گفت: متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی به فقر و بی‌بندوباری و اخراج کارگران و و ناهنجاری‌های اجتماعی و مخصوص‌کردنِ عدالت اجتماعی انجامیده است.

نورنیوز-گروه جامعه: نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران) در پاسخ به این سوال که مطالبه‌ی اصلیِ کارگران از دولت آینده چیست، گفت: مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران از رئیس‌جمهور آینده رفع مشکلات معیشتی و مباحث مربوط به حقوق و دستمزد کارگران است. امروز حقوق کارگران و بازنشستگان فاصله‌ی سه میلیون تومانی با سبد معیشت دارد، این درحالیست که طبق ماده 41 قانون کار، حقوق باید براساس نرخ تورم و سبدمعیشت تعیین شود. 

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه شورایعالی کار در جلسه تعیین دستمزد سال 1400 کار معقولی انجام داد اما کارگران همچنان مشکلات معیشتی دارند. بنابراین اولین درخواست کارگران از رئیس‌جمهور آینده رفع ضعف مشکل معیشتی آن‌هاست.

دریابیگی گفت: پایین بودنِ دستمزد کارگران مشکلات بسیاری را هم برای کارگران و هم اقتصاد جامعه ایجاد کرده است و یکی از عوامل رکود اقتصادی در جامعه پایین بودن دستمزد است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران اظهار کرد: امروز نیمی از جمعیت ایران را کارگران و بازنشستگان تشکیل داده‌اند و ما از رئیس جمهور آینده انتظار داریم تا درجهت رفع این مشکل اساسی کارگران اقداماتی موثر انجام دهد. 

دریابیگی در ادامه گفت: دومین مشکل، بحث امنیت شغلی کارگران است. امروز حدود 99 درصد از کارگران امنیت شغلی ندارند و برای حل این مشکل باید ماده 7 قانون کار اصلاح شود. برای کار دائم باید قراداد دائم و برای کار موقت باید قرارداد موقت بسته شود. اما متاسفانه با توجه به ابهام در تبصره دوم ماده 7 قانون کار و دادنامه 179 دیوان عدالت اداری، در کارهای با ماهیت مستمر نیز قرادادهای موقت رواج پیدا کرده است و این موضوع باعث ناهنجاری‌های بسیار اجتماعی شده است. 

وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل اخراج در جامعه، رواج قرارداهای موقت کار و گسترش شرکت‌های پیمانکاری است که عامل استثمار نیروی کار در کشور هستند. 

دریابیگی تصریح کرد موضوع دیگر، مشکل هزینه‌های درمان است. طبق قانون اساسی و قانون الزام، درمان باید رایگان باشد اما متاسفانه اینگونه نیست. باوجود اینکه بازنشستگان دو درصد و کارگران نه بیست وهفتم از حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اما خدمات درمانی ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی بخش زیادی از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

این درحالیست که قرار بود بخشی از مبلغی که به عنوان ارزش افزوده گرفته می‌شود به هزینه درمان اختصاص پیدا کند اما در عمل کارگران در این زمینه مشکل دارند و باید با استفاده از بیمه‌های درمان مکمل و صرف هزینه‌های بیشتر، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به وضعیت خصوصی‌سازی در ایران تصریح کرد: علی‌رغم اینکه قانون اساسی، خصوصی‌سازی را در راستای اجرای عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت می‌داند که از تصدی‌گری دولت کم و به حاکمیت مردم اضافه می‌کند، اما متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی به فقر و بی‌بندوباری و اخراج کارگران و و ناهنجاری‌های اجتماعی و مخصوص‌کردنِ عدالت اجتماعی انجامیده است. 

دریابیگی در پایان گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور آینده بتواند در جهت رفع مشکلات معیشتی، احیای قرادادهای دائم و بازگردندنِ امنیت شغلی به کارگران، بهبود وضعیت درمانیِ کارگران و درنهایت شادابی نیروی کار و بازنشستگان اقداماتی موثر انجام دهد.


ایلنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی