شناسه خبر : 60623
تاریخ انتشار : 1399/12/11 18:11
گزارشی که حاصل آن تداوم سرکوب مخالفین بن‌سلمان شد!

اختصاصی نورنیوز؛

گزارشی که حاصل آن تداوم سرکوب مخالفین بن‌سلمان شد!

افزایش فعالیت مخالفین بن‌سلمان با انتظار تغییر سیاست دولت جدید آمریکا نسبت به هیئت حاکمه سعودی موجب شد که سرنخ‌های جدیدی از مخالفین موثر بن‌سلمان و خاندان آل‌سعود در داخل و همچنین گروه‌های فعال در خارج از کشور در اختیار سرویس‌های امنیتی سعودی قرار بگیرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: پس از انتشار گزارش رسمی دولت بایدن از پرونده قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار تبعه سعودی که در آن همه عوامل این جنایت به جز آمر اصلی یعنی «محمد بن‌سلمان» محکوم و تحریم شدند، اکنون به نظر می‌رسد که ولیعهد سعودی چراغ سبز کاخ سفید برای تشدید برخورد با مخالفان خود را دریافت کرده است.

بنابر اطلاعات رسیده به «نورنیوز» در همین راستا بن‌سلمان علاوه بر تشدید اختناق در داخل، «مرکز اعتدال عربستان» و «سرویس اطلاعاتی» این کشور را مامور شناسایی فعالان و معارضین سیاسی خود در کشورهای دیگر کرده و به موازات آن با هزینه مبالغ هنگفت، کشورهای دوست خود را به همکاری در این خصوص مجاب کرده است.

برخی مخالفین بن‌سلمان با انتظار تغییر سیاست دولت جدید آمریکا نسبت به هیئت حاکمه سعودی و کاهش فشار بر مخالفین خاندان سلمان، ضمن افزایش فعالیت‌ها در داخل، اقدامات رسانه‌ای نسبتا گسترده‌ای را نیز در چارچوب افشای فساد حاکم بر خاندان آل‌سلمان آغاز کرده بودند.

این اقدامات که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی سعودی با دقت مورد رصد قرار گرفته است موجب شد که سرنخ‌های جدیدی از مخالفین موثر بن‌سلمان و خاندان آل‌سعود در داخل و همچنین گروه‌های فعال در خارج از کشور در اختیار سرویس‌های امنیتی سعودی قرار بگیرد.

در همین حال؛ برخی فعالان و حساب‌های کاربری حاضر در عربستان سعودی با تشدید برخوردهای امنیتی با منتقدین و مخالفین بن‌سلمان، نسبت به تصمیمات جدید او برای سرکوب معارضان خارج‌نشین این کشور هشدار داده‌اند .

در پیام‌های متعددی که در این خصوص منتشر شده نسبت به برخوردهای خونین و حذفی با مخالفین، مشابه آنچه که در مورد جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی به وقوع پیوست، هشدار داده شده است.

در همین خصوص؛ مسئولان مغرب اخیرا «اسامة المحروقی» از اساتید دانشگاه و تاجر سعودی را که از منتقدین بن‌سلمان و تبعه استرالیا بود، بنا به درخواست ریاض بازداشت کرده‌اند.

علاوه بر نابسامانی اوضاع سعودی در پرونده‌های خارجی از جمله یمن که منجر به تحقیر آنان در برابر اقدامات مقابله‌ای نیروهای یمنی شده، شرایط داخلی عربستان نیز این روزها به شدت متشنج است و فعالان سیاسی مخالف رژیم سعودی تلاش زیادی برای افشاگری در مورد فساد و استبداد خاندان آل‌سعود انجام داده‌اند.

این اوضاع تا آنجا بالا گرفته که آمریکایی‌ها نگران وقوع انقلابی از جنس انقلاب ایران در این کشور شده‌اند. نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در این خصوص نوشته است: «در شرایط حساس فعلی باید در برخورد با عربستان دقت بیشتری شود تا در این کشور انقلابی شبیه انقلاب ایران تکرار نشود.»

رژیم سعودی که با توجه به حمایت‌های تمام عیار کاخ سفید در دوران ترامپ دستش برای انجام هر اقدام تجاوزکارانه‌ای باز بود، تا پیش از انتشار گزارش پرونده خاشقجی از سوی دولت بایدن، کمی دست به عصا شده بود، اما به نظر می‌رسد محتوای این گزارش تا حدود زیادی خیال دربار سعودی را برای تداوم اقدامات ضدبشری خود راحت کرده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی