شناسه خبر : 63215
تاریخ انتشار : 1400/01/09 12:23
چرا کره شمالی اقدام به آزمایش موشکی جدید کرد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا کره شمالی اقدام به آزمایش موشکی جدید کرد؟

پیونگ‌یانگ دریافته است که آمریکا تنها زبان زور را متوجه می‌شود و واشنگتن به هیچ تعهدی پایبند نیست، چنانچه حتی دیدار ترامپ و کیم جونگ اون نیز زمینه‌ساز تعهدپذیری واشنگتن نشد، لذا اقدام موشکی اخیر کره شمالی را می‌توان هشداری به بایدن دانست که در صورت استمرار رویه گذشته با واکنشی تند مواجه خواهد شد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: روزنامه دولتی کره شمالی چند روز پیش ضمن انتشار تصاویری از موشک‌های جدید آزمایش شده توسط این کشور، اعلام کرد پرتابه‌های هدایت شونده تاکتیکی نوع جدید آزمایش شدند.

 به گزارش نشریه آمریکایی نیوزویک، گفته شده که کلاهک این سلاح با استفاده از فناوری اصلی پرتابه هدایت شونده تاکتیکی که قبلاً توسعه یافته بود، به ۲.۵ تن ارتقا یافت.

حال این سوال مطرح است که چرا کره شمالی بار دیگر رویه آزمایش‌های موشکی را در پیش گرفته است؟

گرچه آمریکایی‌ها برآنند تا رفتار کره شمالی را برگرفته از اقدامات تحریک‌آمیز این کشور عنوان و به توجیه سیاست‌های خود علیه این کشور بپردازند اما نگاهی ریشه‌ای به تحولات مربوط به سوابق مذاکرات در قالب مذاکرات 6 جانبه، مذاکرات مستقیم آمریکا و کره شمالی و نیز تحولات اخیر شرق آسیا نکات قابل توجه دیگری را آشکار می‌سازد.

تجربه مذاکرات 6 جانبه و رفتارهای واشینگتن در قبال پیونگ‌یانگ، این پیام را داشته است که آمریکایی‌ها هرگز قابل اعتماد نبوده و با تغییر روسای جمهور نیز تغییری در رفتارشان صورت نمی‌گیرد، چنانچه بایدن در دو ماه حضورش در کاخ سفید نیز مانند روسای جمهور پیشین آمریکا همان سیاست‌های ضد کره شمالی را دنبال کرده و از زبان تهدید علیه این کشور استفاده می‌کند.

پیونگ یانگ دریافته است که آمریکا تنها زبان زور را متوجه می‌شود و واشنگتن به هیچ تعهدی پایبند نیست، چنانچه حتی دیدار ترامپ و کیم جونگ اون نیز زمینه‌ساز تعهدپذیری واشنگتن نشد، لذا اقدام موشکی اخیر کره شمالی را می‌توان هشداری به بایدن دانست که در صورت استمرار رویه گذشته با واکنشی تند مواجه خواهد شد.

از سویی؛ اقدام موشکی کره شمالی بی‌ارتباط با عملکردهای اخیر آمریکا در شرق آسیا نخواهد بود. از طرفی وزرای خارجه و دفاع آمریکا در حالی راهی کره جنوبی و ژاپن و حتی هند شدند که محور اقدامات آنها را موضع‌گیری علیه چین و کره شمالی تشکیل می‌داد.

همزمان بایدن و سایر مقامات ارشد آمریکایی نیز بر اصل تحریم و حتی تقویت توان نظامی متحدانشان علیه این کشورها تاکید کرده‌اند که علاوه بر ایجاد رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا، زمینه‌ساز تحریک و واکنش پکن و پیونگ‌یانگ شده است.

از همین رو؛ چین ضمن اعلام افزایش بودجه نظامی بر آمادگی برای وضعیت جنگی تاکید کرده و کره شمالی نیز با آزمایش موشکی آمادگی خود را در برابر تحرکات بحران‌ساز آمریکا به نمایش گذاشته است.

بایدن گرچه در ظاهر ادعای بازگشت به تعهدات بین‌المللی و رویکرد مصالحه و مذاکره را مطرح می‌کرد اما در عمل با افزایش حمایت از گروه‌های تروریستی در غرب آسیا، اصرار بر سرنگونی نظام ونزوئلا، عدم تعهدپذیری در برجام و اصرار بر تحریم ایران، این پیام را برای بسیاری از کشورها از جمله کره شمالی داشته است که اصلاحی در رفتار آمریکا وجود ندارد.

بر این اساس؛ رفتارهای آمریکا و اروپا را می‌توان زمینه‌ساز رفتارهای کره شمالی در آزمایش و تقویت توان موشکی دانست که با اصرار بر سیاست‌های تهدید و تحریم و عدم تعهدپذیری، سایر کشورها از جمله کره شمالی را به سمت چنین پاسخ‌هایی سوق داده است.

در واقع تهدید اصلی برای امنیت جهانی رفتارهای آمریکا و متحدان اروپایی آن است که با استمرار توهمات کارآیی سیاست تهدید و فشار به دنبال تحمیل زیاده‌خواهی‌های خود به سایر کشورها هستند، حال آنکه جهان دیگر پذیرنده چنین رفتارهایی نیست و چندجانبه‌گرایی را راهکار تحقق آرامش در نظام بین‌الملل می‌داند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی