شناسه خبر : 58112
تاریخ انتشار : 1399/10/17 20:25
بحران‌سازی در منطقه؛ آخرین حربه نتانیاهو برای بقاء در قدرت

نورنیوز بررسی کرد؛

بحران‌سازی در منطقه؛ آخرین حربه نتانیاهو برای بقاء در قدرت

اوج‌گیری تنفر عمومی از نتانیاهو در نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط با چند دیکتاتور عربی که سال‌هاست هیچ تهدیدی علیه این رژیم نداشته‌اند، برای غلبه بر بحران‌های داخلی کافی نبوده ‌است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: افزایش شرارت و ایجاد تنش در منطقه، سناریویی است که متأثر از بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی، در دستور کار سران این رژیم قرار گرفته است.

کابینه ائتلافی و متزلزل این رژیم، این روزها با خطر فروپاشی رو‌به‌رو شده و احتمال خروج نتانیاهو از قدرت افزایش یافته است، لذا او در حالی می‌خواهد در انتخابات پیش رو حاضر شود که یک جریان قدرتمند در جناح راست علیه او تشکیل شده است.

بحران کرونا معضل عمده‌ دیگری است که نتانیاهو را در معرض انتقاد شدید قرار داده و سیاست‌های دولتش در این زمینه شکست خورده ارزیابی می‌شود. طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی درگیر موج دوم کرونا شده و تعطیلی‌های مربوط به قرنطینه مشکلات اقتصادی را افزایش داده است، شرایطی که باعث بروز اعتراضات گسترده خیابانی در فلسطین اشغالی شده است.

او در حالی همچنان با 3 پرونده فساد مالی رو‌به‌رو است که مهم‌ترین حامی‌اش یعنی ترامپ نیز تا چند هفته دیگر کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

از سویی؛ نیروهای محور مقاومت نیز با وجود همه فشارها همچنان در سوریه حضور موثری دارند و حملات پراکنده ارتش صهیونیستی نتوانسته تهدید حضور این نیروها را علیه تلاویو برطرف کند.

اوج‌گیری تنفر عمومی از نتانیاهو در نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط با چند دیکتاتور عربی که سال‌هاست هیچ تهدیدی علیه این رژیم نداشته‌اند، برای غلبه بر بحران‌های داخلی کافی نبوده ‌است.

پارلمان رژیم صهیونیستی روز ۲۳ دسامبر سال گذشته میلادی بعد از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای تصویب بودجه دولت، مطابق قانون منحل شد و انتخابات برای تشکیل پارلمان جدید در مارس سال جاری برگزار خواهد شد.

با این حال؛ گرچه انتخابات در این رژیم همواره میدان رقابت احزاب صهیونیستی راست‌گرا با صهیونیست‌های میانه‌رو و چپ‌گرا بوده، اما به دنبال ظهور مخالفانی در پایگاه سیاسی متبوع نتانیاهو، او حالا برای کسب قدرت باید با رقیبان قدرتمند دست راستی‌ هم مبارزه کند.

 یکی از این رقبا احتمالا صهیونیست رادیکال «گیدون ساعر»، یکی از وزرای پیشین کابینه خواهد بود. او عضو حزب راست‌گرای لیکود به رهبری نتانیاهو بود که پس از جدایی از آن، حزب جدیدی تشکیل داد و در تلاش است تا جایگاه نخست‌وزیری را از آن خود کند.

بنابر نظرسنجی‌های عمومی اخیر، ساعر در انتخابات پیش‌ رو وضعیت بهتری نسبت به نتانیاهو خواهد داشت. اگر نتیجه انتخابات با داده‌های این نظرسنجی‌ها‌ منطبق باشد، به نظر می‌رسد ساعر و سایر رقبای نتانیاهو می‌توانند با ایجاد یک ائتلاف حداکثری در کنار هم، به دوره طولانی مدت نخست‌وزیری او پایان دهند.

«نفتالی بنت» یکی دیگر از رقیبان اصلی نتانیاهو، وزیر دفاع پیشین و از رهبران حزب افراطی «راست جدید» است. علاوه بر اینها چند صهیونیست افراطی دیگر نیز خود را برای رقابت با نتانیاهو آماده کرده‌اند.

مجموعه این شرایط، حوزه سیاست خارجی را میدانی گسترده‌تر برای پیشبرد منویات نتانیاهو قرار داده است. یکی از سناریوهای او برای فرار از وضع موجود، ایجاد تنش‌ در منطقه‌ است تا با گره زدن آن به حیات رژیم بتواند انتخابات را برای مدت نامعلومی به تعویق بیاندازد. او برای تحقق این هدف روی حمایت «یوسی کوهن» رئیس موساد حساب ویژه‌ای باز کرده است.  


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی