شناسه خبر : 68883
تاریخ انتشار : 1400/03/03 13:28
صدرالحسینی: اتمسفر سیاسی سوریه با بسیاری از کشورهای عربی متفاوت است

صدرالحسینی: اتمسفر سیاسی سوریه با بسیاری از کشورهای عربی متفاوت است

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در سوریه تاکید کرد که ذات نظام سوریه دموکراتیک است و اتمسفر سیاسی موجود در این کشور بسیار متفاوت از کشورهای امیرنشین و پادشاهی های منطقه مورد حمایت غرب است.

صدرالحسینی در فاصله دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوریه با اشاره به اینکه برگزاری چند دوره انتخابات در شرایط ویژه سوریه بیانگر آن است که نظام سیاسی سوریه که بهترین مستمسک و بهانه را برای توقف اقدامات دموکراتیک خود داشت باز این کار را انجام نداد، گفت: امروز در لایه های مختلف جامعه سوریه درباره انتخابات گفت و گو می شود و مردم علاقه مند به برگزاری انتخابات هستند تا شاید بتوانند از این تعارضات مختلف از جمله مساله پروسه سیاسی و حملات شدید رسانه ای علیه مردم سوریه دارند، خارج شوند.  

پروسه سیاسی را ملت سوریه باید رقم بزنند
وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات در سوریه چه تاثیری در پیشبرد پروسه سیاسی در این کشور دارد گفت: بسیاری از درخواست ها در زمینه پروسه سیاسی از جانب کشورهای خارجی مطرح می شود و مساله ای غیرقابل قبول است. کسانی که می خواستند از طریق هجمه تروریستی نظام سوریه را سرنگون کنند و علیه خواست مردم اقدام کردند اما نتوانستند به موفقیت برسند، حال به دنبال فشار از طریق پروسه سیاسی هستند. 

به گفته وی، کلمه پروسه سیاسی لفظی است که در رسانه ها دائم در آن دمیده می شود بدون اینکه هیچ توضیحی درباره این پروسه سیاسی بیان کنند. تاکنون دو انتخابات پارلمانی و یک انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار شده است و قرار است دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجم خرداد برگزار شود. 

صدرالحسینی افزود: دولت سوریه در آخرین نشست آستانه اعلام کرد که هرگاه معارضان به یک نقطه مشخص رسیدند و تعداد محدودی نماینده را برای گفت و گو بر اصول قانون اساسی که علاقه مندند تغییر کند، مشخص کردند، ما حاضر به گفت و گو هستیم. بنابراین چون تا امروز که صحبت می کنیم این اتفاق نیفتاده این انتخابات بر اساس اصول قانون اساسی سابق انجام می شود.

دلایل اقبال مردم سوریه به بشار اسد
صدرالحسینی در ادامه گفت و گو با ایرنا، پیش بینی کرد که بشار اسد مجددا به عنوان رئیس جمهوری سوریه انتخاب شود. وی دلیل این امر را جایگاهی دانست که خاندان اسد در بین مردم دارند. 

وی گفت:در طول ده سال گذشته هیچ کس نمی تواند بگوید که بشار اسد سه شب پشت سر هم از کشورش دور بوده است. ملت سوریه به اسد و خانواده او علاقه دارند. اسد و خاندان او به کشور خود احساس تعلق دارند و بین آنها و مردم سوریه بویژه اقشار متوسط به پایین رابطه عاطفی وجود دارد.

صدرالحسینی افزود: مردم سوریه خاندان اسد را در طول این ده سالی که با فشارهای زیادی روبرو شدند در کنار خودشان می دیدند. مردم می دیدند که خاندان اسد و بویژه خانواده بشار اسد در همه گرفتاری ها و مشکلات با کمترین فاصله زمانی در کنار مردم بودند. در کنار خانواده شهداء و مجروحان و جانبازان و اسرا و آوارگان و آسیب دیدگان بودند. بنابراین با وجود  این محبوبیت، احتمال انتخاب مجدد بشار اسد وجود دارد.

آخرین وضعیت میدانی در سوریه
صدرالحسینی در ادامه گفت و گو به بررسی آخرین وضعیت امنیتی در سوریه و روند پاکسازی مناطق مختلف از گروه های تروریستی پرداخت.

وی گفت: آنچه امروز درباره سوریه مطرح است درباره "آینده" و "چشم انداز" این کشور است. بعد از گذشت یک دهه و با وجود حمایت های مختلفی که غرب و اسرائیل و پترودلارهای سعودی از تروریست ها صورت گرفت، اینک تروریست ها در حضیض قرار گرفته اند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: با سیاست های تاکتیکی و تکنیکی که ارتش سوریه با حمایت مقاومت  به کار برد، همه تروریست هایی که در سرزمین سوریه پراکنده بودند، به منطقه بسته ای به نام ادلب کیش داده شدند. ادلب امروز از طریق  گذرگاه هایی که ارتش سوریه تعبیه کرده است‌، تحت کنترل دولت قرار دارد.

این گذرگاه ها هم برای انتقال مایحتاج اساسی و بهداشتی به ساکنان ادلب اعم از تروریست ها و خانواده هایشان است و هم برای این است که افرادی که تمایل دارند از این منطقه خارج شوند و به زندگی عادی برگردند. 

صدرالحسینی اظهار داشت: نظام سوریه چندین بار دستور عفو عمومی صادر کرده و با بازکردن گذرگاه ها شرایطی را فراهم کرده است که همه کسانی که در طول سال های اخیر برای تجزیه سوریه و ساقط کردن نظام آن و بازکردن پای جریان های تروریستی دست به اسلحه برده بودند، اگر تمایل دارند، از این مسیر برگردند. البته بعضا ترویست ها افزون بر اینکه از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند با بستن گذرگاه ها از طرف خود مانع از بازگشت افراد و ریزش بیشتر عناصر خود می شوند.

وی تاکید کرد: افرادی هم که از این مناطق خارج می شوند   و پیشتر سابقه اقدامات تروریستی داشته اند بدون محاکمه رها نخواهند شد و این مساله را هیچ عقل سلیم و قوانین حقوق بشری نمی پذیرد. اما برای آنها شرایطی فراهم می شود که وضعیت شان بعد از محاکمه بهتر از الان باشد.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تروریست ها از خارج از منطقه آمده اند گفت: بر اساس آمار موسسات حقوق بشری اروپا تعداد قابل توجهی از این افراد از اروپا هستند. البته متاسفانه اروپایی ها از پذیرش اتباع خود و بازگشت آنها ابا دارند و رسما اعلام کرده اند که این افراد اجازه بازگشت به کشورهای خود را ندارند. بنابراین امروز سوریه با معضل وجود تروریست های شکست خورده و بی علاقه به اقدامات تروریستی روبرو است و دولت سوریه مجبور است به دلیل مسائل انسانی با حضور آنها همراهی کند البته این یک ظلم مضاعف به ملت و دولت سوریه است و نهادهای بین المللی باید نسبت به این مساله اقدام مسئولانه انجام دهند و به دولت های متبوع شان فشار بیاورند که این افراد را بپذیرند. البته به نظر می رسد این مساله با هدف فشار مضاعف به  سوریه  تحریم شده از طرف آمریکا در قالب قانون موسوم به "قیصر" است.

وضعیت نیروهای مقاومت
صدرالحسینی به وضعیت گروه های مقاومت در سوریه هم پرداخت و گفت: گروه های مقاومت بعد از آنکه توانستند با اقدامات خود نوعی امنیت نسبی ایجاد کنند و اکثر تروریست ها را به یک نقطه گسیل دادند، الان در شرایط مناسب و در حال انجام آموزش های معمول هستند. چون خیالشان از بسیاری از جبهه های نبرد با تروریست ها راحت است چرا که نمی توانند اقدام خاصی انجام دهند، با اینحال مراقبت های لازم را انجام می دهند. 

وی افزود: مقاومت در سوریه تجربیات بزرگی را بدست آورده است، تجربه هایی که حتی با آموزش نیم قرن در پادگان ها ممکن نبود. اما فشردگی رویدادها در سوریه باعث شد توان مقاومت به نحو محسوس افزایش یابد. 

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ارتش سوریه هم جزوی از مقاومت است، ادامه داد: ارتش سوریه در این مدت توانسته خود را بازیابی کند و توان آن بسیار متفاوت و بیشتر از گذشته است. اولا توانسته از نسل جوان باانگیزه جذب کند و در میدان واقعی رزم به آنها آموزش دهد و یک ارتش زبده و تجربه یافته شکل دهد و در این سال ها توانسته است در زمینه جنگ شهری و جلوگیری از اقدامات تروریستی قابلیت های زیادی را کسب کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سوریه با خروج نیروهای مقاومت از این کشور مخالف است گفت: اینکه چرا مقاومت از سوریه خارج نمی شود به این خاطر است که هیچ دلیلی وجود ندارد که مجددا اقداماتی مثل اقداماتی که اینک مشاهده می کنیم مثلا در حوزه موشک و پهپادها علیه ارتش سوریه انجام نشود. این حمایت ها تا زمانی که درخواست نظام سوریه مثل گذشته وجود داشته باشد وجود خواهد داشت. این انتقال تجربه هم دو سویه است به گونه ای که توانمندی های نبرد کلاسیک از ارتش سوریه به نیروهای مقاومت منتقل می شود و برعکس اقدامات مقابله با ناآرامی های شهری از نیروهای مقاومت به ارتش سوریه داده می شود.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی