شناسه خبر : 58595
تاریخ انتشار : 1399/11/05 16:31
انتخابات 1400؛ چگونه مردم و نخبگان می‌توانند مانع ظهور دولت ضعیف شوند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

انتخابات 1400؛ چگونه مردم و نخبگان می‌توانند مانع ظهور دولت ضعیف شوند؟

اگرچه بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه همواره از اولویت‌های اصلی شهروندان بوده است، لیکن واقعیت‌هایی که فراگیری جهانی کرونا پیش روی همه مردم جهان قرار داده، بار دیگر آنها را متوجه ضرورت توجه به الزامات اصلی و اجتناب‌ناپذیر جوامع برای «زنده ماندن» کرده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: این روزها هر چه به خرداد سال ۱۴۰۰ نزدیکتر می‌شویم، موضوع انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهمترین رخداد سیاسی قابل پیش‌بینی در سال آینده در سپهر سیاسی کشور و به تبع آن در حوزه اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای پررنگ‌تر می‌شود.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری، علاوه بر اهمیت ذاتی به عنوان یکی از  اصلی ترین نمادهای جمهوریت نظام و بستر مشارکت مردم در قدرت و نظام تصمیم‌گیری کشور به دلایل متعدد داخلی و بیرونی از حساسیت‌ ویژه‌تری برخوردار است.

قطب‌بندی‌های جدید سیاسی و اقتصادی پساکرونایی به ویژه ظهور چین به عنوان قدرت اول اقتصادی جهان و تغییر دولت‌ها در آمریکا و اروپا می‌تواند در حوزه تحولات بین المللی فرصت‌ها و تهدیدهای متنوعی برای ایران به خصوص پیرامون موضوعات مرتبط با سیاست خارجی مسائل، تجارت بین‌المللی و پرونده هسته‌ای ایجاد کند.

در حوزه منطقه‌ای، گرچه تهدید رژیم تروریست صهیونیستی و پیمان‌های دو جانبه اخیر این رژیم با برخی کشورهای عربی می‌تواند بستر‌ساز تهدیدات آینده باشد اما آنچه در این خصوص نباید مغفول بماند مسئله جریان‌های تروریسم تکفیری است که نقش بازوی نیابتی محور ضد مقاومت از جمله رژیم اشغالگر قدس را ایفا می‌کنند.

با اینکه جریان‌های تکفیری تا حدود زیادی از بعد عملیاتی شکست خورده و منهدم شده‌اند اما به صورت بالقوه همچنان در تلاش برای یارگیری و تجدید قوا برای ظهور مجدد هستند. در این میان، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه نیز وجود این تروریست‌ها را اهرم فشاری برای پیش‌برد اهداف منطقه‌ای خود می‌دانند و علاقه‌مند به تکرار تجربه بهره‌برداری ابزاری از آنها برای تحمیل اراده سیاسی خود به کشورهای منطقه هستند.

بر این اساس باید یکی از چالش‌های مهم دولت آینده در ایران را شیوه تعامل با موضوع تروریسم تکفیری و حامیان آن و مدیریت حوزه امنیت، مناسبات سیاسی و همکاری‌ در زمینه‌های مختلف برای کاهش تنش‌ها و ایجاد یک منطقه امن و با ثبات در نظر گرفت.

در حوزه داخلی اما؛ جامعه ایران در آغاز قرن ۱۵ هجری شمسی با انواع موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی روبروست که در بیشتر این چالش‌ها به واسطه اختیارات قانونی ویژه نهاد دولت در نظام تصمیم‌گیری و اجرایی، نمی‌توان نقش محوری و تعیین کننده دولت و رئیس جمهور را در آن نادیده گرفت.

واضح است که در شرایط ورود به گام دوم انقلاب و الزامات پیش روی کشور در ابعاد داخلی و خارجی، افزایش آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی گروه‌های مختلف مردم به ویژه نخبگان و جریان‌سازهای اصلی برای انتخابی هوشمندانه و دقیق بسیار حیاتی و دوران‌ساز است.

توجه به شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی و الزامات و ضرورت‌های ایفای نقش فعال و هوشمندانه دستگاه اجرایی کشور در این عرصه‌ها مبین این واقعیت است که تبعات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با توجه به قرار داشتن کشور در وضعیت اتخاذ تصمیم‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی تا سال‌ها بر سطوح مختلف زندگی ایرانیان تاثیر خواهد داشت، لذا برای رسیدن به یک انتخاب صحیح، مردم و همه ارکان نظام باید به وظایف قانونی و ملی خود به بهترین شکل عمل کنند.

به بیان ساده‌تر؛ در کنار عملکرد دقیق و صحیح نهادهای اجرایی و نظارتی، جناح‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی باید به دور از هیجانات کاذب، فضای سالم و شفافی را برای انتخاب درست مردم ایجاد کرده و با پرهیز از شعارزدگی به تبیین برنامه‌های خود برای اداره کشور بپردازند.

اگرچه بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه همواره در ردیف اولویت‌های اصلی شهروندان به حساب می‌آید لیکن واقعیت‌هایی که فراگیری جهانی بیماری کرونا پیش روی همه مردم جهان قرار داده است بار دیگر  آنها را متوجه ضرورت توجه به الزامات اصلی و اجتناب‌ناپذیر جوامع برای «زنده ماندن» کرده است.

هر جامعه‌ای برای «زندگی کردن» ابتدا باید به «زنده ماندن» فکر کند و زیرساخت‌هایی چون «امنیت عمومی»، «سلامت و بهداشت»، «امنیت غذایی» و «محیط زیست» برای تحقق این مهم نقشی حیاتی دارند.

هرچند «معیشت»، «اشتغال» و «رفاهیات» همواره در ردیف مهمترین مطالبات جامعه بوده لیکن شرایط امروز جهان توجه شهروندان را به موضوع «سلامت» به عنوان پیش نیاز تحقق سایر مولفه‌های زندگی برخوردار معطوف کرده است.

به نظر می‌رسد افرادی که قصد دارند در انتخابات ۱۴۰۰ خود را در معرض ارزیابی و انتخاب شهروندان قرار دهند باید فارغ از رویکردهای سنتی پیشین، ارائه راهکارهای عملیاتی در خصوص چگونگی حفظ سلامت و پیشگیری از آسیب‌هایی که می‌تواند حیات جامعه را با مخاطره روبرو کند در دستور کار خود قرار دهند.

چنین ریل‌گذاری نه تنها فضای سیاسی ماه‌های آینده را به شکل کاملا هوشمندانه‌ای پیرایش کرده و ابتکار عمل را از دست بوقچی‌های فرصت‌طلب خواهد گرفت، بلکه همه بازیگران عرصه انتخابات به ویژه نامزدها را به این نقطه معطوف خواهد کرد که دیگر دوران شعارهای تاریخ مصرف‌دار شب انتخاباتی گذشته و برای اقبال مردم گریزی از ارائه برنامه‌های دقیق و عملیاتی در راستای نیازهای حقیقی و ملموس مردم وجود ندارد.


نورنیوز
اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی