شناسه خبر : 58669
تاریخ انتشار : 1399/11/07 17:10
آیا ترکیه حماس را به تل‌آویو می‌فروشد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا ترکیه حماس را به تل‌آویو می‌فروشد؟

به نظر می‌رسد که ترکیه یک بار دیگر به دلیل تغییر شرایط بین‌المللی به ویژه پس از شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن، با وجود واکنش‌های شدیدی که در ظاهر نسبت به برقراری روابط برخی اعراب با اسرائیل از خود نشان داده، تصمیم به تلطیف فضا با رژیم غاصب صهیونیستی گرفته است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: اخیرا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات اسرائیلی مدعی شده که رژیم صهیونیستی از سرگیری کامل روابط خود با ترکیه را مشروط به شرایطی از جمله تعطیلی دفتر جنبش حماس در استانبول و توقف فعالیت اسرای مبادله شده شاخه نظامی این جنبش کرده است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به انتخاب «ایریت لیلیان» سفیر سابق این رژیم در صوفیه بلغارستان به عنوان سفیر جدید در آنکارا، این انتخاب را به عنوان پیام حسن نیت تل‌آویو برای افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک و سنجش صداقت و عزم دولت اردوغان برای ورود به مرحله جدید همکاری‌ها عنوان کرد.

این ادعا در حالی هنوز هیچ واکنشی از سوی آنکارا در پی نداشته که جنبش سنی مذهب حماس به عنوان شاخه فلسطین جریان «اخوان المسلمین» حکم برادری برای حزب عدالت و توسعه در ترکیه دارد. 

مرور کنش‌های منطقه‌ای ترکیه طی سال‌های اخیر به روشنی از تعصبات اخوانی حزب حاکم خبر می‌دهد تا جایی که بسیاری از کارشناسان مسائل منطقه، اختلافات آنکارا با حزب بعث سوریه و شخص بشار اسد را نتیجه برخورد حافظ اسد پدر رییس جمهور فعلی این کشور با اخوان سوریه می‌دانند.

حتی تعاملات مثبت ترکیه با قطر و اتخاذ مواضع منفی نسبت به امارات، عربستان و مصرِ قبل و بعد از محمد مرسی نیز ناشی از همین تمایلات اخوانی حزب حاکم در ترکیه ارزیابی می‌شود.    

در مورد جنبش اخوانی حماس نیز گفته می شود، ترکیه در ماجرای دیدار تابستان امسال رییس جمهور این کشور با اسماعیل هنیه رئیس شاخه سیاسی این گروه در استانبول به او اطمینان داده که نسبت به تروریستی خواندن حماس از سوی آمریکا و اروپا واکنش منفی خواهد داشت و در مقابل فشار غرب برای اخراج حماس از ترکیه مقاومت می‌کند. 

حال اما به نظر می‌رسد که ترکیه یک بار دیگر به دلیل تغییر شرایط بین‌المللی به ویژه پس از شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن، با وجود واکنش‌های شدیدی که در ظاهر نسبت به برقراری روابط برخی اعراب با اسرائیل از خود نشان داده، تصمیم به تلطیف فضا با رژیم غاصب صهیونیستی گرفته است.

در این خصوص اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی از آن است که دولت ترکیه در این مدت تمایل خود به از سرگیری روابط با اسرائیل را به اشکال مختلف نشان داده و علاوه بر استقبال از اعلام آمادگی «الهام علی‌اف» برای میانجی‌گری، مسیری مخفی جهت مذاکره «هاکان فیدان» رئیس سازمان امنیت (میت) خود با مقامات صهیونیستی از جمله «یوسی کوهن» رئیس موساد را فراهم آورده است.

نکته مهم اما اینجاست که در موارد قبلی یعنی برقراری روابط با اعراب، این تل‌آویو بود که خود را مشتاق نشان می‌داد و شروط اعراب را می‌پذیرفت، اما در مورد ترکیه با وجود اظهار تمایل آنکارا، این تل‌آویو بوده که پیش‌شرط‌هایی از جنس تعطیلی دفاتر حماس گذاشته است. 

حال در این شرایط باید دید آیا ترکیه چون گذشته برای پیگیری رویکردهای سیاسی از اعتقادات ایدئولوژیک عبور کرده و آرمان اخوان المسلمین را فدا خواهد کرد یا مسیر اشتباهی را که سال‌هاست دنبال می‌کند تغییر خواهد داد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی