شناسه خبر : 58114
تاریخ انتشار : 1399/10/17 21:03
«دوگانه اردوغان»؛ ترکیه و بهبود روابط با رژیم صهیونیستی

سیدرضا صدرالحسینی

«دوگانه اردوغان»؛ ترکیه و بهبود روابط با رژیم صهیونیستی

اردوغان هر چند شعارهایی مبنی بر اتحاد با همسایگان دادند اما در عمل به آن نرسیدند، همچنانکه ترکیه نشان داد با اینکه در طی این سالها علیه جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه شعارهایی داده و مواضعی اتخاذ کرده است اما کارشناسانی که از نزدیک با سیاست های اعلامی و اعمالی ترکیه آشنا هستند این موضوع روشن بود که ترکیه به دنبال تامین منافع خود است و این ها فقط شعار بیش نبوده تا دولت ترکیه وجهه خود را نزد مسلمانان و جهان اسلام لکه دار نکند

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با بررسی عمیق به سیاست خارجی ترکیه این موضوع روشن می شود که هیچ سیاست روشن و ثابتی در طول دو دهه گذشته بر سیاست خارجی ترکیه حاکم نبوده است. مسوولان ترکیه در مدت زمان نه چندان دوری ادعا می کردند که مایل به حل کلیه اختلافات خود با کلیه همسایگان هستند اما در عمل نه تنها به این موضوع نرسیدند بلکه دخالت ها و رفتارهای متناقض ترک ها بسیاری از کشورهای همسایه را با آنها در بخش هاق مختلفی اعم ازحوزه های جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دچار اختلافات عمیقی کرد.

متاسفانه از ده سال پیش که ترکیه خاک خود را به عنوان پایگاهی برای براندازی نظام سیاسی سوریه در اختیار تروریست ها قرارداد روند افزایش اختلاف بین این کشور با کشورهای همسایه خود افزایش قابل توجهی یافته است. اقدامات سالیان اخیر ترکیه در حوزه یونان، لیبی و قفقاز نیز به شکاف و روند نابسامان سیاست خارجی ترکیه بیش از پیش دامن زده و گسل های آن را عمیق کرده است. از این جهت می توان گفت سران ترکیه و اردوغان هر چند شعارهایی مبنی بر اتحاد با همسایگان دادند اما در عمل به آن نرسیدند، همچنانکه ترکیه نشان داد با اینکه در طی این سالها علیه جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه شعارهایی داده و مواضعی اتخاذ کرده است اما کارشناسانی که از نزدیک با سیاست های اعلامی و اعمالی ترکیه آشنا هستند این موضوع روشن بود که ترکیه به دنبال تامین منافع خود است و این ها فقط شعار بیش نبوده تا دولت ترکیه وجهه خود را نزد مسلمانان و جهان اسلام لکه دار نکند در حالی که با تلاش برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی نشان داد که شعارهایش چندان قابل اعتنا نبوده است.

موضوع آشکار سازی روابط بین ترکیه و رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی که در روزهای اخیررسانه ای و مطرح شده و بازتاب گسترده ای درمیان افکار عمومی بخصوص جهان اسلامی داشته را نمی توان دور از شکست ترکیه دربسیاری از سیاست هایی که بدان ورود کرد دانست. بی تردید هیچ یک از راهبردهای ترکیه در منطقه غرب آسیا و اروپا موفقیت آمیز و مطابق با میل آقای اردوغان به پیش نرفت از این جهت ترک ها برای اینکه بتوانند به قدرت های غربی بخصوص آمریکا نزدیک تر شوند به دنبال گسترش روابط خود با اسرائیل هستند تا بتوانند این موضوع را به خواست خود پیش ببرند.

با توجه به تغییرات و تحولاتی که در کاخ سفید رخ داده است و آقای بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی این مطلب را گفته که به وسیله صندوق های رای اردوغان را از قدرت کنار خواهم زد قطعا آقای اردوغان برای به دست آوردن دل حاکمان جدید کاخ سفید تلاش می کند تا با فرزند مورد اعتماد و علاقه آمریکا که رژیم صهیونیستی است خود را نزدیک کند تا شاید از پرتو این نزدیکی حاکمیت خود را در ترکیه تبیین کند.

باید توجه داشته باشیم کشورهای خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی درسال های اخیر اعوجاجات و تغییرات اساسی در سیاست خارجی ترکیه را رصد می کنند و می دانند ترکیه به عنوان کشور اسلامی حاکمانی دارد که ماهیتا با رژیم صهیونیستی مخالف نیستند در حالی که بین تفکر مردمی و تفکر حاکمان ترکیه در برابر رژیم صهیونیستی تفاوت وجود دارد، به این معنا که اکثریت جمعیت ترکیه مخالف برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی و خواهان تقابل با این رژیم هستند که این موضوع را به شیوه های مختلف به ویژه شرکت در راهپیمایی روز قدس و عدم معامله با شرکت های رژیم صهیونیستی اعلام می کنند اما دولت اقای اردوغان نسبت به گسترش روابط  و اعلام رسمی روابط تلاش می کند. از سوی دیگر جبهه مقاومت نیز هیچ گاه روی شعارهای بی محتوای دولت اردوغان در خصوص مبارزه با رژیم صهیونیستی حساب باز نکرده است.

قطعا امریکا و رژیم صهیونیستی در صورت افشای ارتباطات رسمی بین ترکیه و خود تلاش می کنند تا با دستاویز قرار دادن این ارتباط برای عادی سازی ارتباط خود با دیگر کشورهای اسلامی به شدت  سوء استفاده به عمل بیاورند. مهم آن است که سیره ، روش و راهبرد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بسیار قاطع و روشن است و با اینگونه اقدامات مثل عادی سازی رو روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی هیچ گاه وضعیت غده سرطانی بودن و خطرات رژیم صهیونیستی برای منطقه تمام نمی شود و از بین نمی رود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی