شناسه خبر : 67703
تاریخ انتشار : 1400/02/29 11:50
کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور تصویب شد

مجلس

کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را تصویب کردند.

نورنیوز-گروه جامعه: نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ۱۹۶ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه علنی کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را به تصویب رساندند.

ساداتی نژاد: ۴۰ هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی داریم

سید جواد ساداتی نژاد درباره طرح مذکور، گفت: در تمامی اسناد بالادستی در حوزه کشاورزی بحث امنیت غذایی ذکر شده است. اما متأسفانه در طول سال‌های گذشته بخش کشاورزی در حد بخش ابزاری و معیشتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز کشاورزی ما به عنوان یک بخش اقتصادی، بخشی برای تولید ارز و ثروت دیده نمی‌شود و همواره به بخش کشاورزی در حد یک بخش معیشتی نگاه می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاوزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز غذا حائز اهمیت است و یک بخشی از امنیت ملی ما محسوب می‌شود، گفت: ما متأسفانه نتوانستیم به جایگاه کشاورزی طی سالهای گذشته به خوبی رسیدگی کنیم.

وی افزود: از آنجایی که برنامه ریزی لازم انجام نمی‌شود زمانی که فراوانی تولید در بخش کشاورزی داریم این محصولات تلنبار می‌شود و از بین می‌رود و از این طرح راهکارهایی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی در کشور داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه ارز ناشی از کشاورزی هم پائین نیست و ما در بین کشورهای همسایه هم نتوانستیم با آنان رقابت کنیم.

ساداتی نژاد گفت: امسال سال پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن است و کمیسیون اقتصادی مجلس برای تحقق شعار سال گام برداشته و این طرح را با اخذ نظر کارشناسان ارائه کرده است.

وی ادامه داد: ما با تصویب این طرح می‌توانیم بوروکراسی در بخش کشاورزی را از بین ببریم. صف‌های طولانی مردم برای خرید محصولاتی چون مرغ نشان دهنده وجود اشکالات اساسی در بازار است.

رئیس کمیسیون کشاوزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی آن است که ماشین آلات کشاورزی کارت سوخت ندارند و ما به دنبال رفع این مشکل هستیم.

ساداتی نژاد افزود: در هیچ جای دنیا حوزه کشاورزی شان از مزرعه تا سفره تااین حد پراکندگی ندارد و ما باید مشکل تجارت بخش کشاورزی را حل کنیم و اگر ما سرمایه گذاری در کشاورزی داشتیم، حال و روز بخش کشاورزی ما این نبود.

وی تأکید کرد: ما در این طرح مشکلات ساختاری بخش کشاورزی را حل کردیم و علاوه بر این مشکلات روستاها، کشاورزی و عشایری هم حل خواهد شد.

محمود زاده: باید شرایط صادرات محصولات کشاورزی فراهم شود

در ادامه جلسه، جلال محمود زاده درباره طرح مذکور گفت: در این طرح تمام جوانب بخش کشاورزی دیده شده است و باید از هدررفت محصولات اضافه کشاورزی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: تشکیل شورای قیمت گذاری و تشکیل سازمان توسعه کشاورزی در این طرح دیده شده و تدوین این طرح در راستای تحقق شعار سال است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که مقدار زیادی از محصولات کشاورزی ما در بازار از بین می‌رود و باید زمینه صادرات محصولات کشاورزی را ایجاد کنیم. باید بیمه بخش کشاورزی تقویت شود که این موضوع هم در این طرح دیده شده است.

صباغیان: با عجله نمی‌توان مشکلات کشاورزی را حل کرد

در ادامه جلسه محمدرضا صباغیان در مخالفت با طرح مذکور، گفت: این طرح از انسجام و پختگی لازم برخوردار نیست و با عجله نمی‌توان مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

وی با بیان اینکه قوانین نظارتی و تعزیراتی باید در این طرح دیده شود، تصریح کرد: قانونگذاری باید جامع و متقن باشد. در این طرح به بخش دامداری توجه نشده در حالی که دامداری و کشاورزی مسائلی تفکیک ناپذیر هستند.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطابق با این طرح قرار است سازمان جدیدی تشکیل شود که این موضوع برخلاف سیاست کوچک سازی دولت است.

آزادیخواه: مجلس به دنبال رفع مشکلات تنظیم بازار است

همچنین احد آزادیخواه طی تذکری شفاهی، گفت: همه دیدیم که آشفته بازار مرغ تبدیل به فاجعه شد و مجلس کمک کرد تا بخشی از مشکلات توزیع مرغ حل شود و نباید از شرایط فعلی در توزیع محصولات دامی و کشاورزی دفاع کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه دیدیم نماینده دولت کاملاً از وضعیت کشاورزی و دامداری دفاع کرد و گفت ما نیازی به قانون نداریم در حالی که مجلس معتقد است قانون جدید و جامعی باید وضع شود که مشکلات این بخش حل و فصل شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون می‌تواند مشکلات تولید محصولات کشاورزی و تنظیم بازار را حل کند.


نورنیوز
کلید واژگان
مجلسامنیت غذایی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی