شناسه خبر : 60820
تاریخ انتشار : 1399/12/18 12:34
سوداگری؛ عامل گرانی‌های شب عید نوروز

نورنیوز بررسی کرد؛

سوداگری؛ عامل گرانی‌های شب عید نوروز

به طور مشخص بازار شب عید در هفته آخر سال رونق بیشتری خواهد یافت و درصورت تامین نشدن اقلام مورد نظر مصرف‌کنندگان در این ایام بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: نوروز 1400 از هر حیث با دیگر سال‌ها فرق دارد، ترس از ابتلا به بیماری کرونا موجب کمرنگ‌ شدن نمادهای جشن ایرانی نوروز شده است، با این‌همه نوروز امسال یک ویژگی خود را از دست نداده است، اینکه مانند همه سال‌ها مردم شاهد تغییر قیمت‌ها در بازار شب عید هستند.

معمولا بازار شب عید از نیمه‌ی اسفند آغاز می‌شود و تا هفته‌های اول سال نیز ادامه می‌یابد، افزایش تقاضا در این بازه زمانی از سال‌ها پیش وجود داشته است و پیش‌بینی نیاز مصرف‌کننده در این بازه زمانی کار دشواری نیست. با این وجود نهادهای صنفی و نظارتی هنوز به راه حلی برای تنظیم قیمت‌های شب عید دست نیافته‌اند.

دیروز دبیر ستاد تنظیم بازار در جلسه همانگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات معیشتی گفت:  یکی از مسائلی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده بود، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.

او به ذخیره 5 تنی میوه برای شب عید در بنادر اشاره کرد و گفت از 20 اسفند عرضه در بازار افزایش خواهد یافت. همچنین برای شهر تهران نیز از جانمایی 80 مرکز توزیع میوه خبر داد و گفت: خوشبختانه در برای تامین کالا مشکلی نداریم.

در خصوص چرایی افزایش قیمت میوه در این ایام از سوی اکثر نهادها به دست‌های واسطه در بازار اشاره می‌شود. محمدجواد خاکزاد، مشاور نظام صنفی کشاورزی با اشاره به این که گرانی ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران در بازار دارد گفته است: دولت بایستی در این میان تعیین و تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه‌ را به تشکل‌ها و تولیدکنندگان مرتبط بدهد یا وارد شود و بازار را کنترل کند. زیرا دلیلی ندارد باغداری که پرتقالش را روی درخت 2 تا 3000 تومان فروخته، محصولش با قیمت 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وعده‌هایی که نهادهای صنفی و نظارتی در گفت و گو با رسانه‌ها داده‌اند حاکی از بهبود این قیمت‌ها روزهای پایانی سال است و این امیدواری وجود دارد که با افزایش اقلام مورد نیاز در بازار تغییر محسوسی دیده شود.

در بازار قنادان نیز قیمت‌ها ثابت نمانده است، اما فروشندگان یکی علت‌های این افزایش قیمت را کمبود روغن می‌دانند به طوری که رییس اتحادیه قنادان گفته است: قیمت یک حلب روغن 16 کیلویی تحویل از کارخانه 165 هزار تومان است اما واحد‌های صنفی همین روغن را از دلالان با قیمتی بیش از 400 هزار تومان خریداری می‌کنند. البته او تاکید کرده است: قیمت شیرینی در ایام پایانی سال تغییر نخواهد کرد.

در نقاط دیگر کشور نیز این مشکل تا حدی دیده می‌شود، برای مثال رییس اتحادیه شرینی و شکلات مشهد افزایش قیمت شیرینی در این ایام را تایید کرده و علت آن را کمبود روغن در بازار دانسته‌ است، این در حالی است که امروز صارمی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت از گفته است: قیمت روغن نباتی افزایش نمی‌یابد.

در بخش‌های دیگری از بازار نیز عدم ثبات قیمت‌ها دیده می‌شود. در هفته گذشته قیمت مرغ یکی از چالش‌های بازار بود. در تهران صف‌های خرید مرغ یکی از سوژهای رسانه‌ها شد و گزارش‌هایی از عرضه کنندگان منتشر شد.

به طور مشخص بازار شب عید در هفته آخر سال رونق بیشتری خواهد یافت و درصورت تامین نشدن اقلام مورد نظر مصرف‌کنندگان در این ایام بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. قیمت‌هایی که در بیشتر موارد به دلالان و سوداگران بازار نسبت داده می‌شود. از این جهت می‌توان امیدوار بود در آینده با تغییر شیوه‌ عرضه مانند فعالیت استارتاپ‌ها در کشور، از نقش واسطه‌ها کم شود و قیمت‌ها در بازار شکلی منطقی به خود بگیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی