شناسه خبر : 60427
تاریخ انتشار : 1399/12/05 10:17
انتقاد شریعتمداری از واکنش مجلس به توافق با آژانس

انتقاد شریعتمداری از واکنش مجلس به توافق با آژانس

مدیرمسئول روزنامه‌ کیهان در یادداشتی با عنوان «بُرد قطعی ما و باخت حتمی حریف» به تحلیل توقف اجرای پروتکل الحاقی و حواشی پیش آمده در مجلس پرداخت

نورنیوز ـ گروه سیاسی: حسین شریعتمداری در خصوص حواشی جلسه دیروز مجلس نوشت: امروز که به توقف اجرای پروتکل الحاقی رسیده‌ایم، آمریکا و اروپا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که هر کدام را انتخاب کنند برای ما «بُرد قطعی» و برای حریف «باخت حتمی» خواهد بود. اگر تحریم‌ها را لغو کنند، شکست سنگینی به حریف تحمیل کرده‌ایم و اگر لغو نکنند، امتیازاتی را که تقدیم‌شان کرده بودیم، پس می‌گیریم. 

دیروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، زبان به اعتراض گشودند و این توافق را با آنچه در مصوبه آمده بود، مغایر می‌دانستند. در توافق یادشده ضمن تاکید بر توقف اجرای پروتکل، آمده بود «ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت».

گنجاندن این بند در توافق مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس نیست، چرا که خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به ۳ ماه بعد موکول نشده، بلکه ما به کاهش تعهدات‌مان ادامه می‌دادیم و اگر طی ۳ ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو کردند، به تعهدات‌مان باز می‌گشتیم.

اختلاف پیش‌آمده به آسانی قابل حل بود و به این حجم از اعتراض علنی نیازی نداشت. خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ ما در چالش هسته‌ای نزدیک به دو دهه است.

گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس ‌سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید می‌دانستند که مسئله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی