شناسه خبر : 65774
تاریخ انتشار : 1400/01/31 16:35
عبدالباری عطوان: ریاض به دنبال راهی برای خروج از مخمصه‌هایی است که به آن گرفتار شده

عبدالباری عطوان: ریاض به دنبال راهی برای خروج از مخمصه‌هایی است که به آن گرفتار شده

تحلیلگر جهان عرب با اشاره به اینکه ادامه جنگ یمن از سوی ریاض به مثابه خودکشی سیاسی و نظامی است ابراز امیدواری کرد که مقامهای سعودی سیاست و رویکرد جدیدی را در پیش بگیرند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم با اشاره به باتلاقی که ریاض در جنگ یمن به آن گرفتار شده، آورده است: بر کسی پوشیده نیست که عربستان در بحران و مخمصه‌ای سخت در یمن گرفتار شده است.

وی تاکید کرد: جنگ یمن به شدت عربستان را فرسوده کرده و بیش از شش سال است که درگیر جنگی شده، که حاصلی برای آن نداشته است. موشک‌های دقیق ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق عربستان رسیده است.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه می‌افزاید: حملات پهپادی به مراکز و تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در ریاض، جده، ینبع، الظهران، خمیس مشیط و جازان، موجبات وارد شدن ضربات مهلک به سعودی شده است و ادامه این جنگ از سوی عربستان به مثابه خودکشی نظامی و سیاسی است.

عطوان نوشت: ریاض به دنبال راهی برای خروج از مخمصه‌ای که به آن گرفتار شده، است به ویژه پس از آنکه آمریکا تصمیم به فروش تسلیحات و مهمات به عربستان گرفتار است.

وی در ادامه گریزی هم به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان زده و می‌نویسد: آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ پس از بیست سال گرفتار شدن در جنگ افغانستان تصمیم گرفته است که نیروهایش را قبل از یازده سپتامبر از این کشور خارج کند و در خالی کردن پشت متحدان افغانش ذره‌ای به خود تردید راه نداده است و این در واقع نوعی اذعان به شکست و عدم توانایی ادامه حضور نظامی پس از خسارت تریلیون دلاری و کشته شدن 2400 نظامی و زخمی شدن 23 هزار دیگر از این نظامیان و علاوه بر آن کشته شدن 65 هزار نفر از نیروهای ارتش افغانستان به عنوان متحد آمریکا رخ داده است.

عطوان در ادامه از تلاش عربستان برای یافتن راهکاری برای همه پرونده‌های سرگردان سخن به میان آورده است و آن‌را نمایانگر سیاست جدید عربستان دانسته است که شامل دست برداشتن از لجاجت و عنادورزی و همه سیاست‌های کنونی ریاض که عربستان را در این تنگنا قرار داده، برشمرده است.

وی همچنین می‌نویسد: بیش از 700 میلیارد دلار از ذخایر مالی عربستان صرف قراردادهای تسلیحاتی باج گیرانه آمریکا شده است و بیشتر پروژه‌های زیرساختی آن متوقف شده و دچار کسری بودجه شدید و به وام گیری روی آورده است.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه ابراز امیدواری کرد که مقامات عربستان به بازنگری راهبردی جدی روی آورند و از سیاست‌هایی که عربستان و متحدانشان در خلیج فارس را در تنگنا قرار داده است، دست بردارند.

وی می‌نویسد: اولین کاری که باید انجام دهند فروپاشی امپراتوری رسانه‌ای است که به این خاطر ایجاد کردند. در ادامه سطح آزادی و احترام به حقوق بشر را بالا ببرند و به جهان عرب و اسلام بازگردند و از سیاست‌های مداخله جویانه در امور داخلی لیبی، یمن و عراق دست بردارند و روند غلط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند که جایگاه آنها در جهان اسلام به مخاطره انداخته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی