شناسه خبر : 65474
تاریخ انتشار : 1400/01/21 13:39
اولیانوف: آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های جدید دوره ترامپ نیست

اولیانوف: آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های جدید دوره ترامپ نیست

نماینده روسیه در گفتگوهای وین: آمریکا تنها حاضر به لغو تحریم‌های منطبق با برجام است.

نور نیوز ـ گروه سیاسی: میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی مستقر در وین در پایان کمیسیون مشترک برجام در مصاحبه اختصاصی با رادیو روسی برون مرزی صداوسیما با تشریح موضع آمریکا در باره لغو تحریم‌ها گفت:  چیزی که مشخص است طرف ایرانی خواهان لغو یکباره کلیه تحریم ها است ولی آمریکایی ها فعلا تنها حاضر به لغو تحریمهای منطبق با برجام هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که  آیا آمریکا حاضر است همه تحریمها را یکباره لغو کند گفت: فعلا این مساله روشن نیست و آینده نزدیک نشان خواهد داد که  آیا آمریکایی ها تصمیم به لغو تحریمهای یکباره یا گام به گام آن دارند. 

وی افزود: ایران هم در دو  سال گذشته به خاطر اقدامات جبرانی خود از برجام دور شده و برای بازگشت به اجرای توافقنامه حداقل از لحاظ فنی نیاز به وقت دارد.

اولیانوف اضافه کرد: در این مرحله ترتیب اقدامات لازم برای بازگشت دو طرف به برجام هنوز مطرح نشده و این مساله در آینده نزدیک بررسی می شود.
 نماینده روسیه در مورد موضع اولیه اروپایی ها در آغاز این دور از مذاکرات گفت:  اکنون وضعیت منحصربفردی بوجود آمده است، کلیه طرفهای اروپایی خواهان احیای برجام هستند اما در عین حال ایران  خواستار لغو کلیه تحریمها و بدست آوردن منافع اقتصادی از برجام می باشد که شامل همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخشهای مختلف است.

در این مرحله اولویت با تدوین یک نقشه راه است تا همه مراحل لازم برای احیای برجام از جمله لغو تحریمها و بازگشت ایران به رعایت شرایط برجام با هم هماهنگ شوند که این کار ساده ای نیست.

به گفته اولیانوف، این مساله احتیاج به مشورت ها و هماهنگی های بسیاری دارد زیرا فقط با گفتن این که همه تحریمها برداشته می شوند یا اجرای تعهدها از سر گرفته می شود کار درست نمی شود و این اقدامات باید به شکل عملی قابل تایید باشد و این کار قرار است توسط دو کارگروه در چاچوب کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام عملی شود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین در باره نحوه مبادله نظرات بین هیات های ایرانی و آمریکایی گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام، تا زمانی که تحریم های برجامی و غیربرجامی از سوی واشنگتن لغو شود، ایران حاضر نیست مذاکرات مستقیم با نماینده آمریکا داشته باشد.

وی افزود: نماینده اداره امور خارجه اتحادیه اروپا نقش میانجی و رابطه میان طرفین را بر عهده گرفته است.

وی در پایان گفت: ما نیز به نوبه  خود دیداری با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران داشتیم تا نظرات  طرف ایرانی  را بهتر بتوانیم به طرف مقابل برسانیم، اما سعی می کنیم به طور کلی مزاحم دیپلماسی میانجی اروپایی نشویم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی