شناسه خبر : 67145
تاریخ انتشار : 1400/02/13 15:06
سیاست خارجی باید در خدمت اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد

سیاست خارجی باید در خدمت اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد

تاکید رهبری در سخنان اخیر با محوریت وظایف وزارت خارجه براین بود که همه توانمندی‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی باید در خدمت اجرای سیاست‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی باشد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در واکنش به فایل صوتی منتسب به ظریف گفت: فرمایشات روشنگرانه رهبری در خصوص تبیین و تعیین سیاست خارجی کشور باز گفتاری از قانون اساسی ایران در طول یک ربع قرن گذشته بود و الگویی است که در تمامی دنیا قابل اجراست.

وی ادامه داد: در حقیقت دستگاه سیاست خارجی هر کشور مجری سیاست‌های نظام و سیاست‌های حاکم در آن کشور است در ایران نیز براساس قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است سیاست‌های خارجی کشور را تعیین می‌کند.

صدرالحسینی با بیان اینکه سیاست‌های کلان کشور براساس قانون اساسی به وسیله رهبر و ولی فقیه مشخص می‌شود گفت: از سوی دیگر سیاست‌های اجرایی نیز توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و اجرای آن به عهده وزارت امور خارجه با تکنیک‌های موجود است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: وزارت خارجه موظف است با استفاده از همه ظرفیت‌های خارج از کشور که مدیریت آن را به عهده دارد این سیاست‌ها به اجرا درآید.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری در سخنان اخیر با محوریت وظایف وزارت خارجه در این مسئله بود که همه توانمندی‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی باید در خدمت اجرای سیاست‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی باشد و مثال روشن ایشان نیز این بود که نظام در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، نظامی و... یک سلسله سیاست‌هایی دارد که بخشی از آن هم سیاست خارجی است که در حقیقت همه این مولفه‌های قدرت باید به شکل متوازن با یکدیگر پیش روند لذا هیچ دستگاهی در جمهوری اسلامی نمی‌تواند خود را در خارج از چارچوب اجرای این سیاست گذاری تعریف کند.

صدرالحسینی تصریح کرد: این موضوع در سایر حوزه‌ها مانند آموزش و پرورش یا سیاست‌های اقتصادی نیز وجود دارد و رهبری در حقیقت یک تبیینی در خصوص چگونگی تعیین سیاست خارجی کشور انجام داد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در شورای عالی امنیت ملی نماینده‌ای از همه دستگاه‌ها حضور دارد گفت: در این نهاد پس از اظهارنظر‌های کارشناسی موضوع به تصویب اکثریت آرا می‌رسد و در آنجا سیاست خارجی کشور تعیین و ابلاغ می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: براین اساس این سیاست خارجی همه موضوعات مهم و اساسی مثل موضوعات امنیتی اقتصادی و دفاعی را در بر دارد و دستگاه سیاست خارجی با امکانات موجود تنها بحث اجرا را به عهده می‌گیرد.


خبرگزاری دانشجو
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی