شناسه خبر : 60925
تاریخ انتشار : 1399/12/22 15:10
حالا حالاها با کلیدواژه واکسن کرونا کار دارند!

نورنیوز بررسی کرد؛

حالا حالاها با کلیدواژه واکسن کرونا کار دارند!

به نظر می‌رسد که به دلیل حیاتی بودن موضوع واکسن، نظام سلطه با محوریت رسانه‌های فارسی‌زبان معاند و شبکه‌های اجتماعی هم‌سو حالا حالاها برای آن برنامه داشته باشد تا از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف خود بهره برده و امنیت روانی مردم را مختل کند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: با فراگیری ویروس کرونا در سطح جهان، موضوع واکسن و چگونگی واکسیناسیون گروه‌های مختلف اجتماعی به یکی از چالش برانگیزترین مسائل در طول یک سال گذشته تبدیل شده و عملا از مسئله‌ای بهداشتی ـ اجتماعی به موضوعی سیاسی و بعضا امنیتی تغییر ماهیت داده است.

در این میان برنامه‌های تحقیقاتی و علمی که چند کشور محدود در سطح جهان برای دستیابی به واکسن و تولید آن پیگیری کرده‌اند نیز در صدر توجهات رسانه‌ها و حتی سیاست‌مداران قرار داشته است.

اکنون دست‌یابی به دانش تولید واکسن موثر برای کووید ۱۹ با توجه به فراگیری ویروس و تبعات بی‌سابقه آن در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطح جهان بیش از آن که دستاوردی علمی تلقی شود، ظرفیتی قدرت‌ساز در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است و از این رو به موضوعی برای تشدید جدال میان بلوک‌های قدرت در جهان مبدل شده است.

می‌توان ادعا کرد تنها کشور‌هایی توانستند قدم در راه تولید واکسن کرونا بگذارند که در مرحله اول دارای فناوری و زیرساخت‌های پیشرفته تولید واکسن بوده‌اند و شرایط پاندمی نتوانسته توان علمی و پژوهشی آنها را برای ورود همه‌جانبه به عرصه تولید واکسن تحت‌الشعاع قرار بدهد.

به طور قطع کشورهایی که در وضعیت کنونی توانستند بر پیچیدگی‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه تولید واکسن کرونا غلبه کنند و به فناوری تولید برسند در ردیف قدرت‌های برتر در حوزه بهداشت و سلامت قرار گرفته و به تبع آن جایگاه سیاسی متفاوتی در نظام سیاسی جهان خواهند یافت.

در ایران نیز در کنار تلاش برای خرید واکسن مطمئن خارجی، گروه‌های مختلفی از محققان برجسته کشورمان به دلیل تجربه‌های موفق قبلی در تولید واکسن، مراحل پژوهش و تحقیقات شبانه‌روزی ساخت واکسن کووید ۱۹ را آغاز کردند که این تلاش مستمر با همراهی و پشتکار همه دستگاه‌ها سرانجام به نتیجه رسید و امروز دست کم ۳ نمونه واکسن ایرانی دوره‌های تست حیوانی و انسانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در مسیر تولید انبوه هستند.

در همین حال؛ ضمن شروع واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار با واکسن‌های معتبر و مطمئن روسی و چینی خریداری شده، مسئولان وزارت بهداشت از نزدیک بودن آغاز واکسیناسیون سراسری از تابستان ۱۴۰۰ خبر می‌دهند.

مروری گذرا بر آنچه اتفاق افتاده اما؛ نشان می‌دهد که دشمنان ایران از هر فرصتی برای نشانه گرفتن امنیت روانی و بر هم زدن آرامش جامعه سوء استفاده نموده و با بهانه‌گیری‌ها و انتشار اخبار و تحلیل‌های خلاف واقع سعی می‌کنند جو جامعه را با ایجاد موج‌های هیجانی متشنج کنند.

از همین رو و با نزدیک شدن به آغاز فرآیند تولید انبوه واکسن ایرانی و با وجود در دسترس بودن و استفاده از واکسن‌های وارداتی برای گروه‌های حساس، این روزها با ضریب دادن به اخباری مانند بازار سیاه واکسن وارداتی در «ناصرخسرو» و این قبیل شایعات به دنبال ضربه زدن به اعتماد عمومی و تضعیف روحیه مردم کشورمان هستند.

در این زمینه می‌توان گام‌های جنگ روانی مذکور را به سادگی شناسایی کرد. این گام‌ها از انکار توان ساخت واکسن توسط پژوهش‌گران و متخصصان داخلی گرفته تا شایعه ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر از کشورهای تولیدکننده و اکنون نیز شایعه فراوانی واکسن وارداتی در بازار سیاه ایران، همگی در راستای ضربه زدن به اعتماد عمومی و القاء ناامیدی است.

به بیان دقیق‌تر؛ در راستای «جنگ ادراکی» علیه ملت ایران، جریان رسانه‌ای دشمن ذیل موضوع واکسن سعی کرد ابتدا وضعیت کرونایی ایران را بسیار سیاه‌تر از واقعیت نشان دهد، سپس با القای ناتوانی ایران در تولید واکسن، سعی کرد با هشتگ «واکسن بخرید» اینگونه القا کند که چون ایران با دنیا سر جنگ دارد تحریم شده و چون تحریم شده نمی‌تواند واکسن بخرد.

در ادامه اما؛ وقتی بحث خرید واکسن مطرح شد، چون مسئولین مانع خرید واکسن‌های غیر معتبر شدند، دوقطبی فایزر ـ اسپوتنیک راه انداختند تا وسواس کشور در حفظ جان و سلامت مردم با خرید واکسن معتبر را به دروغ، سیاسی جلوه دهند.

به هر شکل به نظر می‌رسد که به دلیل حیاتی بودن موضوع واکسن، نظام سلطه با محوریت رسانه‌های فارسی‌زبان معاند و شبکه‌های اجتماعی هم‌سو حالا حالاها برای آن برنامه داشته باشد تا از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف خود بهره برده و امنیت روانی مردم را مختل کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی