شناسه خبر : 65447
تاریخ انتشار : 1400/01/20 11:34
چرا آمریکا از ارائه فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شود استنکاف می‌کند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا آمریکا از ارائه فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شود استنکاف می‌کند؟

برخی اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که اصلی‌ترین موضوعی که در مذاکرات وین روی میز هیئت‌های مذاکره‌کننده است، مسئله راستی‌آزمایی و صداقت آمریکا در مورد موضوع لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و شیوه راستی‌آزمایی آنها است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: دومین جلسه کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه ۲۰ فروردین برای بررسی نتایج گفتگوهای انجام شده در کارگروه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

«سیدعباس عراقچی» سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین با ارائه جمع‌بندی اولیه در خصوص نتایج گفتگوهای انجام شده تاکنون اعلام کرد: نشانه‌هایی بروز کرده که آمریکا در حال بررسی مواضع خودش و حرکت به سمت برداشتن کامل تحریم‌ها است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر موضع اصولی ایران در مذاکرات افزود: تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی که حداقل از نقطه نظر ادبیات، با اظهارات گذشته آمریکا متفاوت است اظهار داشت: آمریکا آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جزئیات لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام اطلاعات بیشتری نداد و عنوان کرد: در این مرحله نمی‌توان گفت که این امر شامل کدام بخش خواهد بود.

او خاطر نشان کرد: هیچ اعتمادی بین ایران و آمریکا وجود ندارد با این وجود، تعاملات انجام شده در وین به اعتراف همه، سازنده بوده است!

اگرچه هنوز اطلاعات کامل در مورد جزییات گفتگوی انجام شده با ۱+۴ و همچنین نتایج رایزنی نمایندگان اعضای باقی مانده در برجام با آمریکا منتشر نشده لیکن برخی اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که اصلی‌ترین موضوعی که در مذاکرات وین روی میز هیئت‌های مذاکره‌کننده است، مسئله راستی‌آزمایی و صداقت آمریکا در مورد موضوع لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و شیوه راستی‌آزمایی آنها است.

به صورت طبیعی اگر آمریکا همان‌گونه که مقامات این کشور اعلام کرده‌اند قصد بازگشت به برجام را دارد، باید مجموعه تحریم‌ها اعم از آن گروهی که در برجام به آنها اشاره شده و سایر مواردی که در زمان دولت ترامپ با هر برچسبی وضع شده، به صورت عملی لغو شود.

از آنجا که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این کشور برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام آماده است باید فهرست همه تحریم‌ها تهیه و به تایید طرفین برسد.

این اقدام با توجه به سوابق بدعهدی آمریکا و تفسیر به رای کردن بسیاری از توافقات قبلی، الزامی غیرقابل اجتناب است چرا که بازگشت آمریکا به برجام بدون ایجاد شفافیت در تحریم‌هایی که باید لغو شود و شیوه راستی‌آزمایی آن، عملا دادن امتیاز جدید به واشنگتن بدون توجه به ضرورت بازگشت این کشور به تعهداتش است.

عباس عراقچی سرپرست هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین پیشتر اعلام کرده بود که تحریم‌هایی که باید در این مرحله لغو شود حدود ۱۶۰۰ مورد است.

بسیار روشن است که ایجاد اطمینان نسبت به اتقان فهرست نهایی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغو آنها اقدامی دقیق، حساس و فنی بوده که انجام آن مسئولیت سنگینی را متوجه هیئت مذاکره‌کننده ایرانی خواهد کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی