شناسه خبر : 67697
تاریخ انتشار : 1400/02/29 10:43
سخنگوی جنبش نجبا عراق: مشارکت ما در جنگ به درخواست مقاومت فلسطین بستگی دارد

سخنگوی نُجَباء در گفتگوی زنده کلاب‌هاوس:

سخنگوی جنبش نجبا عراق: مشارکت ما در جنگ به درخواست مقاومت فلسطین بستگی دارد

الشَمَّری ضمن تأکید بر آمادگی کامل جنبش نُجَباء برای حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در تمامی جبهه‌ها، اعلام کرد که مشارکت ما در جنگ، مشروط به درخواست مقاومت فلسطین است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء با دعوت تالار «مقاومت اسلامی» در پیام‌رسان کلاب‌هاوس، حول موضوع «اتفاقات فلسطین و انتصارات محور مقاومت» سخنرانی کرد و با توجه به حضور جمعی از علاقمندان، پژوهشگران، خبرنگاران داخلی و خارجی (از جمله واشنگتن‌پست، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و...) به تعدادی از پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

مهندس «نصر الشَمَّری» در ابتدا به مقاومت اسلامی فلسطین تبریک گفت که ضرباتش به همه مناطق اشغالی رسیده است و ابراز امیدواری کرد که این نبرد، نبردی راهبردی باشد که پیش از آن قابل مقایسه با بعد از آن نبوده و مقدمه‌ای برای زوال رژیم صهیونیستی محسوب شود.

وی با اشاره به همبستگی بی‌نظیر مردم عراق با ملت فلسطین، تصریح کرد: ما آماده‌ایم که در حمایت از فلسطین، وارد درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی شویم.

سخنگوی نُجَباء در این گفتگوی زنده هشدار داد که صهیونیست‌ها با توسل به جنگ نرم و صرف میلیاردها دلار، در صدد هستند به افکار عمومی جهان اسلام و کشورهای عربی بقبولانند که قضیه فلسطین ربطی به آنان ندارد.

الشَمَّری رژیم صهیونیستی را عامل اساسی مشکلات داخلی در کشورهای عربی دانست و افزود: امام خمینی(ره) قضیه فلسطین را به‌عنوان پرونده‌ای محوری احیا کرد و با تعیین روز جهانی قدس، آن را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت.

وی ضمن مرور مراحل شکل‌گیری مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن که با تحمیل شکست‌های سنگین به اسرائیل، آمریکا، رژیم‌های وابسته عربی و گروه‌های تروریستی همراه بود، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از طریق شهید سلیمانی تجربیات خود را به مقاومت انتقال داد و به‌عنوان مصداقی بارز، امروز برای اولین‌بار می‌بینیم که موازنه قوا بین مقاومت فلسطین و اسرائیل شکل گرفته است.

معاون دبیرکل نُجَباء پاسخ سنگین و بازدارنده فلسطینی‌ها به حملات ارتش صهیونیستی را که عملا موجب خنثی شدن تسلیحات دشمن شده است، مورد تمجید قرار داد و تصریح کرد: ما در نقطه‌عطفی از تاریخ منطقه و جهان هستیم که دو تغییر مهم در حال رخ دادن است؛ هیمنه آمریکایی بر این منطقه پایان می‌یابد و زوال رژیم صهیونیستی آغاز می‌شود. ان‌شاءالله نیروهای موجود تا چهل سال آینده مدیریت منطقه را در دست خواهند داشت.

بعد از مقدمه فوق، مهندس «نصر الشَمَّری» به سؤالات حاضران در تالار مجازی مقاومت اسلامی جواب داد که مشروح آن در پی می‌آید:

ــ طی سال‌های گذشته، آمریکا با ایران در عراق تسویه‌حساب می‌کرد. تحلیل خودتان را از اوضاع سیاسی عراق در آینده بفرمایید. آیا تغییری در این صحنه رخ  می‌دهد؟

اگرچه با بیداری ملت‌ها سیاست آمریکایی در منطقه شکست خورد و عراق هم از اشغال مستقیم آزاد شد، ولی سفارت آمریکا با تعداد زیادی کارمند در عراق فعال است و در امور مختلف دخالت می‌کند. هنوز برق و نفت ما در اختیار آمریکاست و واشنگتن در تصمیم‌گیری سیاسی عراق نقش دارد.

البته اراده ملت و مرجعیت و مقاومت اسلامی عراق نیز مؤثر است و علی‌رغم تمام مداخلات آمریکا، اینجا یک کشور دموکراتیک است. هرچند کسانی که اکنون در صدر دولت هستند، از مسیر انتخابات به آنجا نرسیده‌اند و امیدواریم انتخابات آتی، صحنه سیاسی عراق را تغییر دهد.

در مقطع پیشین، مقاومت زمانی به مقابله با آمریکا برخاست و اشغالگران را مجبور به خروج از عراق کرد که آن‌ها صدها هزار نظامی در این کشور داشتند؛ ولی در نهایت برای خروجی امن از عراق التماس می‌کردند. اکنون نیز آمریکا نمی‌تواند وضعیت جدیدی را به عراق تحمیل کند و پیروزی دور از دسترس نیست.

ــ اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه جنبش نُجَباء در سوریه به‌سمت جولان در مرز فلسطین اشغالی حرکت کرده است. این اخبار را تأیید می‌کنید؟

ما کمک به مقاومت فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی را تکلیف شرعی می‌دانیم و این نیت را داریم. بنابراین هر زمان که دستور داده شود، حرکت می‌کنیم.

اما در خصوص اینگونه اخبار باید بگویم که مواضع و اقدامات نُجَباء از سوی دبیرکل، سخنگوی رسمی یا رئیس شورای سیاسی جنبش بیان می‌شود و هرچیزی غیر از آن، بیانگر نظر ما نیست.

به‌عنوان یک گروه مقاومت، امیدوار و آماده‌ایم با تسلیحات خود که به عمق اراضی اشغالی می‌رسد، به‌صورت عملیاتی در این نبرد مشارکت داشته باشیم.

ــ با توجه به فتنه‌ها، نگران الحشد الشعبی در عراق هستیم. همچنین هر زمان که دولتی انقلابی در عراق بر سر کار می‌آید، جریان صدر آن را سرنگون می‌کند. در مورد نقش جریان صدر بگویید؟

تخریب الحشد الشعبی طبیعی است، زیرا این نهاد مردمی نقشه‌های آمریکا و رژیم‌های عربی حاشیه‌نشین را خنثی کرده است؛ نقشه‌هایی که میلیاردها دلار برای آن‌ها هزینه شد تا شکل منطقه تغییر یابد و رژیم صهیونیستی برای مدت بیشتری باقی بماند.

در مورد جریان صدر هم باید بین رهبری و طرفداران این جریان تفکیک قائل باشیم. جریان صدر یک جریان غیرمنظم است که هرکسی می‌تواند خود را طرفدار آن معرفی کند.

بخشی از مشکلات دولت عراق ناشی از رژیم سابق و بخشی دیگر محصول سوء‌مدیریت می‌باشد. بنابراین طبیعی است که اعتراضاتی شکل بگیرد و عده‌ای نفوذی هم وارد موج اعتراضات شوند و در نهایت دولت سرنگون شود؛ اما رهبر جریان صدر اقدامی علیه الحشد الشعبی انجام نداده است.

ــ موضع نُجَباء در قبال کشورهایی که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرداختند، چیست؟

ما بین دولت‌های مزدور و ملت‌های عربی فرق می‌گذاریم و این کشورها را دشمن نمی‌دانیم، بلکه دولت‌های سازشکار را مزدور و خائن می‌دانیم که آلت‌دست اسرائیل و آمریکا و دشمن ملت‌های خود هستند.

ــ با توجه به طراحی‌های آمریکا، آیا جنبش نُجَباء برای نسل جوان برنامه‌ای دارد؟

نسل جوان ما از ابتدا هدف برنامه‌های سفارت آمریکا بود. باید توجه داشت که صداهای نادر معمولا بیشتر شنیده می‌شود، ولی به این معنی نیست که صدای اکثریت باشد.

اگر امروز افرادی در شبکه‌های ماهواره‌ای به مقاومت، ایران، مرجعیت و عقاید مذهبی حمله می‌کنند، معنایش این نیست که مردم عراق اینگونه می‌اندیشند. عراقی‌ها ملتی دین‌دار هستند و ما روزانه هزاران درخواست مردمی برای اعزام به فلسطین دریافت می‌کنیم. کما اینکه در سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت (سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس) شاهد حضور گسترده مردم عراق در مراسم تجلیل از آنان بودیم.

ما در استان‌های مختلف عراق برنامه‌های فرهنگی برای نسل جوان داریم و اغلب اعضا و هواداران نُجَباء از جوانان هستند.

ــ در مورد پرونده ترور فرماندهان شهید مقاومت چه پیگیری‌های حقوقی انجام شده است؟

نخستین اقدام، تصویب طرح اخراج نظامیان بیگانه بود که دولت عراق این مصوبه را به‌صورت رسمی به طرف آمریکایی ابلاغ کرد.

همچنین شکایت‌های قضائی در محاکم عراقی ثبت شد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تحت پیگرد دادگاه‌های عراق قرار گرفت. ضمن اینکه تلاش‌هایی برای ثبت شکایت از مقامات ایالات‌متحده در دادگاه‌های سایر کشورها نیز جریان دارد.

شهید سلیمانی در ظاهر مهمان عراق، ولی در واقع اهل این خانه بود. ما عهد کردیم که هیچ نظامی آمریکایی در خاک عراق نماند و در همین راستا هدف گرفتن مواضع نظامی آمریکا را شروع کردیم. عملیات‌های ضدآمریکایی به‌صورت روزانه در حال افزایش است و در آینده نزدیک، این نیروها به‌صورت کامل از کشورمان اخراج خواهند شد.

ــ آیا پیش‌بینی می‌کنید که جنگ جاری در غزه به آتش‌بس منتهی شود؟ چقدر امیدوارید که اقدامات مسلحانه در کرانه باختری افزایش یابد؟

نتیجه این نبرد چه آتش‌بس باشد چه نباشد، معادلات قبلی تغییر کرده و دیگر هیچ صهیونیستی در اراضی اشغالی در امان نیست.

این درگیری آغازگر زوال اسرائیل بود و من یقین دارم که مقاومت در سراسر اراضی اشغالی شعله می‌گیرد و همان‌طور که سلاح به غزه رسید، به سایر نقاط فلسطین نیز می‌رسد.

ــ با توجه به تأسیس تیپ آزادسازی جولان توسط نُجَباء، این تیپ در جنگ 2021 فلسطین چه نقشی دارد؟ و پیش‌بینی شما در مورد سرنوشت نتانیاهو چیست؟

مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در صورت دریافت درخواست رسمی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی، آماده هرگونه همکاری در تمامی جبهه‌ها علیه رژیم صهیونیستی است؛ فلسطین سرزمین آن‌هاست و ما نمی‌توانیم بدون هماهنگی و دعوت رسمی پا به معرکه آنان بگذاریم. در خصوص "جولان" نیز، آمادگی و امکانات کافی برای هدف گرفتن عمق اراضی اشغالی و وارد کردن ضربات دردناک به دشمن صهیونیستی را داریم؛ البته باید اهل آن منطقه هم موافق باشند.

آرزوی ما حضور در عملیات ضدصهیونیستی است و اگر لازم باشد، در لبنان یا جولان یا غزه حاضر می‌شویم.

راجع‌به نتانیاهو باید خاطرنشان کنم که توکل ما به خداوند است و طرفدار مذاکره با رژیم صهیونیستی نیستیم که سر کار آمدن یا نیامدن یک دولت راستگرا برایمان مهم باشد یا نباشد.

سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء در پایان ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر پشتیبانی دائمی از مقاومت، اظهار داشت: امروز پرچم دفاع از مستضعفان به‌دست مقام معظم رهبری است و دعا می‌کنیم که عمر ایشان طولانی‌تر شود. امیدواریم که در مسیر امام‌خمینی، شهید صدر، شهید سیدعباس موسوی، شهید همت و شهید سلیمانی ثابت‌قدم باشیم و نماز پیروزی را با هم در قدس اقامه کنیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی