شناسه خبر : 59019
تاریخ انتشار : 1399/11/20 14:06
بحران در آموزش عمومی؛ 3 میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل

بحران در آموزش عمومی؛ 3 میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل

باز ماندن نزدیک به 3 میلیون دانش آموز از تحصیل و روند آموزش از راه دور در دوره فراگیری کرونا، نشان دهنده ضعف جدی در زیرساختهای عدالت آموزشی در کشور است

نورنیوز ـ گروه جامعه: محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره اسقرار عدالت آموزشی در ایام کرونا گفت: ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش آموز ما امروز در شبکه شاد نیستند که این امر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

وی افزود: ممکن است برخی از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقه‌ای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند.

یکی از عوارض نگران کننده پاندمی کرونا در سراسر جهان، موضوع ایجاد وقفه و نارسایی در حوزه تعلیم و تربیت بوده است. فراگیر شدن کرونا که  ضرورت فاصله گذاری اجتماعی را اجتناب ناپدیر نموده موجب تعطیلی کلاسهای حضوری در مدارس و دانشگاهها شده و دانش آموزان و دانشجویان و کادر آموزش را با شرایط و الزامات پیش بینی نشده ای مواجه کرده است.

در کشور ما، وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی سامانه شاد به عنوان مدرسه مجازی تلاش کرد تا روند تعلیم با بهره گیری از ابزارهای آموزش از راه دور متوقف نشود اما بدلیل غافلگیری معلمان و متعلمان اجرای این برنامه با چالشهای جدی مواجه بوده است. فقدان فرهنگ بهره گیری از روشهای آموزش از راه دور در میان دانش آموزان و معلمان و همچنین عدم دسترسی همه دانش آموزان به بستر ارتباطی اینترنت درکنار عدم توانایی گروه زیادی از خانواده های کم تر برخوردار برای تامین امکانات اولیه به منظور استفاده از شبکه شاد اصلی ترین موانعی است که تاکنون نتوانسته اجرای این طرح را به سطح قابل قبولی برساند.

باز ماندن نزدیک به ۳ میلیون دانش آموز از تحصیل در سراسر کشور که عمدتا به دلایل سه گانه ذکر شده صورت پذیرفته نشان دهنده ضعف جدی در زیرساختهای عدالت آموزشی در کشور است.
عدالت آموزشی همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده است که در قانون اساسی نیز مورد توجه ویژه قرار داشته و بهره‌مندی آسان و رایگان از امکانات آموزشی برای همه ایرانیان مورد تاکید قرار گرفته است.

در همین خصوص، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آخرین وضعیت آموزش دانش آموزان در ایام کرونایی و اعزام تیمی به مدارس سراسر کشور و بازرسی از وضعیت آموزش گفت: بیش از ۲۸۷۰ مدرسه بازدید شده اند و نتایج نشان می دهد که ۲۰ درصد از این دانش آموزان از طریق بسته های آموزشی خودآموز، کار آموزش را دنبال می کنند. سه دهم درصد در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانش آموزان که مورد پرسش در این طرح قرار گرفتند، امر آموزش را دنبال نمی کنند که  به همکارانمان ماموریت دادیم با خودشان و خانواده هایشان تماس بگیرند و آنها را به آموزش برگردانند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی