شناسه خبر : 60943
تاریخ انتشار : 1399/12/23 13:23
ایران، انصارالله را وجه المصالحه قرار نمی‌دهد

ایران، انصارالله را وجه المصالحه قرار نمی‌دهد

سیدرضا صدرالحسینی: ما این اعتقاد را داریم منافع ما هم در حفظ صلح و امنیت پایدار در منطقه تعریف می شود و قطعا این یک امر پذیرفته شده است، اما در ادامه جنگ جاری علیه یمن یا صلح زودهنگام، نقشی نداریم و هر چه که مردم یمن تصمیم بگیرند ما به آن اعتقاد داریم

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روایت غربی از نقش ایران در جنگ یمن، اینگونه القا می‌کند که اگر ایران بخواهد خواست خود را تحمیل کند، انصارالله دربست قبول خواهد کرد و یا اینکه ایران انصارالله را وجه المصالحه روابط خارجی خود قرار داده است، آیا این روایت دشمنان مقاومت درست است؟

این سوال و بسیار سوالات دیگر این روزها دغدغه افکار عمومی است، آن هم در شرایطی که رسانه های غربی و عربی منطقه به لطف ده ها شبکه رسانه ای، صدای بالایی را دارند.

برای پاسخ به این سوالات، در ادامه، مصاحبه با دکتر سید رضا صدر الحسینی را پی می گیریم.

یمن؛ جنگی بدون پیروز؟!

در مصاحبه با دکتر صدرالحسینی از ایشان پرسیدیم: اینکه گفته شود آمریکا دنبال این است که جنگ یمن پیروز نداشته باشد، این به معنای شکست عربستان هست یا نه؟ که وی گفت:

ببینید، در میدان عمل اینگونه نیست. عربستان تمام تلاشش بر این مساله معطوف است که امریکا را حالا چه در دوران ترامپ و چه در دوره بایدن اقناع کند و بقبولاند که بیاید کمک تا با پیروزی از این جنگ خارج شود، چون اگر با پیروزی کامل خارج نشود، با این سوال مواجه است که پس تکلیف این همه هزینه، آدم کشی و پول خرج کردن چه می شود؟

 بنابراین با این شرایط، الان عربستان شکست خورده جنگ تلقی می شود، ولی دقت کنید که این شکست عربستان برای انصارالله پیروزی تلقی نمی شود، چرا که مهم این است که دستاوردها را نقد کند.

اینکه به انصارالله گفته شود پیروز هستی، این کفایت نمی کند، بلکه باید به رسمیت شناخته شود، حکومت مورد نظر مردم با آرا مردم محقق شود، اما هنوز این اتفاق نیافتاده است، چون امریکایی ها به این نتیجه نرسیده اند که این اتفاق بیافتد و قطعا تا جایی که بتوانند این اجازه را نخواهند داد.

راه انداز شبکه تلویزیونی المسیره پاسخ مناسبی به بایکوت خبری رسانه‌های غربی محسوب می شود

اما آن چیزی که امروز جریان دارد این است که انصارالله به لطف مقاومت و پیروزی های پی درپی، دارد به این سمت می رود که پیروزی هایش به رسمیت شناخته شود. ببینید تا همین دیروز می گفتند این آدم هایی که لنگ دور خودشون می پیچند هیچی بلد نیستند، اما امروز آقای گریفیتس می نشیند با نمایندگان انصارالله گفت وگو می کند و درخصوص حال و آینده یمن با آنان بحث می کند.

حتی خود آمریکایی ها و نهادهای بین المللی که از ابتدای تجاوز عربستان گفت و گوهای صلح را آغاز کردند، انصارالله را راه نمی دادند و این گروه را عددی نمی دانستند و مدعی بودند که در دو هفته طومار اینها را در هم می پیچند، اما امروز شده شش سال و مجبورند برای آینده یمن مشارکتش بدهند.

بنابراین هر چقدر که مقاومت در این رابطه بتواند دست برتر را در میدان داشته باشد می تواند در گفت و گوهای سیاسی احتمالی و تعیین تکلیف بعدی یمن حرف برتر را بزند و نظر، تصمیم و اراده خودش را لحاظ کند.

ایران انصارالله را وجه المصالحه روابط خارجی اش قرار نمی دهد

دکتر صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که یک روایت غربی از نقش ایران در یمن وجود دارد که رسانه های بین المللی به شدت آن را دنبال می کنند و تلاش هم این هست که خود انصارالله را نبینند و ایران دیده شود و به نوعی سیبل قرار گیرد، واقعا چنین موضوعی صحت دارد و ایران نقش مستقیمی در این جنگ دارد؟، گفت:

ببینید یک نکته ای که ابتدا باید عرض کنم، بحث نفوذ انقلاب اسلامی است و آن این است که صدور انقلاب اسلامی کاملا انجام شده ، اما اگر امروز هم جمهوری اسلامی به انصارالله بگوید جنگ را تمام کن و آنها بگویند نه، امر عجیبی نیست، چرا؟ چون نوع برخورد انقلاب اسلامی با جریان های مقاومت به گونه ای نیست که حرف تحمیلی به آنها بزند، این نکته را باید توجه داشته باشیم که بها دادن به ملت یمن و ارزشگذاری به ارزش های یمنی امروز به جایی رسیده که ملت یمن و نمایندگان آن کاملا مستقل تصمیم گیری می کننند.

 من این نکته را بگویم، فکر می کنید که عربستان در این مقطع کنونی حاضر نیست هر گونه امکانات و تجهیزات و در حقیقت بهایی بپردازد که همین جا قضیه را تمام کند؟

این یک اصل پذیرفته شده است و قطعا حاضر است همین کار را انجام دهد، برای همین‌ هم هست که الان مدتی در ادبیات انصارالله توقف کامل جنگ مطرح است، نه آتش بس که سعودی می خواهد، چون چندین مرحله که آتش بس صورت گرفته و سعودی ها آتش بس را نقص کردند و یا از جبهه های دیگر حمله کردند حالا یا توسط هواپیماها یا به شکل های دیگر، بنابراین این جمله به عنوان جمع بندی در این بخش مطرح است که انصارالله اگر امروز بگوید می خواهیم صلح بکنیم فردا صبح صلح عادلانه خواهد کرد و اگر بگوید 10سال باید بجگنیم آماده جنگ 10 ساله است و اینها از الهامات انقلاب اسلامی است و از آن شخصیتی است که انقلاب اسلامی به این مردم مظلوم مقتدر داده است.

ازهمین رو جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا انصارالله را به عنوان یک وجه المصالحه برای موضوعات روابط و سیاست خارجی خود قرار نخواهد داد چون جایگاه و  شان و شخصیت این ملت و مجموعه هایی که توانستند شش سال در مقابل نسل کشی، قحطی کامل و انواع و اقسام بیماری ها مقاومت کنند، بالاست و برازندگی، شخصیت و هویت آنها خیلی بالاتر از این است که کسی بتواند روی آنها معامله بکند.

برخورد متناقض بایدن با موضوع یمن

بایدن، برغم شعارهای انتخاباتی اش در همین دو سه ماهی که به قدرت رسیده، برخورد متناقض از خود نشان داده است؛ از یک سو انصارالله را از فهرست گروه های تروریستی خارج کرده و از سوی دیگر آمده کل فرماندهان انصارالله را تحریم کرده است، حتی تحریم های آنها را بیشتر کرده است، این تناقض در رفتارهای جو بایدن را چگونه باید تفسیر کرد؟

دکتر صدرالحسینی در پاسخ گفت:

یک نکته اساسی وجود دارد و آن اینکه سیاست های راهبردی آمریکا در خصوص غرب آسیا در دوره های مختلف دچار تناقض گویی بوده است. یادمان نرود که در بحث برجام توپخانه تناقض گویی مقامات امریکایی در طول یک روز به گونه ای بود که نمی توانستی صحبت های مختلف مقامات آمریکا را در دوران اوباما کنار هم بگذاری و یک تحلیل دقیق داشته باشی.

پس این جزو سیاست های آنها است، در دوران ترامپ هم این تناقض گویی وجود داشت، اما در کنارش قلدری ترامپ و شفافیتی که او نسبت به موضوعات مختلف سیاست خارجی نشان می داد بیشتر بود، اما مهمترین ابزار کار دموکرات ها تناقض گویی توام با ابهام افرینی، مذاکره صلح در کنار تهدید و در قالب جنگ شناختی و جنگ نرم صورت می گیرد.

از آن موقعی هم که بایدن آمده ما این را کاملا مشاهده می کنیم از یک طرف می گویند که انصارالله جزو گروه های تروریستی نخواهند بود و از طرف دیگر مقام ها و رهبران آن را تحت تحریم های شدید قرار می دهند.

 در این ارتباط اولا باید پرسید که انصارالله با کجا ارتباط دارد که وجود اسم آن در یک لیست تروریستی موهوم یا نبود آن تفاوت داشته باشد؟! پس این یک کار تبلیغاتی است پس این یک کاری است که بایدن می خواهد بگوید من متفاوت تر از ترامپ هستم.

نکته دوم اینکه فرماندهان و مسوولان عالی رتبه انصارالله هنوز از جانب امریکا در لیست تروریست ها قرار دارند، پس با چه کسی می خواهند گفت وگو کنند؟ با این تحریم ها، امکان گفت و گو با آنها هم وجود ندارد، امکان سفر کردن و تعاملات اقتصادی برای آنها وجود ندارد. به همین دلیل است که می گوییم این یک تناقض آشکار است.

سازمان ملل متحد غیر از چند بیانیه اقدام موثری در خصوص یمن به عمل نیاورده است 

 سومین موضوع که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که ما اسم او را از لیست تروریست ها خارج می کنیم که اگر بخواهیم بتوانیم با نمایندگان ویژه خودمان مستقیم یا غیرمستقیم با او وارد گفت و گو شویم، البته این نکته قابل ذکر است که در طول چهار سال گذشته بیش از 40 بار شایعه و دروغ پراکنی شد که مذاکراتی صورت گرفته که این برای سست کردن استقامت و پایداری نیروها و مجموعه های مردمی یمن که شش هفت جریان زیر نظر انصارالله هستند.

این شایعات را مطرح و عملیاتی کردند و در رسانه ها به آن پرداختند، اگرچه همه تبلیغات همواره همچون یک موج آمده و بلافاصله تمام شده است.

پس نقش ایران برای پایان جنگ کجاست؟

دکتر صدر الحسینی در پاسخ به سوال دوباره ایرنا در خصوص نقش ایران در جنگ یمن و تلاش هایش برای پایان دادن به آن گفت:

در اینجا لازم است، به این موضوع اشاره شود که جمهوری اسلامی ایران برای خاتمه دادن به جنگ در یمن چند بار با اروپایی ها در خصوص مسایل انساندوستانه و ‌کمک رسانی گفت و گو کرده است، از جمله در ژنو گفت و گو کردیم ، در تهران و سازمان ملل گفت و گو کردیم و همواره درخواست کردیم که بیایند طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی را که مهمترین طرح برای حل مساله بحران یمن بود را به بحث گذاشته و عملیاتی کنند.

  این طرح که از همان آغاز بحران ارائه شده، امروز هم می تواند این جنگ را پایان دهد.

ما همواره درخواست و از طرف های مختلف دعوت کردیم که بیایید این را عملیاتی کنید که خب حالا این کار انجام نشد و در فرایند پیشرفت انصارالله می تواند به برخی در حقیقت مفاد آن و زیر شاخه یا به تعداد دیگر به این مفاد اضافه کند، چرا؟ چون امروز دست برتر دارد و قطعنامه 2216 دیگر آن خاصیت قبل را ندارد.

 حالا به این زیاد کار نداریم، اما برسیم به این اخیر، بله درخواست آمریکایی ها که از قبل و زمان اوباما هم بود بعد در عمان بدون حضور انصارالله در زیر یک سقف گفت و گوهایی در این رابطه انجام گرفت قبلا هم با برخی نمایندگان اروپایی ها اتفاق افتاده بود که به نتیجه ای نرسید.

کوتاهی سازمان ملل

 اما سازمان ملل متحد به نظرم کوتاهی ‌های فراوانی کرده است و به نظر می آید که مجموعه رسانه باید به این موضوع ها بپردازد که نهاد بین المللی سازمان ملل به وظایف انسانی و مصرح در منشور هیچ گونه پردازشی نداشته اند، فقط یکی دو مورد گزارش از جانب برخی از دفاتر و مجموعه های سازمان ملل در حوزه انسانی در ارتباط کودکان، زنان و سالخوردگان و در ارتباط با تخریب زیرساخت ها در ارتباط بسته بودن راه ها، فرودگاه ها و غیره بیان شده است که فکر می کنیم کافی نیست.

حالا می خواهم نتیجه گیری کنم که چرا بایدن انصارالله را از لیست گروه های تروریستی خارج کرد، چرا که اگر خواست با این گروه وارد مذاکره شود، از سوی مخالفان حزبی و سیاسی در خود آمریکا با این سوال روبه رو خواهد بود که چگونه با یک گروهی که آن را در فهرست گروه های تروریستی قرارداده اید، مذاکره می کنید؟

به همین دلیل است که این نام را خارج کردند وگرنه هیچ موضوع عملی در آن نبود، چه این در آن لیست باشد و چه نباشد، تفاوتی نداشت.

یمنی ها بایکوت خبری شده اند

از دکتر صدر می پرسیم ، شما به موضوع کم کاری رسانه در بحران یمن اشاره کردید، اما به نظر می رسد خود انصارالله هم تلاش نکرده از ظرفیت رسانه استفاده کند تا جهان با واقعیات تجاوز عربستان به یمن آشنا شوند و حقایق را به افکار عمومی جهان منتقل کنند؟ وی پاسخ داد:

برای کار رسانه ای، انصارالله یک مجموعه رسانه ای که از صفر شروع بکار کرده و امروز کاملا قابل اعتماد است، به نام شبکه المسیره را ایجاد کرده است که تمام بیانیه های رسمی اش از این شبکه منتشر می شود. البته هم اکنون المیادین و العالم در آنجا خبرنگار دارند.

در ضمن شاید با توجه به اولویت های دیگر آنها، مساله رسانه در اولویت نباشد، این نکته مهم است ولی به نظرم امروز با "اعلام الحربی "که خودشان راه اندازی کرده اند و المسیره و چند رسانه و شبکه کوچک دیگر و ‌البنا حداقل توانسته اند واقعیت های آنجا را با انتشار عکس و فیلم و غیره تا حدودی به رسانه های منطقه ای و بین المللی برسانند.

اما در ارتباط با سوال شما در خصوص بایکوت رسانه ای موافقم؛ می توان به صراحت گفت، انصارالله به میزانی که در حوزه سوخت و غذا و نیازهای روزمره زندگی ۳۶۰ درجه محاصره بوده، در حوزه رسانه هم به همین میزان تحت محاصره قرار دارد.

احمد عوض بن مبارک نماینده دولت منصور هادی روز دوشنبه ۱۸ اسفند به وزیر خارجه قطر در دوحه ملاقات کرد

به نظر می رسد، امپراتوری رسانه در غرب دنبال آن است که می خواهند چیزی به نام انصارالله مطرح نشود، می خواهند بگویند ایران آنجاست و خب حالا تکلیف ایران روشن است و ما مشکل ایران را حل کنیم، چرا که اگر مجموعه ای به نام انصارالله هم در یمن بتواند در رسانه های بین المللی خود را مطرح کند، می شود یک حزب الله دیگر که نتوانستند جلوش را بگیرند

درباره نقش قطر

دو ماه بعد از آشتی قطر و سعودی در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلای عربستان ، نماینده دولت منصور هادی به دوحه سفر کرد و با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد. دیداری که به گفته کارشناسان منطقه با سفارش عربستان انجام گرفت .

در دوره قهر میان دوحه و ریاض قطری ها خیلی به مواضع ائتلاف اهمیت نمی دادند و اگر شبکه الجزیره به عنوان نماد امپراطوری رسانه ای قطر ، اخبار سعودی ها در این خصوص را منتشر می کرد بعضا با برخی از سران جنبش انصارالله هم  به صورت مستقیم گفت و گو کرد .

این روند حتی موجب شده بود تا قطر به همکاری با انصارالله و ایران هم متهم شود . اما آیا شرایط جدید موجب خواهد شد تا دولت قطر مشارکت بیشتری (رسانه ای و سیاسی)  در روند تحولات یمن به نفع جبهه سعودی داشته باشد؟

اقای صدر الحسینی در این خصوص گفت :

از زمانی که اختلاف بین قطر و عربستان آغاز شد این موضوع مورد توجه قرار گرفت چون نماد و نمود قطر، الجزیره است، الجزیره به خصوص بخش عربی آن برای سعودی ها خیلی اهمیت دارد و در حوزه زبان غیر عربی که انگلیسی باشد یک مقداری به مساله شکست عربستان و موضوع های مختلف پرداخت اما در همان شرایط که حدود سه سال این اتفاق افتاد الجزیره عربی به شدت مراقبت می کرد که وارد خطوط قرمز عربستان نشود یا اینکه امروز می دید که بالاخره آشتی می کنند یا اینکه ملاحظات دیگری داشت اما گهگاهی هم اطلاع رسانی می کرد.

 اما به نظر میاد با توجه  به تقریبا فربه شدن امکانات رسانه ای انصارالله در حوزه اطلاع رسانی ممکن است تاثیر چندانی ایجاد نشود اما اگر قطری ها امیدوار بودند که می توانند در حوزه رسانه ای یک حضور بیشتری را از نظر خبرنگار و افتتاح دفتر در صنعا و... داشته باشند به میزانی که به سمت عربستان بروند و نوع اخبار منتشر شده از جانب آنها یکسویه باشد این مسیر را به روی خودشان می بندند این در حقیقت یک توازنی است که خود آنها باید ایجاد بکنند.

در  حوزه سیاسی قطر ورودی به بحث انصارالله نداشت و فعلا عمان دارد نقش خودش را مثل گذشته دارد بازی می کند.

البته با توجه به اینکه عمان به منطقه بیابانی حضر موت اشراف دارد اینطور نیست که کسی تصور کند که از این منطقه امکان کمک رسانی به انصارالله وجود داشته چون اگر این اتفاق هم می افتاد فاصله بسیار زیادی از منطقه حضر موت از مرز مشترک عمان تا آمدن به شمال یمن وجود دارد و صرف نمی کرد و انجام هم نشد .عمان تنها از نظر انسانی و کمک ها در حوزه دیپلمایتک مثلا ایجاد مجموعه ای برای حضور انصارالله برای زمان گفت وگوها کمک کرده است.

چرا ابتکارات صلح در یمن جواب نمی دهد؟

دکترصدر الحسینی در ادامه این گفت گو درپاسخ به این سوال که چرا ابتکارات صلح دریمن جواب نمی دهد و تمامی آتش بس های اعلام شده نقض شده است و آیا با روی کار آمدن بایدن می توان به پایان جنگ امیدوار بود؟، گفت:

اینکه آتش بس ها شکننده است، خب مشخص است، تمام این آتش بس ها در طول ۶ سال گذشته که تعداد آنها بیش از پنجاه مورد بوده، توسط سعودی ها شکسته شده است. به همین دلیل چون عدم اعتماد وجود دارد دیگر انصارالله می گوید آتش بس را قبول ندارم. آتش بس موقت منطقه ای را قبول ندارم، فقط قطع حمله ها را به طور کامل قبول دارم. علت هم این بود که در تمام این مدت سعودی ها به دنبال این بودند که از نقاط ضعف انصارالله اگر در یک منطقه ای آتش بس می شود در یک نقطه دیگر از آن سوء استفاده کنند. پس اتش بس را سعودی را شکستند، حتی در جاهایی مانند بندر الحدیده که نیروهای سازمان ملل امدند و آن را کاملا تایید کردند و در حقیقت ابراز می کنند و اسناد و مدارک هم وجود دارد.

بی نتیجه بودن ابتکارهای صلح هم به خاطر این است که صلح، صلح عادلانه نیست تمام تلاش عربستان این است که در قالب این صلح یک صندوق اعانه ای را ایجاد بکند برای بازسازی اعانه گونه یمن، یعنی حتی آمدند به این مطلب هم راضی شدند، اما انصارالله آمده گفته که ما هیچ نیازی به اعانه نداریم بلکه کسی که اینجا را تخریب کرده باید به طور کامل هزینه آن را بپردازد و تعهد دهد.

بنابراین می بینید هر ابتکاری که ارائه می شود و از عدالت خارج است و نوعی پیروزی برای عربستان محسوب می شود، انصارالله به این بلوغ رسیده که راحت می تواند در مقابل او ‌کاملا قد علم کند و طرح جدیدی را ارایه کند. پس بی نتیجه بودن صلح به دلیل عدم پایبندی عربستان به یک صلح عادلانه است.

جمهوری اسلامی ایران از هر آنچه مردم یمن تصمیم بگیرند حمایت خواهد کرد

اما در باره آمدن اقای بایدن همان گونه که گفتم او فضا را می برد به سمت عملیات شناختی  و روانی و ما تصورمان این است که تا الان که داریم صحبت می کنیم یک پلان روشن و مشخص در دولت جدید آمریکا در حوزه غرب آسیا، ایران و پرونده هسته ای و غیره دیده نمی شود و آقای بایدن دارد بر ریل گذشته آقای ترامپ حرکت می کند و هیچ تغییری در ریل گذاری ترامپ ایجاد نشده است.

ما تصورمان بر این است که بر اساس آن راهبردی که قبلا توضیح دادم و انتظاراتی که عربستان دارد، ما منتظر یک اقدام معجزه آسا از جانب دولت بایدن برای برقراری یک صلح پایدار وعادلانه نخواهیم بود.

به هرچه مردم یمن تصمیم بگیرند، اعتقاد داریم

در عین حال ما این اعتقاد را داریم که حل مشکلات منطقه یک بسته کلی و بهم پیوسته است و منافع ما هم در حفظ صلح و امنیت پایدار در منطقه تعریف می شود و قطعا این یک امر پذیرفته شده است، اما ما در ادامه جنگ جاری یا صلح زودهنگام، نقشی نداریم و هر چه که مردم یمن تصمیم بگیرند ما به آن اعتقاد داریم.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی