شناسه خبر : 63309
تاریخ انتشار : 1400/01/14 10:42
پشت پرده سرمایه‌گذاری عربستان در بازی‌های ویدیویی

پشت پرده سرمایه‌گذاری عربستان در بازی‌های ویدیویی

سرمایه‌گذاری عربستان در زمینه‌ بازی‌های ویدیویی با توجه به بحران مالی عربستان در سایه رقابت با امارات چندین سوال به وجود می آورد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در چارچوب طرح « محمد بن سلمان»  ولیعهد عربستان جهت تنوع بخشی به منابع اقتصاد کشور به جای صرف اتکای بر نفت؛ ریاض در تلاش است تا در بازی‌های کامپیوتری که ولیعهد سعودی نیز شیفته آنها است، سرمایه گذاری کند. صندوق ثروت‌ حاکمیتی عربستان بیش از سه میلیارد دلار در سه شرکت بازی‌های کامپیوتری در آمریکا سرمایه گذاری کرده است .

عربستان سعودی در فهرست کشورهای منطقه در بازی های ویدیویی در رده اول قرار دارد؛زیرا بیشترین تعداد کاربر بازی را دارد و این تعداد نشان می دهد که درآمد سالانه بخش بازی های دیجیتال در عربستان به حدود 758 میلیون دلار برای  2019 است.بر اساس گزارش پایگاه خبری« بلومبرگ» محمد بن سلمان مبلغ هنگفتی را در بزرگترین شرکت‌های آمریکایی که در زمینه بازی‌های ویدئویی فعالیت دارند سرمایه گذاری کرده است. نام این شرکتها را اکتیویژن بلیزارد، الکترونیک آرتز و اینتر اکتیو سافت‌ور اعلام کرده است که این تصمیم با توجه به بحران مالی عربستان اهدافی را در بر دارد.

بازی‌های ویدیویی جایگزین واردات

«محمد مقداد» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری خلیج آنلاین اعلام کرد که عربستان و بسیاری از کشورهای عربی تحت تاثیر قیمت نفت و ویروس کرونا در واردات مواد اولیه دچار مشکل شدند و همین امر در صادرات این کشورها نیزتاثیر منفی گذاشت. همچنین بودجه عربستان سعودی تحت تأثیر شرایط سیاسی ، جنگها و بی ثباتی  و وضعیت اقتصادی آن دچار بحران شده است و به همین دلیل عربستان سعودی برای اینکه در معرض استقراض وام خارجی بیشتر قرار نگیرد و بودجه خود را حفظ کند، تلاش می‌کند تا با سرمایه گذاری در بازی‌های ویدیویی بحران اقتصادی خود را جبران کند.

به گفته مقداد عربستان سعودی  برای موفقیت در سرمایه گذاری در بازی‌های ویدیویی  نیاز به مطالعه بازار داخلی و خارجی و تلاش برای وارد کردن نیروهای انسانی متخصص در برنامه نویسی در زمینه بازی های ویدیویی دارد، به گونه‌ای که آنها به جای وارد کردن ویدیوهای بازی ، آنها به صورت داخلی تولید شوند.

رقابت عربستان با امارات در زمینه بازی‌های ویدیویی

رقابت عربستان و امارات متحده عربی تنها محدود به حوزه سیاسی و امنیتی نیست و این دو کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین فناوری وارد رقابت با یکدیگر شده اند. عربستان به تازگی برای به حاشیه بردن و از دور خارج کردن امارات متحده عربی وارد حوزه سرمایه‌گذاری‌های در زمینه فناوری شده  و از سال 2019 مشتاق افزایش سرمایه گذاری خود در زمینه بازی‌های ویدئویی بوده و  در رقابت با امارات تلاش کرده تا به عنوان بزرگترین بازار در این زمینه در منطقه باشد همانطور که امارات در سال 2018 بوده است.

تلاش عربستان برای بهبود وجه خود

سرمایه گذاری ولیعهد سعودی در بازی‌های ورزشی و بازی‌های ویدیویی در راستای ایجاد وجه مثبت در میان افکار عمومی است تا عربستان را به عنوان یک کشور مترقی و در حال پیشرفت نشان دهد، درحالی که در واقعیت عربستان یک سلطنت ظالمانه و مستبد دارد. اگر چه محمد بن سلمان از آغاز دوران تصدی خود  در سال 2017 در قالب شخصی اصلاح‌کننده شناخته می‌شد و حتی به زنان اجازه رانندگی در عربستان را داد ،اما پس از قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر 2018 و همچنین  جنگ علیه یمن  با حمایت « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا موقعیت او تحت الشعاع قرار گرفت و افکار عمومی نسبت به عربستان منفی شد وهمچنین مورد انتقادهای بین‌المللی نیز قرار گرفت .هرچند محمد بن سلمان در گذشته اعلام کرده بود که از سری بازی کال آو دیوتی لذت می‌برد، اما اکنون با توجه به کارنامه سیاه حقوق بشری‌ وی، گیمرها در انجمن‌ها و سایت‌های گیمینگ مختلف غالبا از این تصمیم و سرمایه‌گذاری‌های عربستان در این‌شرکت‌های برجسته و به ویژه در شرکت « اس ان کا» حمایت نکرده و نارضایتی خود را نشان داده‌اند.

روزنامه القدس العربی در سال گذشته از لغو قرارداد همکاری  شرکت « ریوت» با عربستان سعودی خبر داد که در آن قرار بود در یکی از رویدادهای بازی «لیگ آو لجند»، پروژه‌ی شهر نئوم عربستان تبلیغ شود اما پس از حجم انتقادات شدید جامعه‌ی ورزش‌های الکترونیک تصمیم گرفت تا قرارداد خود را لغو کند.

علاقه ولیعهد سعودی به بازی‌های ویدئویی باعث شده تا وی برای خرید بزرگترین سهم در شرکت‌های بازی‌های ویدیویی در جهان از صندوق سرمایه گذاری سعودی هزینه کند و این در حالی است که وی میلیاردها دلار را در انحصار خود دارد و آن را صرف معاملات شخصی و معاملات ناموفق دیگر می‌کند.

عربستان سعودی تلاش می کند وام های مالی عظیم خارجی را برای مواجهه با بحران‌های اقتصادی عربستان استقراض کند. 


الف
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی