شناسه خبر : 58796
تاریخ انتشار : 1399/11/12 19:33
روند تکاملی مقاومت پس از انقلاب

سیدرضا صدرالحسینی

روند تکاملی مقاومت پس از انقلاب

هرچه از طول عمر انقلاب اسلامی گذشته، مقاومت هم چهره‌های جدیدی از خود را در ابعاد مختلف و حوزه‌های جغرافیای جدید نشان داده و از حالت حداقلی، دفاعی و واکنشی به حداکثری، بازدارنده، فعال و هوشمند تبدیل شده و از مقاومت در داخل به منطقه غرب آسیا و فرامنطقه گسترش یافته است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: نطفه انقلاب اسلامی در آموزه‌های مکتب اسلام و تشیع و حرکت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گذاشته شد و این نهال با تمسک به آموزه‌های دینی و اسلام ناب محمدی رشد یافت و به درخت تناوری تبدیل شد.

مقاومت و انقلاب اسلامی؛ همزاد زاییده قرآن

در واقع مقاومت و انقلاب اسلامی زاییده یک نقطه عطف قرآنی هستند و اگر مقاومت وجود نداشت اسلام پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) هیچ پیشرفتی پیدا نمی‌کرد و این خورشید تابان پس از رحلت رسول الله(ص) غروب می‌کرد و آموزه‌های آن به محاق خاموشی می‌رفت. نقطه اوج مقاومت نیز در مسئله کربلا و قیام اباعبدالله(ع) متجلی شد و انقلاب اسلامی به خوبی توانست از ظرفیت پیش‌برنده این حرکت الهی استفاده کند.

رهبر این انقلاب یک مرجع تمام‌عیار و علی‌الاطلاق دنیای تشیع بود که آگاهی و اشراف کاملی به فقه، قرآن، آموزه‌های اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام داشت لذا اگر امام خمینی(ره) از همان آغاز نهضت اسلامی مقاومت را مبنای حرکت سیاسی ـ الهی خود قرار نداده بود با همان تشرهای اولیه رژیم پهلوی حرکت این نهضت متوقف و این نهال نوپا می‌خشکید اما با اصرار بر راهبرد مقاومت در نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی در فاصله زمانی کوتاه با تقدیم شهدای بسیار به پیروزی رسید.

در واقع نهضت اسلامی از همان روز اول با پشتوانه مقاومت در مقابل رژیم پهلوی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید و جریان مقاومت در کشور نهادینه شد و تا به امروز هم ادامه دارد.

سیر تحولی جریان ۴۲ ساله مقاومت

البته باید به این نکته توجه کرد که بر اساس شرایط مختلف دوران پس از انقلاب اسلامی، مقاومت به اشکال متفاوتی بروز و ظهور یافت. در واقع نوع مقاومت در دهه اول انقلاب که دهه تثبیت نظام و انقلاب بود با دهه‌های بعدی تفاوت اساسی دارد. به همین دلیل موضوع مقاومت با افزایش طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی فربه‌تر شد و توانست در ابعاد و گستره بیشتری تأثیر بگذارد و به ویژه امروز این تأثیر مستقیم در غرب آسیا به وضوح قابل مشاهده است.

امروز مقاومت در انقلاب اسلامی به یک نظریه کامل و جامع تبدیل شده به نحوی که شهید سردار قاسم سلیمانی به منزله فرزند اصیل انقلاب از درون این نظریه مقاومت، دیپلماسی مقاومت را ایجاد کرد و بر مبنای این دیپلماسی اقداماتی را انجام داد که جهان را به حیرت واداشت.

در چهل دو دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به قاطعیت می‌توان گفت اتخاذ و پیگیری راهبرد مقاومت جواب کاملی را به بسیاری از ابهامات و شبهات داده است. به عبارتی مقاومت توانسته انقلاب اسلامی را به مثابه یک درخت تنومند و دارای ثمرات گوناگون و طول عمر قابل توجه تداوم بخشد و فرزندان مقتدری مانند حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و حشدالشعبی عراق به عنوان جریان‌های اصیل در محور مقاومت ایجاد کرده و رشد دهد.

‌ از طرفی رویکرد مقاومت‌محور انقلاب اسلامی امروزه از منطقه غرب آسیا نیز خارج شده و فرهنگ و گفتمان مقاومت به دیگر قاره‌ها از جمله در آمریکای لاتین و نزدیک آمریکا رسیده که در ونزوئلا، بولیوی و برخی دیگر از کشورهای این منطقه قابل مشاهده است.

انقلاب و مقاومت؛ دو بال پیش‌برنده جمهوری اسلامی

با بررسی دقیق رابطه انقلاب اسلامی و مقاومت می‌توان گفت با انتقال و صدور تفکر و فرهنگ انقلاب اسلامی، موضوع مقاومت به همراه آن منتقل شده و این دو به مثابه دو بال توانسته‌اند جمهوری اسلامی را به موقعیت و جایگاه فعلی برسانند.

در وضعیت کنونی مسئله مقاومت به گونه‌ای تقویت شده که امروز در سراسر دنیا مقاومت با نماد و برچسب انقلاب اسلامی شناخته می‌شود. به عبارتی در نقاطی که انقلاب اسلامی و حتی اسلام شناخته شده نیست، اما مقاومت در مقابل نظام سلطه و آمریکا شکل گرفته، این مقاومت برگرفته از اندیشه و فرهنگ انقلاب اسلامی بوده و لذا مقاومت شناسنامه انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

اثبات کارآمدی مقاومت

امروز جریان و مسئله مقاومت به حدی از رشد، تکامل و بلوغ رسیده که رئیس‌جمهور جدید آمریکا شروطی را برای مقابله با این مقاومت بیان می‌کند و یکی از چالش‌های اساسی خود را جریان مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران می‌داند. به همین دلیل علیرغم شکست قطعی تحریم‌ها و فشارهای حداکثری ترامپ، امروز رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات کاخ سفید نیز از تداوم این تحریم‌‌ها در مقابل انقلاب اسلامی مقاوم صحبت می‌کنند.

بنابراین انتخاب رویکرد مقاومت در انقلاب اسلامی برگرفته از مکتب اسلام و قرآن بوده و این رویکرد پیروزمندی و کارآمدی خود را در صحنه‌های مختلف این دوران ۴۲ ساله نشان داده است. به نظر می‌رسد هرچه از طول عمر انقلاب اسلامی گذشته، مقاومت هم چهره‌های جدیدی از خودش را در ابعاد و حوزه‌های جغرافیای جدید نشان داده و از حالت حداقلی، دفاعی و واکنشی به حداکثری، بازدارنده، فعال و هوشمند تبدیل شده و از مقاومت در داخل به منطقه غرب آسیا و فرامنطقه گسترش یافته است.

مقاومت؛ پشتوانه قوی مذاکره برای تأمین حداکثری منافع ملی 

کسانی که دوگانه «مقاومت ـ مذاکره» را مطرح می‌کنند نه دقیقاً مذاکره و پیش‌نیازهای آن را می شناسند و نه شناختی از ابعاد مختلف مقاومت و دستاوردهای آن دارند. اساساً مقاومت و مذاکره هیچ‌گاه در مقابل هم نیستند، بلکه در حقیقت دو بال حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هستند که می‌توان از آنها برای حفظ امنیت ملی و تأمین منافع ملی کشور استفاده کرد.

در عین حال باید به این نکته توجه کرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی، سیاست‌‌های کلان و دکترین‌های سیاست خارجی، مذاکره را با همه کشورها به جز رژیِم صهیونیستی و آمریکا مجاز می‌داند. بنابراین مقاومت پشتوانه‌ای برای کسب حداکثری منافع ملی در همه صحنه‌‌های مذاکراتی است.

شهید حاج قاسم سلیمانی به منزله فرمانده ارشد مقاومت، از یک دیپلماسی بسیار مقتدرانه و موفق نیز بهره می‌گرفت و در قالب همین گفت‌وگوها و مذاکرات دیپلماتیک نه تنها منافع ملی جمهوری اسلامی و مردم ایران بلکه منافع بخشی از ملت‌های منطقه را به بهترین شکل ممکن تأمین کرد و نشان داد که این یک دوگانه‌سازی جعلی و کاذب است و مذاکره می‌تواند در سایه دستاوردهای مقاومت، سطح بالاتری از امنیت، ثبات و منافع را برای مردم ایران و ملت‌های منطقه به ارمغان بیاورد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی