شناسه خبر : 60934
تاریخ انتشار : 1399/12/23 11:17
ناکامی نتانیاهو از سفر به امارات و آینده سازش‌کاران عرب

نورنیوز بررسی کرد؛

ناکامی نتانیاهو از سفر به امارات و آینده سازش‌کاران عرب

ناکامی نتانیاهو از سفر به ابوظبی نمایان‌گر نگرانی‌های جدی اردن در خصوص سیاست‌های تل‌آویو پس از 27 سال سازش با این رژیم است. این رویداد علاوه بر اینکه برای نخست‌وزیر پرماجرای رژیم صهیونیستی و اهداف انتخاباتی‌اش ناامید کننده است، شاید فرصتی ایجاد کند تا کشورهایی نظیر امارات، از پیمودن کژراه رفته صرف نظر کنند

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قصد داشت روز پنجشنبه از امارات متحده بازدید‌ کند، از این سفر بازماند. 

علت لغو این سفر اختلافات تل‌آویو با اردن هاشمی عنوان شده که 27 سال پیش روابط خود را با این رژیم برقرار کرده بود، وضعیتی که نشان‌گر ناکامی اعراب از دستیابی به اهدافشان از مسیر سازش با صهیونیزم است.
پس از آنکه امارات عربی متحده و بحرین در سپتامبر 2020 با وساطت دونالد ترامپ توافق موسوم به «ابراهیم» را با رژیم صهیونیستی امضا کردند و مناسبات دیپلماتیک با این رژیم را آشکار ساختند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با هدف تعمیق این روابط، قصد داشت تا روز پنجشنبه 11 مارس راهی ابوظبی شده و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند.
حتی برخی رسانه‌های صهیونیستی احتمال داده بودند که در این سفر محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز با حضور در ابوظبی با نتانیاهو دیدار و گفتگو کند، اما به یک‌باره مقامات تل‌آویو از لغو این سفر خبر دادند.  
علاوه بر اهمیت این سفر برای مشروعیت‌بخشی به رژیم اشغالگر قدس، نتانیاهو قصد داشت با هدف افزایش شانس خود در انتخابات زودهنگام (23 مارس) که در کمتر از دو هفتۀ دیگر برگزار خواهد شد، رهسپار امارات شود.
بازدید از امارات که به دلیل محدودیت‌های کرونایی چندین بار به تأخیر افتاده، احتمالاً به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کمک می‌کرد تا توجه مردم را از پرونده فساد خود و خشم ناشی از پیامدهای اقتصادی بحران کرونا منحرف کند. 
رادیو رژیم صهیونیستی در اپتدا دلیل لغو مجدد سفر بنیامین نتانیاهو به امارات را، نامساعد شدن حال همسر او اعلام کرد. اما ساعاتی بعد منابع خبری پرده از دلیل اصلی لغو این سفر برداشتند. رویترز لغو این سفر را مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور عنوان کرد و بعدا دفتر نتانیاهو طی بیانیه‌ای آن را تأیید کرد.
«باراک راوید» خبرنگار نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» که در صفحه توئیتر خود به نقل از یک مقام ارشد کابینه اسرائیل خبر از لغو سفر نتانیاهو داده بود در ادامه به نقل از مقام مذکور نوشت: «سازماندهی سفر نتانیاهو به امارات، از ابتدا تا انتها یک شکست بود. تمام مسئولیت آن نیز برعهده یوسی کوهن، رئیس موساد به دلیل هماهنگی ضعیفش با اردنی‌ها است. این سفر از ابتدا هم اشتباه برنامه‌ریزی شده بود و با اشتباه نیز لغو شد».
حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن چندی پیش قصد داشت با هدف زیارت مسجد الاقصی و بازدید از محوطه  آن به بیت‌المقدس سفر کند اما با کارشکنی و ممانعت صهیونیست‌ها تاکنون انجام نشده و علت بالا گرفتن اختلافات میان امان و تل‌آویو عنوان شده است.
جلوگیری از زیارت مسجد‌الاقصی توسط ولیعد اردن هاشمی، در شرایطی است که رژیم صهیونیستی طی توافق سال 1994 که به شناسایی این رژیم از سوی امان منجر شد، نقش خاندان هاشمی اردن را به عنوان متولی مسجدالاقصی به رسمیت شناخته است. 

مقامات اردنی بر این باورند که محدودیت‌های رژیم اسرائیل برای مسلمانان غیرقابل قبول است. از دید اردن، این رژیم هیچ حق حاکمیتی بر مسجدالاقصی ندارد و مدت‌هاست که بازدیدهای سازمان یافته یهودیان مذهبی از محوطه این مسجد موجبات آزرده خاطر شدن مسلمانان را فراهم آورده است. 
سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن معتقد است اختلافات به وجود آمده بیان‌گر وخیم‌تر شدن روابط در سال‌های اخیر است. «اودد اران» تأکید کرده، عدم اعتماد بین طرفین به دلیل برنامه‌های سال گذشته رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغال شده به اسرائیل برجسته شده است. 
هرچند تل‌آویو طرح الحاق را به عنوان بخشی از توافق خود برای ایجاد ارتباط حسنه با امارات به حالت تعلیق درآورده، اما اردنی‌ها حالا فهمیده‌اند اعتماد به قراردادهای بین‌المللی با یک رژیم متجاوز تا چه حد برای منافع آن‌ها زیان‌بار بوده است. 
این مسئله می‌تواند برای رهبران محافظه‌کار عرب و کمک به آنها برای بازبینی سیاست‌های خود در موضوع فلسطین، بسیار مفید باشد. تجربه اردن هاشمی که سال‌ها پیش و در سال 1994 با صهیونیست‌ها وارد سازش شده و اکنون حتی امتیازات ناچیز آن موافقت‌نامه را در اختیار ندارد، برای ابوظبی و دیگر دولت‌های محافظه‌کار عرب، پیام ویژه‌ای دارد که اگر به درستی درک نشود، آینده این رژیم‌ها را با ابهامات بیشتری مواجه می‌سازد.
ناکامی نتانیاهو از سفر به ابوظبی نمایان‌گر نگرانی‌های جدی اردن در خصوص سیاست‌های تل‌آویو پس از 27 سال سازش با این رژیم است. این رویداد علاوه بر اینکه برای نخست‌وزیر پرماجرای رژیم صهیونیستی و اهداف انتخاباتی‌اش ناامید کننده است، شاید فرصتی ایجاد کند تا کشورهایی نظیر امارات، از پیمودن کژراه رفته صرف نظر کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی